کد خبر: ۴۱۸۴۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۹

بهترین زمان سونوگرافی آنومالی


پزشک زنان برای آن که بتواند به صورت دقیق‌تری آناتومی جنین را بررسی کند، این سونوگرافی را برای مادر باردار تجویز می‌نماید. بهترین زمان سونوگرافی آنومالی بین هفته‌های 18 تا 22 بارداری است. درست زمانی که شکل‌گیری تمام اندام‌های جنین تقریباً به پایان رسیده است.

این نکته در رابطه با سونوگرافی آنومالی مطرح است که این تصویربرداری از جنین جزء سونوگرافی‌های اجباری بارداری نبوده و مادر خود برای انجام دادن یا ندادن آن تصمیم گیرنده است. البته در شرایط خاص ممکن است پزشک معالج این سونوگرافی را لازم بداند.

چه چیزهایی در سونوگرافی آنومالی بررسی می شود؟

در این سونوگرافی تمام اندام‌های جنین ارزیابی می‌شود تا از رشد کافی و طبیعی بودن آن‌ها اطمینان حاصل شود. برای مثال چند نمونه از آنها را بررسی خواهیم کرد:

1 . ارزیابی کام جنین

اگر جنین به کام شکاف‌دار مبتلا باشد از طریق سونوگرافی آنومالی قابل تشخیص است. زیرا در این سونوگرافی تمام قسمت‌های مرتبط با کام و حلق جنین بررسی می‌شود.

2 . ستون فقرات

ستون فقرات جنین از دو نمای محور بلند و محور کوتاه بررسی می‌شود تا از صحت و سلامت مهره‌ها و در یک راستا بودن آن‌ها اطمینان حاصل شود. همچنین پوست روی ستون فقرات بررسی می‌شود تا مطمئن شوند که ستون فقرات کاملاً داخل بدن و در جایگاه طبیعی خود قرار گرفته است.

3 . بررسی اندام‌های شکمی

در طی انجام سونوگرافی آنومالی تمام اندام‌های داخلی شکم جنین بررسی می‌شود تا از لحاظ قرارگیری در جایگاه اصلی و طبیعی آن‌ها اطمینان حاصل شود. برای مثال کبد، معده، روده‌ها و پانکراس جنین به دقت بررسی می‌شود.

4. بررسی بند ناف

در طی سونوگرافی، رگ‌های خونی بند ناف به طور دقیق بررسی می‌شود تا جنین از نظر تعداد عروق نیز سلامت باشد.

5 . بررسی سیستم تنفسی

ریه‌ها مهم‌ترین بخش سیستم تنفسی هستند. در طی ارزیابی آنومالی ساختار ریه‌ها و موقعیت قرارگیری آن‌ها نسبت به قلب به طور دقیق بررسی می‌گردد.

6 . کلیه ها و مثانه

جنین تا زمانی که داخل شکم مادر است، مقداری از آب آمنیوتیک دور خود را می‌بلعد و مقداری از آن را به صورت ادرار دفع می‌کند. همین موضوع سبب می‌شود تا سونوگرافیست بتواند به راحتی و با دقت سیستم دفع ادرار جنین را بررسی کند.

7 . انداره گیری های معمولی

در طی سونوگرافی آنومالی معیارهای کلی برای سنجش رشد طبیعی جنین مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این پارامترها را در ادامه برای شما آورده‌ایم:

·        BPD: قطر بین دو استخوان گیجگاهی

·        HC: محیط دور سر جنین

·        FL: طول استخوان ران

·        CRL: قد جنین در حالت نشسته

·        NT: چین پشت گردن جنین که یکی از معیارهای تشخیص سندروم داون است.

8 . بررسی سیستم قلبی و عروقی

در این نوع تصویربرداری قلب جنین از نظر تعداد حفره و دیواره بین بطن‌ها و دهلیزها به خوبی بررسی می‌شود تا رشد طبیعی قلب تأیید شود.

9 . تخمین تقریبی وزن جنین

در این روش سونوگرافی می‌توان به صورت تقریبی وزن جنین را تعیین کرد. این امر به انتخاب نوع زایمان بسیار کمک می‌کند.

10 . شکل گیری کامل انگشت ها

یکی دیگر از موارد مهم در جنین که باید به طور دقیق بررسی شود، موضوع مرتبط به جدا شدن و شکل‌گیری دقیق انگشت‌ها از یکدیگر است. این موضوع در سونوگرافی آنومالی به راحتی قابل بررسی است. اگر اندازه‌های گفته شده با توجه به سن جنین در محدوده طبیعی قرار داشته باشد، جنین و رشد آن طبیعی قلمداد می‌شوند و نیازی به ارزیابی‌های بیشتر نیست.

آمادگی ‌های لازم برای سونوگرافی آنومالی چیست؟

یکی از بهترین روش‌ های تشخیص ناهنجاری ‌های جنین انجام همین سونوگرافی است. حال اگر بخواهیم این سونوگرافی با دقت کافی و به درستی انجام شود، کافی است چند نکته را قبل از مراجعه به مرکز تصویربرداری رعایت کنیم.

همان طور که می‌دانید جنین درون یک مایعی در داخل رحم قرارگرفته است. برای آن که تصاویر سونوگرافی وضوح بهتری داشته باشند، بهتر است از شب قبل مایعات فراوانی بنوشید تا اندام‌ها و جنین در یک محیط شفاف قرار داشته باشند.

برای آن که سونوگرافیست بتواند به راحتی کار خود را انجام دهد و بررسی جنین به طور دقیق انجام شود، حتماً یک لباس گشاد و راحت بپوشید.

دیگر موضوع مهم، مربوط به دستگاه‌های سونوگرافی است که آن مرکز تصویربرداری به کار گرفته است. اگر این مرکز از تجهیزات پزشکی که توسط شرکتی معتبر ارائه می‌شوند، استفاده کند؛ خیالتان از صحت سونوگرافی خود راحت باشد. زیرا می توانید باکیفیت‌ترین و بهترین نوع دستگاه‌های سونوگرافی مانند دستگاه سونوگرافی هندهلد را استفاده کنید.

وجود ناهنجاری در سونوگرافی آنومالی

اگر وجود ناهنجاری در سونوگرافی تشخیص داده شود؛ دو راهکار برای مادر وجود دارد. اول آن که اگر ناهنجاری جدی باشد و احتمال وجود مغایرت با ادامه حیات جنین یا مادر وجود داشته باشد، دستور پایان دادن به بارداری از مراجع قانونی صادر می‌شود. البته این موضوع بسیار وابسته به نظر دکتر متخصصی است که مادر باردار تحت نظر او است و در موارد دیگر برای بررسی‌های دقیق‌تر سونوگرافی یا تست‌های غربالگری دیگر برای زن باردار تجویز می‌شود.

آیا سونوگرافی آنومالی ضرر دارد؟

سونوگرافی یکی از روش‌های تصویربرداری در پزشکی است که برای بررسی سلامت جنین، تشخیص بیماری‌های مختلف و حتی درمان از آن استفاده می‌شود. در این روش تصویربرداری از امواج فراصوت برای ایجاد تصویر استفاده می‌کنند که تا به حال هیچ گونه گزارشی مبتنی بر ایجاد مشکلی برای افراد وجود نداشته است.

امواج فراصوت از امواج بی‌خطر بوده که برای جنین و مادر هیچ گونه عارضه‌ای به همراه ندارد. البته باید دقت شود که این موضوع سبب مراجعات گاه و بی‌گاه و بدون تجویز پزشک به مراکز تصویربرداری نشود. زیرا برای سونوگرافی‌هایی مانند سونوگرافی سه بعدی یا چهار بعدی قدرت این امواج کمی بیشتر بوده و گرما ایجاد می‌کنند که ممکن است بر روی مغز جنین اثراتی بگذارد.

آیا هنگام انجام سونوگرافی آنومالی، مادر می ‌تواند جنین خود را ببیند؟

بهترین زمان سونوگرافی آنومالی همان هفتۀ 18 تا 22 بارداری است. زیرا در آن صورت جنین به صورت کامل شکل گرفته و مادر نیز می‌تواند از داخل مانیتور جنین خود را ببیند. ضربان قلب جنین نیز هنگام انجام این نوع تصویربرداری قابل شنیدن است.

بهترین زمان سونوگرافی آنومالی بستگی به نظر پزشک معالج شما دارد. اما معمولاً بین هفته‌های 18 تا 22 قابل انجام است. گاهی نیز به تشخیص پزشک این سونوگرافی در هفته 24 انجام می‌شود.

بررسی اندام‌های داخلی و به خصوص آناتومی کلی جنین یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید انجام شود. زیرا بسیاری از ناهنجاری‌ها در این زمان قابل تشخیص بوده که بسیاری از آن‌ها قابل درمان نیز هستند. در موارد نادر نیز به دستور مراجع قانونی ختم بارداری اعلام می‌شود که بهترین انتخاب برای افراد است.

موارد بسیاری از جمله وضعیت قلبی و عروقی، وضعیت مغز، کلیه‌ها و مجاری ادراری، شکل گیری طبیعی دست‌ها و پاها، سیستم تنفسی و ... با سونوگرافی آنومالی قابل بررسی است. اما نکته مهمی که باید به آن توجه کرد، دستگاه‌های سونوگرافی یا همان اولتراسوندی است که برای معاینه مورد استفاده قرار می گیرد. ایده گستر قدرت یکی از معتبرترین واردکنندگان تجهیزات تصویربرداری به خصوص دستگاه‌های سونوگرافی هندهلد است که باکیفیت‌ترین و مدرن‌ترین تجهیزات پزشکی را به بازار ایران عرضه می‌دارد. با استفاده از دستگاه های هندهلد، پزشکان، خود می توانند با سرعت و دقت بالا، سونوگرافی آنومالی را انجام دهند.