کد خبر: ۴۲۴۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۴

جزئیاتی از قانون جدید بازنشستگی

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با نقد قانون جدید بازنشستگی و این که این قانون اختیاری و شل گرفته شده است، در پاسخ به ..
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با نقد قانون جدید بازنشستگی و این که این قانون اختیاری و شل گرفته شده است، در پاسخ به خراسان درباره زمان اجرای آن، گفت که این قانون هنوز ابلاغ نشده و پس از تهیه آیین نامه آن در وزارت کار و سپس تصویب در دولت در سال آینده اجرایی خواهد شد.

به گزارش ایران جیب از خراسان، میرهاشم موسوی، دیروز در نشست خبری با بیان این که افزایش سن بازنشستگی با توجه به تحولات اجتماعی، سن امید به زندگی و شرایط ناپایدار صندوق‌ها ضرورت دارد و تصمیم حاکمیتی است؛ تصریح کرد: این موضوع باید سه دهه قبل آغاز می‌شد، ما معتقدیم اصلاحات پارامتریک ضرورت دارد اما باید همه جانبه باشد، همچنین قانون اختیاری و اجرای آن کند است.

وی با بیان این که این قانون انعطاف دارد، گفت: مثلاً برای کسانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه دارند، تغییر در سن بازنشستگی پیش بینی نشده است. حداکثر میزان افزایش سنوات نیز تا 35 سال است البته درصورتی که میزان سنوات افزایش یابد، میزان مستمری نیز افزایش می یابد.

برای نمونه کسی که با 32 سال بازنشسته می شود به اندازه 32 روز مستمری دریافت می کند که این انگیزه ماندن افراد در کار را افزایش می دهد و مشخصا این موضوع از محاسن قانون جدید است.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد: ۵۳ درصد بازنشستگی‌ها پیش از موعد است و بار مالی سنگینی به صندوق‌ها وارد کرده لذا بر اساس اقتضای تحولات اجتماعی و افزایش امید به زندگی باید تغییرات رخ می‌داد. موسوی ادامه داد: صندوق‌ها پر از چالش‌ است و ما بررفع و مدیریت بهینه آن ها تمرکز راهبردی کرده‌ایم. البته برخی در این زمینه به شکلی افراطی وانمود به وجود بحران می‌کنند ما در این زمینه از تجربه کشورهای مختلف استفاده می‌کنیم.

وی با یادآوری این که ابتدای این دولت با ناترازی شدید و کسری شدید ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومانی در صندوق تأمین اجتماعی مواجه بودیم و استقراض بی رویه صورت گرفته بود؛ افزود: ۱۰۶ هزار میلیارد تومان فقط از بانک رفاه استقراض صورت گرفته بود و این چالشی بود که امروز این رقم کاملا تسویه شده است.موسوی با اشاره به این که در شرایط عادی نیستیم لذا رویکرد تحولی لازم بود، افزود: ۸ هدف راهبری مانند توانمند سازی صندوق، توسعه صندوق، هوشمند سازی و... مدنظر بوده است و رکورد درآمدی سال جاری ۴۵ هزار میلیارد تومان بوده و اگر مثل سابق مسیر را ادامه می دادیم کسری ۵ هزار میلیاردی به شدت افزایش می‌یافت. وی این رکورد درآمدی را ناشی از افزوده شدن 2 میلیون و 300 هزار نفر بیمه شده جدید در دولت فعلی ذکر کرد.

وی با اشاره به این که بزرگ‌ترین طلبکار و ابر بدهکارترین سازمان در کشور، تأمین اجتماعی بوده است، اعلام کرد: در این دولت، ۲۴۰ هزار میلیارد تومان از بدهی انباشته شده پرداخت شده‌است. البته تأمین اجتماعی ابر طلبکار هم هست و بالغ بر 47 همت به صورت حسابرسی شده از کارفرماها طلبکار است و سرجمع 93 همت از کارگاه ها طلب داریم.

موسوی در پاسخ به این پرسش که عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی چه زمانی پرداخت می‌شود؟ گفت: زمان و جزئیات عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی هنوز مشخص نیست و باید تأمین مالی شود اما تلاش می‌کنیم در زمان مشخص پرداخت کنیم.