کد خبر: ۴۲۰۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۱

مهم ترین علائم حساسیت فصلی پاییز

پاییز جنبه‌های زیبای زیادی دارد؛ برگ‌های رنگارنگ، ساعات دنج عصر و خش خش آرامش‌بخش برگ‌ها زیر پای ما. با این حال این فصل از سال، آلرژن‌های پاییزی را نیز به همراه دارد که می‌توانند علائم ناخوشایندی را در افراد حساس ایجاد کنند. برای آشنایی با علائم حساسیت فصلی پاییز، علت ایجاد، راه‌های درمان و پیشگیری از آن، این مطلب را بخوانید.

علائم حساسیت فصلی پاییز چیست؟

حساسیت‌های فصلی می‌توانند با علائم مختلفی ظاهر شوند که بدون استثنا همه آن‌ها آزار دهنده هستند. علائم رایج آلرژی فصلی پاییز عبارتند از:

·        آبریزش یا گرفتگی بینی: احتقان، آبریزش یا گرفتگی بینی و آبریزش از عقب بینی، از علائم همیشگی هستند.

·        چشمان اشک آلود: آلرژی می‌تواند باعث تحریک، سوزش و قرمزی چشم شود.

·        عطسه کردن: عطسه‌های مکرر و غیر قابل کنترل، از مشخصه‌های آلرژی پاییزی هستند.

·        سرفه کردن: سرفه‌های مداوم ممکن است در اثر گلوی دارای صدای خش خش (ناشی از آبریزش از عقب بینی) ایجاد شوند.

·        خستگی: واکنش‌های آلرژیک می‌توانند باعث ایجاد احساس خستگی و فرسودگی شوند.

·        خس خس سینه: برخی از افراد مبتلا به آلرژی ممکن است خس خس سینه یا تنگی نفس را تجربه کنند.

·        خارش چشم و بینی: علاوه بر آبریزش، چشم و بینی ممکن است دچار خارش نیز بشوند.

·        حلقه‌های سیاه زیر چشم: گاهی ممکن است دور چشم‌ها تیره شود.

چه چیزی باعث آلرژی پاییزی می شود؟

حساسیت‌های پاییزی عمدتاً به دلیل وجود برخی آلرژن‌ها در محیط و در طول فصل پاییز، ایجاد می‌شوند. شایع‌ترین محرک‌های آلرژی پاییزی عبارتند از:

·        ابروسیا: ابروسیا، بزرگترین محرک آلرژی در پاییز است. این گیاه اگرچه معمولاً در شب‌های خنک و روزهای گرم مرداد ماه شروع به انتشار گرده می‌کند، اما این کار می‌تواند تا شهریور و مهر ادامه یابد. ابروسیا حتی اگر در جایی که شما زندگی می‌کنید رشد نکند، گرده آن (از آنجایی که سبک است) می‌تواند صدها مایل در باد سفر کند. استنشاق این گرده‌ها می‌تواند منجر به واکنش‌های آلرژیک در افراد حساس شود. حدود 75 درصد از افرادی که به گیاهان بهاری آلرژی دارند، به ابروسیا نیز واکنش نشان داده و دچار علائم حساسیت فصلی پاییز می‌شوند. برای برخی از افرادی که به ابروسیا حساسیت دارند، برخی از میوه‌ها و سبزیجات از جمله موز، خربزه و کدو سبز نیز می‌توانند علائم ایجاد کنند.

·        گرده گیاهان خودرو: علاوه بر ابروسیا، سایر گیاهان خودرو مانند گل درمنه، گیاه سلمک و تاج خروس نیز گرده‌هایی را در پاییز آزاد می‌کنند که در بروز علائم آلرژی‌های فصلی نقش دارند.

·        هاگ‌های قارچ: هاگ قارچ یکی دیگر از محرک‌های آلرژی پاییز است. ممکن است فکر کنید قارچ در مناطق مرطوب خانه مانند زیرزمین یا حمام رشد می‌کند، اما هاگ‌های قارچ نیز نقاط مرطوب بیرون را دوست دارند. انبوهی از برگ‌های مرطوب، مکان‌های ایده آل برای پرورش قارچ هستند.

·        مایت‌های گرد و غبار: مایت‌های گرد و غبار را فراموش نکنید. در حالی که آن‌ها در ماه‌های مرطوب تابستان رایج هستند، می‌توانند در اولین باری که بخاری خود را در پاییز روشن می‌کنید در هوا تکان بخورند. آن‌ها می‌توانند باعث عطسه، خس خس سینه و آبریزش بینی شوند. بازگشت به مدرسه همچنین می‌تواند در کودکان آلرژی ایجاد کند. زیرا قارچ و مایت‌های گرد و غبار در مدارس رایج هستند.

آلرژی پاییزی چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر علائم حساسیت را دارید، برای اینکه بفهمید دچار آلرژی شده‌اید یا مشکل چیز دیگری است، می‌توانید به یک پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه چیزی باعث چشم‌های اشک آلود و سوزان و آبریزش بینی شما می‌شود. او در مورد سابقه پزشکی و علائم با شما صحبت خواهد کرد و ممکن است یک آزمایش پوست را توصیه کند.

اگر بخواهد این کار را انجام دهد، مقدار کمی از آلرژن (که موجب بروز علائم حساسیت فصلی پاییز می‌شود) را روی پوست شما می‌گذارد، معمولاً روی پشت یا ساعد شما، سپس پوست زیر آن را تحریک می‌کند. اگر به آن حساسیت داشته باشید، برآمدگی کوچک و برجسته‌ای خواهید داشت که مانند نیش پشه می‌خارد. گاهی اوقات ممکن است از آزمایش خون نیز برای کشف علت استفاده شود.

چگونه می توان آلرژی خود را درمان کرد؟

شما مجبور نیستید، علائم آزار دهنده آلرژی فصلی را تحمل کنید. داروهای زیادی برای درمان آلرژی فصلی پاییز وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید.

به عنوان مثال اسپری‌های بینی استروئیدی می‌توانند التهاب را در بینی شما کاهش دهند. آنتی هیستامین‌ها به توقف عطسه، مرتب بالا کشیدن آب بینی و خارش کمک می‌کنند. داروهای ضد احتقان گرفتگی و خشک شدن مخاط بینی را رفع می‌کنند. ایمونوتراپی به شکل واکسن‌های آلرژی یا قرص یا قطره خوراکی نیز می‌تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

شما می‌توانید برخی از داروهای آلرژی را بدون نسخه بخرید، اما با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که داروی مناسب را دریافت کرده‌اید. به عنوان مثال، اسپری‌های ضد احتقان بینی فقط باید به مدت 3 روز استفاده شوند. اگر مدت طولانی‌تری از آن‌ها استفاده کنید، ممکن است در واقع بینی شما کیپ‌تر شود. همچنین اگر فشار خون بالا دارید، برخی از داروهای آلرژی ممکن است برای شما مناسب نباشند.

نکاتی برای مدیریت علائم

صاحبان خانه‌هایی که با آلرژی پاییزی سروکار دارند، می‌توانند چند گام کلیدی برای بهبود کیفیت هوای داخل خانه بردارند. این اقدامات می‌توانند به کاهش علائم و ایجاد یک محیط زندگی راحت‌تر کمک کنند:

·        لوله‌های بخاری را تمیز کنید: قبل از اینکه برای اولین بار سیستم گرمایشی را روشن کنید، لوله‌های تهویه آن را تمیز کرده و فیلترها را عوض کنید. ذرات کپک و سایر مواد حساسیت‌زایی که علائم حساسیت فصلی پاییز را به وجود می‌آورند، می‌توانند در تابستان در لوله‌ها گیر کرده و به محض راه‌اندازی بخاری، هوا را پر ‌کنند.

·        از فیلترهای هپا استفاده کنید: برای حذف گرده، قارچ و سایر ذرات موجود در هوا، از فیلتر HEPA در سیستم گرمایشی یا تهویه خود استفاده کنید. این فیلترها می‌توانند به میزان قابل توجهی حضور مواد آلرژی‌زا را در هوای خانه کاهش دهند، علائم آلرژی پاییز را تسکین دهند و کیفیت کلی هوای داخل خانه را بهبود بخشند.

·        سطح رطوبت را کنترل کنید: حفظ سطح رطوبت مناسب در خانه در نبرد با آلرژی پاییز بسیار مهم است. هنگامی که رطوبت داخل خانه از محدوده توصیه شده منحرف می‌شود، می‌تواند یک محیط ایده‌آل برای رشد آلرژن‌هایی مانند قارچ، مایت گرد و غبار و سایر محرک‌ها ایجاد کند. بنابراین برای حفظ رطوبت هوای منزل بین 35 تا 50 درصد، از یک دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید.

·        در خانه بمانید: وقتی میزان گرده گل به اوج خود می‌رسد (معمولاً در اواخر صبح یا ظهر) در داخل خانه بمانید و درب و پنجره‌ها را بسته نگه دارید. تعداد گرده‌ها را در منطقه خود بررسی کنید. گزارش آب و هوای محلی شما معمولاً شامل چنین مواردی می‌شود.

·        از ماسک استفاده کنید: هنگام جمع‌آوری کردن برگ‌ها از ماسک استفاده کنید. زیرا همانطور که گفته شد، برگ‌ها ممکن است محل رشد قارچ‌ها باشند. ماسک کمک می‌کند تا هاگ‌های قارچ را تنفس نکنید.

جمع بندی

افراد زیادی در سراسر جهان در فصل پاییز دچار آلرژی می‌شوند و از علائم آن رنج می‌برند. ممکن است شما نیز یکی از این افراد باشید. در این مطلب درباره علائم حساسیت فصلی پاییز صحبت شد. سپس عواملی که باعث به وجود آمدن آن می‌شوند، توضیح داده شدند. در نهایت راه‌های درمان و پیشگیری از علائم نیز ارائه شد. بنابراین شما اکنون همه مواردی که لازم است درباره حساسیت خود بدانید را دریافت کرده‌اید و می‌توانید با رعایت موارد فوق، آن‌ها را برطرف کرده و از این فصل لذت ببرید.