کد خبر: ۴۲۰۰۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۱۶

عربستان از کشف میدان‌های جدید گاز طبیعی خبر داد

عربستان سعودی از کشف میدان‌های جدید گاز طبیعی در استان شرقی و صحرای ربع‌الخالی خبر داد.
عربستان سعودی از کشف میدان‌های جدید گاز طبیعی در استان شرقی و صحرای ربع‌الخالی خبر داد.

به گزارش روزنامه سعودی گازت، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، با اعلام این خبر گفت: «شرکت آرامکو توانست دو میدان گاز طبیعی در ربع‌الخالی و همچنین دو میدان در نزدیکی ظهران و حفوف در استان شرقی کشف کند.»

او درباره کشف میدان‌های گاز طبیعی در ربع‌الخالی افزود: «گاز طبیعی از مخزن حنیفه در الحیران‌‌‌ــ۱ به میزان ۳۰ میلیون فوت‌مکعب در روز و جریان گاز از مخزن العرب‌ــسی (c) به میزان ۳.۱ میلیون فوت‌مکعب در روز جاری شد.»

وزیر انرژی عربستان سعودی در ادامه تاکید کرد: «کشف میدان گاز طبیعی المحاکک پس از خروج گاز از چاه المحاکک‌ــ۲ به میزان ۰.۸۵ میلیون فوت‌مکعب استاندارد در روز اتفاق افتاد.»

به گفته او، در چند مخزن نیز گاز طبیعی کشف شد. از جمله مخزن جلا در میدان عسکر پس از جریان گاز با نرخ استاندارد ۴۶ میلیون فوت‌مکعب در روز، علاوه بر کشف یک مخزن گاز طبیعی دیگر در میدان شادون در غرب مرکز حرض.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان افزود: «کشف گاز طبیعی در مخزن عنیزه‌ــ‌ای (A) و در مخزن عنیزه بی/سی در میدان مزالیج در جنوب غربی ظهران اتفاق دیگری بود که به‌تازگی رخ داد. همچنین گاز طبیعی در مخزن السرا در میدان الودیحی و مخزن القصیبه در میدان اوتاد در جنوب غربی شهر حفوف کشف شد. گاز طبیعی از مخزن السرا به میزان ۱۱.۷ میلیون فوت‌مکعب استاندارد در روز و از مخزن القصیبه با نرخ استاندارد ۵.۱ میلیون فوت‌مکعب در روز همراه با حدود ۵۷ بشکه در روز میعانات گازی جاری شد.»

کشف این میدان‌های گازی در شرایطی است که ریاض می‌خواهد در طولانی‌مدت تولید گاز طبیعی را افزایش دهد و نفتش را کمتر مصرف و بیشتر صادر کند.

وزیر انرژی عربستان سعودی پیش‌تر تاکید کرده بود که اهمیت این کشف‌ها در تقویت ذخایر گاز طبیعی و در راستای پشتیبانی از راهبردهای ریاض برای دست یافتن به هدف تغییرات تولید و مصرف انرژی است. هدف طولانی‌مدت ریاض این است که تولید گاز طبیعی را افزایش دهد و آن‌ را در روند تولید برق جایگزین نفت کند. به این ترتیب عربستان سعودی می‌تواند نفت بیشتری صادر کند.

با توجه به اینکه عربستان سعودی درصدد کاهش استفاده از مقدار نفت مصرفی‌اش برای تولید انرژی است که صادرات آن مقرون به‌صرفه‌تر است، افزایش تولید گاز طبیعی جزو اولویت‌های ریاض است. همچنین، کاهش تولید گاز دی‌اکسیدکربن به صفر تا سال ۲۰۶۰ نیز در زمره اهداف جدی ریاض است.

به گزارش شرکت بریتیش پترولیوم، ذخایر گاز عربستان سعودی بزرگ‌ترین ذخایر در دنیای عرب پس از قطر است.