کد خبر: ۴۲۹۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۴

اختلاف قیمت لاستیک دولتی و آزاد چقدر است؟

قیمت لاستیک در سال ۱۴۰۳ تقربیا مشخص شده است و حالا می‌توان دنبال اختلاف قیمت لاستیک دولتی با بازار آزاد گشت قیمت لاستیک‌های پرفروش چه به صورت دولتی و چه در بازار آزاد با افزایش مواجه شده است. بعضا قیمت یک لاستیک در بازار ۶۰ درصد گران‌تر از قیمت لاستیک دولتی مشابه است قیمت لاستیک در سایز ۱۳ پیش از این ۷۷۰ هزار تومان بود که با افزایش ۳۶ درصدی به یک میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید.

قیمت لاستیک در سال ۱۴۰۳ تقربیا مشخص شده است و حالا می‌توان دنبال اختلاف قیمت لاستیک دولتی با بازار آزاد گشت
قیمت لاستیک‌های پرفروش چه به صورت دولتی و چه در بازار آزاد با افزایش مواجه شده است. بعضا قیمت یک لاستیک در بازار ۶۰ درصد گران‌تر از قیمت لاستیک دولتی مشابه است
قیمت لاستیک در سایز ۱۳ پیش از این ۷۷۰ هزار تومان بود که با افزایش ۳۶ درصدی به یک میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت لاستیک سایز ۱۴ با افزایش حدود ۱۳ درصدی روبرو شد و به یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان رسیده است. در عین حال اختلاف قیمت لاستیک دولتی با بازار همچنان بالاست و از حدود ۱۸ تا ۶۰ درصد متغیر است.

تفاوت قیمت لاستیک دولتی و آزاد
قیمت لاستیک در بازار دولتی و آزاد متفاوت است؛ برای اینکه بدانیم این اختلاف چقدر است، سری به سایت‌های فروش لاستیک به قیمت مصوب زدیم و آن را با قیمتی که فروشندگان برای همان کالا در بازار در نظر گرفته‌اند، مقایسه کردیم.
لاستیک پراید معمولا با سایز ۱۶۵/۶۵/۱۳ به فروش می‌رسد. اگر به پلتفرم تولید ایرانی که فروشگاه اینترنتی عرضه‌کننده کالا زیر قیمت مصوب دولتی است، سری بزنیم، ارزان‌ترین لاستیک موجود همین لاستیک است. قیمت یک حلقه لاستیک پراید با این مشخصات یک میلیون و ۱۳۱ هزار تومان است و بنابراین اگر یک راننده بخواهد یک جفت لاستیک خود را عوض کند، باید دو میلیون و ۲۶۲ هزار تومان به حساب فروشنده واریز کند. این لاستیک را برند ایران تایر تولید کرده. اگر بخواهید تولید ایرانی آن را درب منزل به شما تحویل دهد، ۲۰ هزار تومان دیگر برای شما خرج بر‌می‌دارد. اما اگر قصد خرید لاستیک پراید با سایز ۱۳/۶۵/۱۶۵ با همین برند از بازار آزاد را داشته باشید، باید بابت هر حلقه یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان بپردازید؛ بنابراین خرید لاستیک دولتی برای فردی که ماشین پراید زیر پایش است، در حال حاضر حدود ۶۳ درصد کمتر از بازار تمام می‌شود.

لاستیک تیبا و بیکان را با سایز ۱۳/۷۰/۱۷۵ می‌فروشند و در سایت تولید ایرانی قیمت آن را برای یک حلقه یک میلیون و ۲۲۲ هزار تومان به نمایش گذاشته‌اند. اگر بخواهید این لاستیک را در بازار آزاد برای مثال از برند گلدستون بخرید، باید بابت هر حلقه یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان هزینه کنید؛ این یعنی تفاوت قیمت حدود ۱۸ درصدی.

لاستیک پژو ۴۰۵-۲۰۶-۲۰۷- کوئیک با سایز ۱۴/۶۵/۱۸۵ فروخته می‌شود که قیمت مصوب آن در سایت تولید ایرانی یک میلیون و ۲۴۹هزار تومان است. یزدتایر، قیمت مصوب لاستیک با این مشخصات را برای مصرف‌کننده یک میلیون و ۳۳ هزار و ۸۶۸ در نظر گرفته است. اگر سری به بازار بزنید، احتمالا ارقام بالای یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را به شما اعلام می‌کنند‍ٔ‌ٌّ؛ یعنی تفاوت قیمت ۲۸ درصدی با قیمت مصوب.

نحوه خرید لاستیک دولتی چگونه است؟
ثبت‌نام لاستیک دولتی در سامانه امکانی است که از چند سال پیش به این طرف فراهم شده است. کار کردن با سامانه فروش لاستیک چندان بی‌اشکال و دردسر نیست. برای مثال، وقتی مشتری به واحد صنفی مراجعه می‌کرد، باید مشخصاتی مثل نوع خودرو، نام مالک یا شماره شاسی را در سامانه جامع تجارت ثبت می‌کرد. حالا در حین انجام این کار ممکن است مشکلاتی مثل اختلال و قطعی در اینترنت رخ دهد که موجب می‌شد ثبت نام مشتری ناتمام باقی بماند و در نهایت از حوصله او خارج بود که دوباره فرآیند ثبت نام را طی کند. این موضوع اتفاقا باعث ایجاد صف برای خرید می‌شد که به لحاظ بعد روانی-اجتماعی هم وجهه خوبی نداشت.

بعد از آن، دولت اعلام کرد که مشتری می‌تواند به سامانه جامع تجارت مراجعه کند و در آنجا پیش ثبت نامی را بر اساس مشخصات فردی، کارت خودرو و نوع درخواستی که دارد، انجام دهد. بعد از طی کردن این مرحله است که کد رهگیری به او داده می‌شود. بعد از دریافت کد رهگیری ظرف پنج روز، مشتری می‌تواند به واحد صنفی برود و اگر واحد صنفی کالا را داشته باشد و بتواند عرضه کند، آن را دریافت می‌کند.

تعدادی از سایز‌های تایر مثل ۱۳ و ۱۴، چون مصرف و تقاضایشان بالاست، در بسیاری از واحد‌های صنفی موجود نیستند. سوی دیگر ماجرا اینگونه است که برای سایز ۱۵ به بالا مصرف کمتری وجود دارد و بنابراین رسوب کالا اتفاق می‌افتد. به همین دلیل ثبت نام هم بر اساس سایز‌های قابل عرضه و البته نیاز مشتری موضوعیت پیدا کرده است. ناگفته نماند که تفاوت این مدل خرید با شیوه‌های قبلی، اینگونه است که قبلا ثبت نام صورت می‌گرفت، اما وقتی مشتری به واحد صنفی مراجعه می‌کرد خبری از لاستیک نبود. حالا این امکان فراهم شده که مشتری می‌تواند برند تایر مورد نیاز خود را بر اساس موجودی‌ها انتخاب و بعد برای خریداری آن اقدام کند.

حالا در تازه‌ترین اقدامی که صورت گرفته، مسئولان مربوطه می‌گویند که برای رفع مشکلات و مسائل سامانه دیگر الزامی برای ثبت و استفاده از سامانه کالا نیست. مشتری می‌تواند شخصا به فروشنده مراجعه کند و در آنجا پس از دادن اطلاعات خود، لاستیک مد نظر خود را درخواست کند. البته با توجه به دستورالعملی که ابلاغ شده، هر زمان قیمت حاشیه بازار با قیمت اصلی یکسان شود، این سامانه و ثبت استعلام ضروری است.