کد خبر: ۴۲۸۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۶۲

بهترین نوع قهوه برای سلامتی

سالم‌ترین قهوه بین مصرف کنندگان متفاوت است. برخی از عوامل مرتبط عبارتند از محتوای کافئین، روش دم کردن، و اینکه آیا قهوه حاوی مواد اضافی است یا خیر. در این مطلب درباره بهترین نوع قهوه بخوانید.

سالم‌ترین قهوه بین مصرف کنندگان متفاوت است. برخی از عوامل مرتبط عبارتند از محتوای کافئین، روش دم کردن، و اینکه آیا قهوه حاوی مواد اضافی است یا خیر. در این مطلب درباره بهترین نوع قهوه بخوانید.
قهوه از جمله محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است. با اینکه انواع و اقسام نوشیدنی در سوپرمارکت‌ها یافت می‌شود، هنوز هم قهوه از محبوبیت بین‌المللی برخوردار است. به طور کلی قهوه فواید زیادی برای سلامتی دارد که به آن می‌پردازیم.
سالم‌ترین نوع قهوه

تعیین سالم‌ترین نوع قهوه برای همه یکسان نیست و بستگی به اهداف شما دارد. اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، باید نوشیدنی‌های کم کالری یا بدون کالری را انتخاب کنید. اگر به کافئین حساس هستید یا اضطراب یا بیماری قلبی دارید، ممکن است لازم باشد قهوه بدون کافئین استفاده کنید. (قهوه بدون کافئین نیز حاوی آنتی اکسیدان است و در بسیاری از مطالعات فواید سلامتی مشابه قهوه با قوت کامل را نشان می‌دهد.) اگر دیابت دارید، باید میزان قندی را که به قهوه دم کرده اضافه می‌کنید کاهش دهید. اگر می‌خواهید با یک رژیم غذایی ضد التهابی با بیماری‌تان مبارزه کنید، سالم‌ترین نوشیدنی برای شما شامل دارچین یا زردچوبه تسکین دهنده است. نحوه پردازش کافئین توسط بدن شما باعث ایجاد تفاوت در تعیین بهترین قهوه برای شما می‌شود. هرچه بیشتر در مورد نیاز‌های بدن خود بدانید، بهتر می‌توانید دم‌نوشی را انتخاب کنید که برای شما مناسب‌تر است.

نوشیدن ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز برای بزرگسالان سالم بی خطر است. این میزان شامل حدود ۴ تا ۵ فنجان قهوه است. اما همه ما کافئین را به صورت متفاوت پردازش می‌کنیم. در حالی که ۴۰۰ میلی گرم ممکن است برای برخی افراد مناسب باشد، می‌تواند باعث ایجاد عوارض ناخواسته در افراد دیگر شود. به غیر از محتوای کافئین، افزودن مقدار زیادی شکر به قهوه، چه به صورت قاشق یا به صورت شربت و طعم دهنده، آن را از سلامتی کمتری برخوردار می‌کند.

عوامل موثر بر سلامت قهوه

در اینجا مواردی وجود دارد که می‌تواند بر سلامت قهوه شما تأثیر بگذارد. میزان بو دادن دانه‌های قهوه باعث تغییر طعم و قدرت قهوه می‌شود. بو دادن سبک دارای اسیدیته بیشتر و طعم ملایم تری هستند. قهوه بو داده تیره تلخ ترند. بو دادن سبک قهوه همچنین دارای غلظت‌های بالاتری از ترکیباتی مانند اسید کلروژنیک هستند. این پلی فنول‌ها می‌تواند به محافظت از بدن در برابر التهاب کمک کنند و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی را کاهش دهند.

انواع دانه قهوه

دو نوع اصلی دانه قهوه وجود دارد:

دانه‌های عربیکا که طعم شیرین‌تر و پیچیده تری دارند. اگر به کافئین حساس هستید، شایان ذکر است که دانه‌های عربیکا به طور کلی مقدار کمتری دارند. مطالعات نشان داده است که دانه‌های عربیکا پس از خشک شدن ۰.۹ تا ۱.۵ درصد کافئین و دانه‌های روبوستا ۱.۲ تا ۲.۴ درصد دارند.
دانه‌های روبوستا که طعم قوی تر، تلخ‌تر و کافئین بیشتری دارند.

کدام بهتر است، قهوه سیاه یا با شیر؟

تأثیر شیر بر نمایه سلامت قهوه شما بستگی به مقداری دارد که به آن اضافه می‌کنید. شیر می‌تواند به قهوه بافت خامه‌ای و کمی شیرینی بدهد. یک قطره شیر این کار را انجام می‌دهد، اما به هر حال مقدار کمی چربی نیز به آن اضافه می‌کند. نوشیدنی‌های قهوه مانند لاته که عمدتاً از شیر تشکیل شده است، منبع چربی اشباع شده است.

اگر مراقب مصرف چربی‌های اشباع شده خود هستید، و به چربی موجود در رژیم غذایی خود در طول روز توجه داشته باشید، به این موضوع دقت کنید. جایگزین‌های شیر، مانند شیر سویا یا شیر بادام نیز می‌توانند بافت قهوه را بدون افزایش مصرف چربی‌های اشباع شده بهبود بخشند. اما شایان ذکر است که بسیاری از شیر‌های جایگزین در فروشگاه‌ها بسیار فرآوری شده اند. بسیاری از قسمت‌های مفید گیاهان در طول فرآیند تولید تجزیه می‌شوند. شیر‌های گیاهی نیز معمولاً فاقد پروتئین و کلسیم شیر لبنی هستند و حاوی مواد اضافی با ارزش غذایی کم یا بدون ارزش غذایی هستند. اما به طور کلی، افزودن مقدار کمی شیر به میزان قابل توجهی سلامت قهوه شما را تغییر نمی‌دهد.

تکنیک دم کردن

روش‌های مختلفی برای دم کردن قهوه وجود دارد - از جمله اسپرسو، فیلتر، فرنچ پرس و AeroPress. هر روش طعم و قدرت متفاوتی به نوشیدنی می‌دهد. محققان این چهار تکنیک را بررسیکردند. قهوه حاصل از فرنچ پرس یا دستگاه اسپرسوساز کمترین میزان آنتی اکسیدان را داشت، در حالی که قهوه AeroPress بالاترین میزان آنتی اکسیدان را داشت.
اندازه سرو قهوه باید چقدر باشد؟

اندازه قهوه شما می‌تواند بر میزان کافئین دریافتی و قدرت طعم آن تأثیر بگذارد. اندازه وعده کوچکتر به طور کلی به معنای کافئین کمتر و طعم ملایم‌تر است. بنابراین، اگر به کافئین حساس هستید یا سعی می‌کنید آن را کاهش دهید، یک قهوه کوچکتر ممکن است برای شما سالم‌تر باشد.

مواد افزودنی به قهوه

داشتن طعم دهنده‌ها در قهوه شما می‌تواند طعم را بهبود بخشد، اما همچنین تمایل به اضافه کردن قند و چربی اشباع را افزایش می‌دهد. کاهش مصرف این مواد اضافی می‌تواند به سالم‌تر شدن قهوه برای شما کمک کند. گر مراقب مصرف قند خود هستید، اما همچنان می‌خواهید یک خوراکی شیرین داشته باشید، می‌توانید جایگزین‌های شکر مانند عسل یا استویا را انتخاب کنید. اما این‌ها یا حاوی قند هستند یا تحقیقاتی در مورد اثرات بلندمدت آن‌ها انجام نشده است.

هات یا کلد برو

مردم قهوه سرد را با خیساندن تفاله‌های قهوه در آب سرد برای چند ساعت درست می‌کنند. این می‌تواند منجر به طعم نرم‌تر شود. اما تحقیقات نشان داده است که قهوه داغ می‌تواند اسید‌های بیشتری از دانه استخراج کند و فعالیت پلی فنول را افزایش دهد.

فواید کلی قهوه برای سلامتی

قهوه فراتر از افزایش کافئین، فواید سلامتی زیادی دارد. قهوه ممکن است از طیف وسیعی از باکتری‌های مفیدی که در روده شما زندگی می‌کنند حمایت می‌کند. یک ارتباط بسیار قوی بین نوشیدن قهوه و ترکیب میکروبیوم روده وجود دارد. افرادی که قهوه می‌نوشند، تنوع میکروبیوم بیشتری دارند و هر چه میکروبیوم روده شما متنوع‌تر باشد، سالم‌تر است. همچنین نشانه‌های امیدوارکننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد کافئین ممکن است برای عملکرد شناختی مفید باشد. ترکیبات موجود در قهوه نیز می‌تواند به بهبود عملکرد شناختی و حافظه بلند مدت شما کمک کند. برخی از مطالعات، ارتباط احتمالی بین نوشیدن قهوه و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و سکته را نشان داده‌اند. این اثرات ناشی از کاهش التهاب در سراسر بدن قهوه است. التهاب طولانی مدت و کنترل نشده با بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی ارتباط دارد. پلی فنول‌های موجود در قهوه، مانند اسید کلروژنیک، آسیب سلولی را کاهش داده و به ترمیم سلول‌ها کمک می‌کند. قهوه به افرادی که وزن خود را کنترل می‌کنند کمک می‌کند تا وزن خود را در طولانی مدت کاهش دهند. نوشیدن کافئین بیشتر می‌تواند با کاهش شاخص توده بدن، وزن بدن و توده چربی کلی ارتباط داشته باشد. اما به یاد داشته باشید که حواستان به چیز‌هایی باشد که به آن اضافه می‌کنید. نوشیدن روزانه قهوه با احتمال بیشتری برای ورزش کردن همراه است.

قهوه بدون کافئین

قهوه بدون کافئین دارای مزایای سلامتی بالقوه مشابهی با قهوه معمولی است و حاوی همان ترکیبات گیاهی و فیبر است.

قهوه در ترکیب با زردچوبه

این قهوه، البته، حاوی زردچوبه است، ادویه‌ای که به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی اش شناخته شده است. برخی ادعا می‌کنند که این نوشیدنی به بهبود هضم، تقویت عملکرد سیستم ایمنی و حتی تسکین افسردگی کمک می‌کند.
قهوه بولت پروف

قهوه بولت پروف ترکیبی از قهوه، کره بدون نمک و روغن تری گلیسیرید با زنجیره متوسط است. برخی از پیروان رژیم کتو آن را می‌نوشند، زیرا سرشار از چربی و کربوهیدرات کم است. این نوشیدنی انرژی پایدار، افزایش تمرکز و مزایای کاهش وزن را فراهم می‌کند. محتوای چربی آن باعث افزایش احساس سیری و کاهش میان وعده بین وعده‌های غذایی می‌شود.

قهوه تخم مرغ ویتنامی
قهوه تخم مرغ یک دم نوش سنتی ویتنامی با زرده تخم مرغ و شیر تغلیظ شده است. غنای خامه‌ای آن از هم زدن زرده‌ها در شیر ناشی می‌شود. برخی افراد می‌گویند که قهوه تخم مرغ باعث تامین پروتئین بدن می‌شود و می‌تواند به هضم غذا کمک کند، اما هیچ مدرک علمی در حال حاضر این موضوع را تایید نمی‌کند.

قهوه قارچ گانودرما

برخی از قهوه حاوی دم کرده قارچ‌های دارویی مانند چاگا یا کوردیپس یا گانودرما است. قهوه قارچ می‌تواند انرژی بدن را تقویت کند، وضوح ذهنی را بهبود بخشد و از سیستم ایمنی بدن مراقبت کند. این نوشیدنی دارای سطوح بالاتری از آنتی اکسیدان به نام پلی فنول نسبت به قارچ خام است، اما سطح آن کمی بالاتر از قهوه معمولی است. مقدار بتا گلوکان، نوعی فیبر که می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند، در قهوه قارچ کمتر از قارچ بود.

قهوه نوتروپیک

این نوشیدنی حاوی ترکیبات نوتروپیک است، موادی که ممکن است عملکرد شناختی را تقویت کنند. نوتروپیک‌ها شامل ال تیانین، تورین و کولین هستند. تولید کنندگان برخی از قهوه‌های تخصصی از این قهوه‌ها به عنوان مواد تشکیل دهنده استفاده می‌کنند. حامیان قهوه نوتروپیک می‌گویند که می‌تواند تمرکز، حافظه و وضوح ذهنی را بهبود بخشد. با این حال، تحقیقات مرتبط محدودی وجود دارد.

قهوه CBD

این قهوه دارای کانابیدیول (CBD) است. CBD یک ترکیب غیر روانگردان در شاهدانه است که می‌تواند فواید سلامتی مختلفی از جمله کاهش اضطراب، بهبود خواب و تسکین درد داشته باشد. در حالی که ترکیبات شاهدانه ممکن است به درمان درد مزمن، اضطراب، حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی، صرع و کاهش اشتها در افراد مبتلا به HIV کمک کند، تحقیقات محدودی در مورد قهوه CBD وجود دارد.