کد خبر: ۴۲۷۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۲

شاید موتور جست‌و‌جوی هوش مصنوعی گوگل رایگان نباشد

این شرکت در نظر دارد از کاربران برای دسترسی به نسخه‌ای از موتور جست‌و‌جویش که به هوش مصنوعی مجهز است، حق اشتراک بگیرد

بر اساس گزارشی جدید، گوگل ممکن است دسترسی به برخی نتایج جست‌و‌جویش را پولی کند.

 

به گزارش ایران جیب از فایننشال تایمز، این شرکت در نظر دارد از کاربران برای دسترسی به نسخه‌ای از موتور جست‌و‌جویش که به هوش مصنوعی مجهز است، حق اشتراک بگیرد.

 

این اولین بار خواهد بود که گوگل یکی از محصولات اصلی‌اش را پولی کرده است. در حالی که این شرکت برای برخی قابلیت‌ها‌ــ مانند فضای ذخیره اضافی و ویژگی‌هایی در محصولاتش‌ــ هزینه می‌گیرد، جست‌‌و‌جو همیشه برای همه کاربران رایگان بوده و بودجه‌اش از محل آگهی‌های تبلیغاتی تامین می‌شده است.

 

بر اساس این گزارش، موتور جست‌و‌جوی مرسوم، که نتایج را از سراسر وب جمع‌آوری می‌کند، رایگان باقی خواهد ماند. آگهی‌ها نیز همچنان ظاهر خواهند شد، حتی برای مشترکان پولی.

 

اما کسانی که حق اشتراک خدمات پولی را می‌پردازند به نتایجی که هوش مصنوعی مولد تولید می‌کند نیز دسترسی خواهند داشت، که می‌تواند متناسب با جست‌و‌جوهایشان تنظیم شود.

 

به نظر برخی کارشناسان، نتایجی که هوش مصنوعی تولید می‌کند شاید نمودی از آینده جست‌و‌جوی وب باشد، زیرا به کاربران امکان خواهد داد تا برای سوال‌هایشان پاسخ‌هایی مستقیم و مشخص دریافت کنند. اما منتقدان ابراز نگرانی کرده‌اند که آن پاسخ‌ها ممکن است دروغ‌های چک‌نشده را نیز شامل شوند، به‌ویژه با توجه به اینکه مدل‌های زبانی بزرگ گاهی می‌توانند پاسخ‌هایی شامل «کژانگاره‌هایی» تولید کنند که موثق به نظر می‌رسند اما اشتباه‌اند.

 

گوگل در حال حاضر برای برخی ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی در سایر محصولاتش پول می‌گیرد. کاربرانی که حق اشتراک می‌پردازند به‌عنوان مثال به دستیار جدید گوگل، جمینای، در جی‌میل و گوگل داکس دسترسی دارند که برای پیشنهاد متن به کار می‌رود.

 

این شرکت تکذیب کرد که دارد روی هرگونه تجربه کاربری جست‌و‌جو بدون آگهی کار می‌کند. گوگل گزارش فایننشال تایمز را تایید نکرد اما تایید کرد که دارد روی قابلیت‌های پولی جدید کار می‌کند.

 

این شرکت گفت: «ما مشغول کار روی تجربه جست‌و‌جوی بی‌آگهی نیستیم یا آن را مدنظر نداریم. ما به ایجاد ظرفیت‌ها و خدمات ممتاز جدید ادامه خواهیم داد تا آنچه در سراسر گوگل به مشترکان ارائه می‌دهیم بهبود بخشیم، همان‌طور که پیش‌تر این کار را بارها انجام داده‌ایم.»

 

پس از آنکه با راه‌اندازی چت‌جی‌پی‌تی دوره‌ای از هیجان جهانی در مورد آینده هوش مصنوعی آغاز شد، گوگل به‌دلیل کندتر بودن در عرضه محصولاتش به بازار آماج انتقاد قرار گرفت. این در حالی است که گوگل ابداع‌کننده فناوری پایه بسیاری از محصولات رقیب، از جمله خود چت‌جی‌پی‌تی، بوده است.

 

گوگل در واکنش، چت‌ربات بارد را معرفی کرد، با ویدیو رونمایی که یک اشتباه داشت، و بعد نام آن را جمینای گذاشت. در فوریه، گوگل پس از آنکه مشخص شد جمینای تصاویر نادرستی از رویدادهای تاریخی تولید می‌کند، که ظاهرا تلاشی برای اطمینان از تنوع نژادی بود، برخی قابلیت‌های این چت‌ربات را حذف کرد.

 

با وجود این، گوگل به افزودن جمینای به محصولات موجود ادامه داده است. در فوریه، این شرکت روند ادغام آن با اپلیکیشن پیام‌‌‌‌رسانش را آغاز کرد، که به افراد امکان می‌دهد با استفاده از آن، به‌صورت خودکار به دوستانشان پاسخ بدهند.