کد خبر: ۴۲۵۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۴

غول آهنی برای همیشه از کیش رفت

هواپیمای توپولف از رده خارج در کنار کشتی یونانی یا همان غول آهنی معروف که به عنوان یک جاذبه گردشگری پس از بی توجهی در ...
هواپیمای توپولف از رده خارج در کنار کشتی یونانی یا همان غول آهنی معروف که به عنوان یک جاذبه گردشگری پس از بی توجهی در نگهداری آن چهره نامناسبی به منطقه داده بود، اسقاطی و برای همیشه کیش را ترک کرد.

این هواپیما با وزن ۵۷ تن از ۲۹ بهمن سال ۸۹ پس از آخرین پرواز از تهران به مقصد کیش، در شمار هواپیماهای از رده خارج قرار گرفت و تا اسفند ۱۳۹۴ در فرودگاه بین المللی کیش نگهداری می شد؛ اما پس از مدتی به منظور ایجاد یک جاذبه گردشگری به خط ساحلی کنار کشتی یونانی منتقل شد.

این توپولف مدتی نیز به عنوان رستوران و کافی شاپ پذیرای گردشگرانی بوده که برای دیدن غروب زیبای کیش به بخش جنوب غربی جزیره می‌رفتند؛ کیشوندان و گردشگران تصاویر خاطره انگیزی از این غول آهنی دارند.

اما متاسفانه با شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده، همه چیز تغییر کرد و غول آهنی ماجرای ما در سراشیبی پایان خود قرار گرفت.

در نهایت این جاذبه گردشگری که متعلق به شرکت کیش ایر بود، به حال خود رها شد و وضعیت به گونه‌ای رقم خورد که غول آهنی زیبای داستان ما که پذیرای هزاران گردشگر بود، در سایه بی توجهی مسوولان گردشگری، چهره‌ای زشت به خود گرفت و کار تا جایی پیش رفت که فرسودگی آن تهدیدی برای گردشگران شد.

پس از پیگیری‌های ایرنا در رابطه با وضعیت فرسوده و خطر آفرین این هواپیمای ۵۷ تنی، «نگین روئوفی» رییس اداره توسعه گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در نهم مرداد ۱۴۰۲ اعلام کرد که نسبت به انتقال این هواپیما چندین بار با شرکت کیش ایر نامه نگاری شده است.

در ادامه پیگیری‌ها نیز شرکت هواپیمایی کیش ایر در مردادماه به ایرنا اعلام کرد که شرکت اقدامات قانونی لازم برای انتقال این هواپیما را آغاز کرده و این غول آهنی رها شده در نوار ساحلی کیش به فروش گذاشته شده است تا اسقاط و از محل منتقل شود.

سرنوشت تلخ توپولف ۵۷ تنی کیش می‌توانست به گونه‌ای دیگر رقم بخورد و این هواپیما با کمی توجه در نگهداری آن، همچنان به عنوان یک جاذبه گردشگری در نوار ساحلی باقی بماند؛ اما امروز کار به جایی رسید که توپولف معروف جزیره کیش، چاره‌ای جز خداحافظی با کیش نداشت.

در دنیایی که همین بیخ گوشمان شهر «وان» ترکیه با ساخت چند المان گربه بدون هیچ قدمت تاریخی و داستان سرایی در مورد آن، سالانه هزاران گردشگر جذب می کند،‌ قطع یقین همین هواپیمای ۵۷ تنی الماسی بود که در لابه لای ندانم کاری‌ها به خاک سپرده شد.

به گزارش ایرنا، انتقال زمینی این هواپیمای غول پیکر به ساحل کشتی یونانی که ۴۲ متر طول و ۳۸ متر عرض دارد، در سه روز و در یک مسیر ۱۴ کیلومتری از فرودگاه کیش انجام شده بود که هنوز هم یک رکورد جهانی در این زمینه محسوب می‌شود.