کد خبر: ۴۲۶۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۶

توزیع میوه شب عید از هفته آینده

با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و میادین میوه و تره‌بار ...
با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و میادین میوه و تره‌بار ذخیره‌سازی کافی برای میوه شب عید شامل سیب درختی و پرتقال صورت گرفته است و مشکلی در این بخش وجود ندارد. در همین راستا حدود ۵ هزار تن سیب و پرتقال شب عید ذخیره‌سازی شده است و از ۲۲ یا ۲۵ اسفند با اعلام تنظیم بازار استان، با قیمت مناسب عرضه آغاز خواهد شد.

در حال حاضرنزدیک به ۴۲۰۰ تا ۴۳۰۰ تن میوه شب عید برای شهر تهران و مابقی برای شهرستان‌های استان تهران در نظر گرفته شده است. امسال در عین حال که فرایند اقدامات تنظیم بازاری صورت می‌گیرد، ممنوعیتی برای حوزه میوه و صیفی‌جات اعمال نشده است.

عرضه میوه عید با قیمت تنظیم بازار از هفته جاری در استان تهران
ایوب فصاحت، سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران می‌گوید که ۴۰ هزار تن میوه آماده عرضه است و از ۳ روز مانده به پایان سال به بازار تزریق می‌شود. به کفته فصاحت، ۲۰ هزار تن میوه شامل سیب و پرتقال خریداری شده است که اتحادیه‌های مربوط توزیع می‌کنند همچنین ۲۰ هزار تن هم ذخیره احتیاطی آماده شده است. وی امیدوار است که این میزان میوه مانع افزایش قیمت شود چون هرچه عرضه بیشتر شود قیمت در برابر بالا رفتن مقاومت خواهد کرد.

جبرئیل برادری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نیز در مورد آخرین گزارش‌ها و اقدامات انجام شده در مورد میوه شب عید، گفته است: مردم برای تأمین کالاهای اساسی ماه مبارک رمضان و ایام عید نگرانی نداشته باشند، زیرا عرضه میوه عید با هدف تنظیم و کنترل بازار در سطح شهر تهران توسط سازمان میادین میوه و تره‌بار با قیمت مناسب در تمام ۳۰۰ غرفه عرضه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تأکید کرده است: در شهرستان‌های استان تهران نیز مباشرانی دیده شده و در مراکز و نقاط مختلف شهرستان‌ها غرفه‌هایی برای عرضه میوه عید ایجاد شده است. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، کالاهای تنظیم بازاری در میادین میوه و تره‌بار، غرفه نمایشگاه‌های بهاره و فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود و با کمک وزارت صمت در این شرایط استمرار عملیات بازرسی و نظارت انجام می‌گیرد.

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار تهران در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» با اشاره به ذخیره‌سازی میوه ایام عید گفت: ذخیره‌سازی بعضی از کالاهای اساسی مانند میوه به طور معمول و طبق سنوات گذشته توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و امسال هم بخش خصوصی در مناسبات و ایام مختلف همچون نوروز عرضه و تنظیم میوه را در اختیار دارد تا نوسان و کمبودی در بازارها ایجاد نشود.

کارگر اضافه کرد: اهمیت تأمین کالا برای اصناف در شب عید دارای اهمیت است و در همین راستا اقدامات لازم برای تأمین میوه انجام شده است بنابراین مشکلی برای تأمین میوه وجود ندارد. بخش خصوصی نه تنها برای ایام نوروز، بلکه برای بعد از عید و تا اردیبهشت ماه که میوه‌های نوبرانه وارد بازار می‌شوند و استفاده از سیب و پرتغال کمتر می‌شود، ذخیره‌سازی انجام داده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بارتهران درباره تأمین میوه‌های وارداتی گفت: موز، انبه، نارگیل و آناناس چهار قلم میوه وارداتی هستند که به صورت قانونی به کشور وارد می‌شوند. سایر میوه‌های وارداتی مانند بلوبری و آووکادو به صورت غیرقانونی وارد می‌شوند.وی ادامه داد: ما برای 4 قلم میوه‌های وارداتی از 8 ماه قبل پیش‌بینی‌های لازم برای ذخیره‌سازی انجام داده‌ایم و میوه‌ها خریداری شده و در سردخانه‌ها قرار گرفته‌اند.

قیمت‌گذاری برای میوه توسط دولت انجام نگرفته است
وی با بیان اینکه هیچ گونه قیمت‌گذاری برای میوه‌های شب عید توسط دولت انجام نگرفته است، گفت: برای تعیین قیمت میوه، معیار و کف و سقف قیمت‌ها مدنظر قرار می‌گیرد اما شاید فروشنده‌ای 15 تا 20 درصد کمتر از قیمت تعیین شده کالای خود را به فروش برساند.

کارگر بیان کرد: کارشناسان اتحادیه میوه و تره بار و اتحادیه بارفروشان به همراه بازرسان اتاق اصناف، میانگین قیمت میوه را بر اساس فاکتور رسمی و قابل پیگیری از میدان میوه و تره بار در هر هفته تعیین می‌کنند و در ایام عید بازرسان قیمت‌ها را رصد می‌نمایند.

کارگر تصریح کرد: احتمال نوسان قیمت برای میوه‌های وارداتی وجود دارد زیرا نرخ آنها بر اساس دلار تغییر می‌کند و اکنون با بالا رفتن دلار، پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها تغییر کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار تهران با اشاره به فراوانی میوه در سال‌جاری گفت: هر فراوانی میوه خوشحال کننده نیست زیرا می‌تواند باعث ایجاد خسارت به کشاورز شود. افزایش تولید میوه می‌تواند منجر به صادرات شود اما اگر بخواهد تنظیم بازار را دچار نوسان کند، ضرورتی برای صادرات وجود ندارد.