کد خبر: ۴۱۷۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۷۴

برد بزرگ عربستان سعودی و روسیه از کاهش تولید نفت

عربستان سعودی و روسیه در ماه‌های اخیر، به‌رغم کاهش تولید نفت، میلیاردها دلار افزایش درآمد داشته‌اند.
عربستان سعودی و روسیه در ماه‌های اخیر، به‌رغم کاهش تولید نفت، میلیاردها دلار افزایش درآمد داشته‌اند.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، کاهش تولید نفت راهبردی پرمخاطره هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ سیاسی بود، اما به نظر می‌رسد برای این دو عضو مهم اپک ‌پلاس نتیجه مطلوب داشته است.

بر اساس محاسبات شرکت مشاوره انرژی اسپکتس (Energy Aspects) سیر صعودی قیمت نفت نه تنها کاهش فروش را جبران کرده بلکه درآمد نفتی این دو کشور را افزایش داده است.

این افزایش درآمد به عربستان سعودی کمک می‌کند به تامین بودجه پروژه‌های پرهزینه داخلی و سرمایه‌گذاری در خارج از کشور ادامه دهد، و به روسیه کمک می‌کند هزینه جنگ اوکراین را تامین کند.

بنا بر تحلیل انرژی اسپکتس، درآمد نفتی عربستان سعودی در سه‌‌ماهه جاری با افزایشی ۵.۷ درصدی نسبت به سه‌ماهه آوریل تا ژوئن، احتمالا روزانه حدود ۳۰ میلیون دلار بیشتر می‌شود. مجموع این رقم در بازه زمانی سه‌ماهه معادل حدود ۲.۶ میلیارد دلار خواهد بود. داده‌ها نشان می‌دهد که درآمد نفتی روسیه نیز احتمالا حدود ۲.۸ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، برخی ناظران معتقدند این موضوع ممکن است اعضای اوپک پلاس را به صرافت بیندازد تا محدودیت بیشتری بر عرضه جهانی نفت اعمال کنند.

در سه ماهه جاری، قیمت نفت خام برنت ۲۵ درصد افزایش یافته است و در روزهای اخیر، با قیمت بشکه‌ای ۹۵ دلار مبادله می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود که در سه‌ماهه چهارم سال جاری بازار نفت روزانه ۳.۳ میلیون بشکه کمبود داشته باشد و قیمت نفت خام برنت را به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار برساند.

راهبرد کاهش تولید پرمخاطره است زیرا رقبای تولیدکنندگان بزرگ نفت ممکن است بخشی از سهم آن‌ها از بازار را به دست بیاورند، و اگر این کاهش تولید قیمت‌ها را بالا نبرد، ضرری هنگفت در پی خواهد داشت.

بر اساس برآورد ریستد انرژی، هزینه تولید نفت در عربستان سعودی و روسیه پایین است، به‌ترتیب ۹.۳ و ۱۲.۸ دلار برای هر بشکه، و به این معنا است که بیشتر درآمد حاصل از صادرات نفت سود خالص است.

افزایش بهای نفت برای عربستان سعودی خبری خوب است، زیرا به گزارش کپیتال اکونومیکس، هزینه سرمایه‌ای این کشور در نیمه اول سال ۲۰۲۳، حدود ۳۷ درصد افزایش داشته است و پروژه عظیم ۵۰۰ میلیارد دلاری شهر نئوم در دست انجام است که تا سال ۲۰۳۰ به اتمام برسد.

هزینه‌های روسیه در جنگ اوکراین نیز افزایش یافته است. به گزارش آکسفورد اکونومیکس، در سه‌ماهه اول سال جاری، هزینه روسیه با افزایش ۳۵ درصدی به حدود ۲۰.۷ میلیارد دلار رسیده است و این کشور از نیمه سال قبل، دچار کسری بودجه است.

هفته گذشته، کرملین صادرات گازوییل و بنزین را ممنوع کرد و بازار انرژی جهان را با فشار بیشتری مواجه کرد که به افزایش جهانی بهای گازوییل منجر شد.