کد خبر: ۴۲۳۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۰

عربستان: ارزش منابع معدنی‌ ما ۲ برابر شده است

در همایش آینده معدنی که این هفته در ریاض برگزار شد هیئت‌هایی از بیش از 77 کشور جهان، از جمله کشورهای آفریقایی غنی از معادن، حضور داشتند.
عربستان سعودی دیروز چهارشنبه 20 دی (10 ژانویه) اعلام کرد که ارزش تخمینی منابع معدنی آن کشور تقریبا دو برابر شده و به 2.5 تریلیون دلار رسیده است.

بخش منابع معدنی حوزه‌ای است که دولت عربستان سعودی امیدوار است از آن بتواند برای کمک به تنوع بخشیدن به اقتصاد متکی به نفت استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بندر خورایف، وزیر صنعت و منابع معدنی عربستان سعودی، در همایش «آینده معدنی» در ریاض گفت: «خوشحالم که اعلام کنم برآورد ما از پتاسیل معادن بکر پادشاهی از ۱.۳ تریلیون دلار به ۲.۵ تریلیون دلار افزایش یافته است که نشان‌دهنده ۹۰ درصد افزایش است.»

او همچنین گفت که این برآورد بر اساس اکتشاف‌های جدید معادن عناصر خاکی کمیاب و ترکیبی از افزایش حجم فسفات، طلا، روی، مس، و همچنین ارزیابی مجدد ذخایر این مواد معدنی است.

ارزش قبلی ۱.۳ تریلیون دلاری منابع معدنی عربستان سعودی حداقل از سال ۲۰۱۷ از مقام‌های عربستان سعودی، از جمله شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد آن کشور، شنیده شده است.

زیر رهبری شاهزاده محمد بن‌سلمان، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان اکنون امیدوار است به دور از سوخت‌های فسیلی، در اقتصاد کشور تنوع ایجاد کند. دولت سعودی به بخش معدن به‌عنوان منبعی بالقوه برای میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی سالانه چشم دوخته است.

شرکت اطلاعات ریسک «وریسک ماپلیکرافت» سال گذشته اعلام کرد که تمرکز بر معدن یکی از بخش‌های عملی‌تر برنامه اصلاحی چشم‌انداز ۲۰۳۰ شاهزاده محمد بن‌سلمان است که با کمک معادن، نیروگاه‌ها، و زیرساخت‌های موجود، از جمله راه‌آهن، محقق می‌شود.

شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، در این کنفرانس گفت: «ما به‌جای اینکه کشورتولید‌کننده نفت شناخته شویم، می‌خواهیم کشور تولیدکننده انرژی در همه حوزه‌های منابع انرژی شناخته شویم.»

سال گذشته، صندوق ثروت مستقل پادشاهی، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی، و شرکت دولتی «معادن» برای خرید دارایی‌های معدنی جهان تصمیم به تاسیس شرکت معدنی مناره گرفتند.

شرکت مناره اولین خرید مهمش را، که ۱۰ درصد سهام شرکت «واله» برزیل بود، در ماه ژوییه به انجام رساند.

بخش معدن هنوز هم یکی از بهترین گزینه‌ها برای تقویت سرمایه‌گذاری خارجی است، اما عربستان سعودی هنوز نتوانسته است توافق مهمی با شرکت‌های معدنی بزرگ جهان برای معادن فعالش ببندد.

از سوی دیگر، در کنفرانس «آینده معدنی» که این هفته در ریاض در حال برگزاری است، هیئت‌هایی از بیش از ۷۷ کشور، از جمله کشورهای آفریقایی غنی از معادن، حضور داشتند. عربستان سعودی خواهان گسترش سرمایه‌گذاری‌هایش در معادن آفریقا است.