کد خبر: ۴۲۴۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۲

پاتک بانکی به دلالان ارز

کارشناسان اقتصادی، تصمیم اخیر بانک مرکزی برای انتشار گواهی سپرده خاص با سود 30 درصدی را اقدام بموقع برای مقابله با عملیات ..
کارشناسان اقتصادی، تصمیم اخیر بانک مرکزی برای انتشار گواهی سپرده خاص با سود 30 درصدی را اقدام بموقع برای مقابله با عملیات دلالان ارزی می‌دانند.

بانک مرکزی دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی‌الحساب بانکی ۳۰ درصد سالانه (پرداخت سود ماهانه) را با هدف تأمین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد. بر این اساس، بانک‌ها می‌توانند برای تأمین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی بالا اقدام به انتشار این اوراق کرده و در پایان دوره مشارکت، سود قطعی نیز علاوه بر سود علی‌الحساب ۳۰ درصدی به خریداران این گواهی سپرده در شعب بانک‌ها پرداخت می‌شود.

ویژگی بارز این گواهی سپرده آن است که امکان بازخرید قبل از سررسید در شعب بانک‌ها امکان‌پذیر است. با اجرای این طرح، مشارکت مردمی در تأمین مالی طرح‌های تولیدی کشور فراهم می‌شود؛ همچنین دارندگان این گواهی می‌توانند از آن به‌عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات بانکی استفاده کنند. این طرح جدید بانک مرکزی با استقبال اقتصاددانان و فعالان اقتصادی همراه شده است.