کد خبر: ۴۲۹۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۳۷

آغاز فروش اولین هاچ بک سوزوکی در بازار ایران +قیمت | معرفی هاچ بک سوزوکی با مشخصات فنی

بالنو اولین هاچ بک سوزوکی در بازار ایران به حساب می آید که تحویل آن توسط شرکت راسا موتور خاورمیانه آغاز شده است. با حضور این خودرو در بازار آزاد، قیمت اولین هاچ بک سوزوکی مشخص شده است

بالنو اولین هاچ بک سوزوکی در بازار ایران به حساب می آید که تحویل آن توسط شرکت راسا موتور خاورمیانه آغاز شده است. با حضور این خودرو در بازار آزاد، قیمت اولین هاچ بک سوزوکی مشخص شده است
راسا موتور خاورمیانه سوزوکی بالنو را با قیمت نزدیک به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به مشتریان سامانه وارداتی ها تحویل داده است. این خودرو یک هاچ بک به نسبت اقتصادی در بازار جهانی به حساب می آید. در حال حاضر دلالان قیمت اولین هاچ بک سوزوکی در بازار آزاد را حدود سه تا سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعلام می کنند. البته که هنوز معامله ای برای بالنو در بازار ثبت نشده و صرفاً دلالان قیمت سازی برای این هاچ بک ژاپنی را آغاز کرده اند. این احتمال وجود دارد که سوزوکی بالنو مانند سایر خودروهای وارداتی در روزهای آتی با کاهش قیمت در بازار آزاد مواجه شود. با توجه به سرعت گرفتن تحویل خودروهای سوزوکی و GAC توسط راسا موتور خاورمیانه، می توان امیدوار بود که بزودی قیمت خودروهای وارداتی این شرکت در بازار آزاد کاهش پیدا می کند.
سوزوکی بالنو به پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی مجهز است. این پیشرانه ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ ۱۰۵ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۳۸ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده بالنو از نوع ۴ سرعته اتوماتیک AT است که چیدمان استپ گیت دارد و توان را به چرخ های جلو می رساند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این هاچ بک ژاپنی نزدیک به ۱۱ ثانیه است. سوزوکی بالنو می تواند مصرف سوخت کمتر از ۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را داشته باشد.

در سوزوکی بالنو به عنوان یک هاچ بک ژاپنی امکاناتی مانند شش کیسه هوا، نمایشگر لمسی، اندروید اتو، اپل کارپلی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، رینگ آلومینیومی، فناوری LED چراغ ها، فرمان کمکی برقی ، کروز کنترل، سنسور نور، استارت دکمه ای تریم داخلی چرم و پارچه، آینه تاشو برقی، هدآپ دیسپلی، دوربین ۳۶۰ درجه، تهویه اتوماتیک، دریچه تهویه ردیف دوم و… دیده می شود.
با نگاه به کابین سوزوکی بالنو می‌توان از ابتدا دریافت که با یک خودروی جادار طرف هستیم. طراحی اصولی و مهندسی سوزوکی به خوبی نشان می‌دهد که از ابعاد نه چندان بزرگ بدنه، می‌توان فضایی کاربردی و جادار را استخراج کرد.

نکته جالب توجه در طراحی کابین بالنو، استفاده از الگوهای مدرن و به روزی است که سبب شده داشبوردی مهیج با خطوط منحنی و سیال فراوان پیش رویتان قرار بگیرد. در قسمت بالایی داشبورد یک صفحه نمایش 9 اینچی لمسی قرار گرفته که سیستم سرگرمی و مولتی مدیا را به نمایش در می‌آورد. همچنین فرمان Dکات و ترکیب آمپرهای آنالوگ و دیجیتال، حس وحال اسپرتی به فضای کابین بخشیده‌اند.

همانطور که در تصاویر رسمی این خودرو آمده، تریم دو رنگ آبی و مشکی برای کابین درنظر گرفته شده است که انتظار می‌رود نسخه‌های وارداتی نیز به همین منوال باشند. تریم نقره‌ای هم در بخش‌های مختلف کابین از جمله، فرمان، قسمت میانی داشبورد و دستگیره‌ها، رنگ‌ و بویی اسپرت و لوکس به کابین داده است.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، فضای کابین بالنو جادار و نسبتا بزرگ به نظر می‌رسد، این در حالی است که حجم قسمت بار حدود 318 لیتر تخمین زده می‌شود. البته با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم با نسبت 60/40، حجم فضای بار به بیش از 700 لیتر افزایش می‌یابد که این اعداد برای یک هاچ‌بک اقتصادی شهری قابل قبول به نظر می‌رسد.

از ویژگی‌های بارز سوزوکی بالنو وارداتی می‌توان به لیست بلند بالای امکانات رفاهی اشاره کرد که همین موضوع می‌تواند تاثیر بسزایی در موفقیت حضور آن در بازار ایران داشته باشد. از مهم‌ترین آپشن‌ها و امکانات ایمنی این خودرو می‌توان به مواردی از قبیل چراغ‌های جلو LED با قابلیت تنظیم ارتفاع نور به صورت دستی، دوربین 360 درجه، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، سیستم ورود بدون کلید و استارت KEYLESS، تنظیم زاویه و عمق ستون فرمان به صورت تلسکوپی و بشکن، هدآپ دیسپلی، سیستم نمایشگر پایش فشار باد تایرها، آینه داخلی الکتروکرومیک، فرمان چرم دوزی شده D-CUT با دکمه‌های کنترلی، دریچه تهویه مطبوع برای ردیف دوم، پورت شارژر برای ردیف دوم، تزئینات کرومی بدنه، تایر زاپاس سایز کوچک، کامپیوتر سفری و مولتی مدیای پیشرفته با قابلیت انتقال اطلاعات تلفن همراه بروی نمایشگر و اتصال WiFi، کروزکنترل، کیسه هوای راننده، سرنشین جلو و پرده‌ای، سنسور نور، سنسور باران، کروز کنترل، سیستم‌های ترمز ABS و EBD به همراه سیستم کنترل پایداری، سنسور پارک جلو و عقب و … اشاره کرد.
و اما با نگاهی به جذاب‌ترین بخش ماجرا یعنی مشخصات فنی قوای محرکه، بار دیگر به ما گوشزد می‌شود که با یک خودروی اقتصادی سروکار داریم، چرا که زیر کاپوت سوزوکی بالنو جدید یک پیشرانه 1.5 لیتری چهارسیلندر تنفس طبیعی قرار گفته است. این پیشرانه قادر است نیرویی معادل حداکثر 105 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 138 نیوتن متر را تولید و از طریق جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال دهد.

هرچند که بالنو علاوه‌بر جعبه‌دنده اتوماتیک به جعبه‌دنده دستی 5 سرعته نیز می‌تواند مجهز باشد، اما طبق اطلاعات بدست آمده راسا موتور نسخه اتوماتیک این خودرو را برای عرضه به بازار کشور درنظر گرفته است. طبق اطلاعات رسمی منتشر شده این خودرو، بالنو برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به مدت زمانی حدود 11 ثانیه زمان نیاز دارد. همچنین حداکثر سرعت اعلام شده برای این هاچ‌بک اقتصادی 160 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. گفتنی است سیکل ترکیبی مصرف سوخت این خودرو حدود 5.4 لیتر در هر 100 کیلومتر است که این عدد گواهی است بر اقتصادی بودن سوزوکی بالنو.
باک سوخت این خودرو نیز 37 لیتر حجم دارد، بنابراین برد پیمایشی سوزوکی بالنو حدود 685 کیلومتر خواهد بود. سیستم تعلیق سوزوکی بالنو همانند پیشرانه این خودرو ساده است. سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و میله پیچشی نیمه مستقل در عقب، وظیفه دفع و جذب ضربات وارده به اتاق خودرو را برعهده دارند.
در انتها با مروری بر مشخصات و ویژگی‌های فنی سوزوکی بالنو، می‌توان گفت، این خودرو یک هاچ‌بک کوچک شهری است که با طراحی زیبا، فضای داخلی جادار و امکانات رفاهی مناسب، می‌تواند گزینه مناسبی برای خانواده‌های جوان باشد. این خودرو با پیشرانه‌ای کم حجم و اقتصادی و همچنین جعبه‌دنده 4 سرعته اتوماتیک، می‌تواند عملکردی راضی کننده از خود به‌جای بگذارد. البته نباید توقع رانندگی چالاک و چابک را از آن داشت، چرا که بالنو ذاتا یک خودروی اقتصادی و ارزان قیمت شهری است که جهت مصارف روزانه و کاربری‌های خانوادگی طراحی و توسعه یافته است.

با این وجود باید منتظر ماند و دید که سوزوکی بالنو با چه قیمتی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. زیرا این روزها بازار خودروهای وارداتی هم رقابتی شده و قیمت تمام شده محصول به یکی از فاکتورهای اساسی و تاثیرگذار در موفقیت محصول بدل شده است.

از آن‌جا که پیش‌بینی می‌شود قیمت بالنو در محدوده 1.5 میلیارد تومان باشد، رقیبی جدی برای این هاچ‌بک ژاپنی الاصل در بازار خودروهای وارداتی مشاهده نمی‌شود، هرچند که مشخصات فنی و ویژگی‌های حرکتی بالنو شباهت زیادی به پژو 207 اتوماتیک دارد، اما فاکتور قیمت در این بخش می‌تواند کفه ترازو را به سمت 207 سنگین‌تر کند. این نکته را هم باید درنظر داشت که جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک پژو 207 می‌تواند یک تهدید جدی برای بالنو به شمار رود.

از سوی دیگر برخی هاچ‌بک کراس‌های چینی بازار نظیر ام‌وی‌ام ایکس 22 پرو، ایکس 33 کراس و … هم به دلیل شباهت‌های فنی که با بالنو دارند، می‌توانند به عنوان رقبای مونتاژی بالنو در بازار ایران عرض اندام کنند.