کد خبر: ۴۲۹۴۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۲

سیگنال منفی به بازار خودرو/ لشکر خریداران رهسپار بازار می‌شود؟

سه خودروساز بزرگ کشور در پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ به نسبت اردیبهشت سال گذشته افت ۱۷.۵ درصدی تولید را در کارنامه ثبت کردند.

سه خودروساز بزرگ کشور در پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ به نسبت اردیبهشت سال گذشته افت ۱۷.۵ درصدی تولید را در کارنامه ثبت کردند.
ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در پایان دومین ماه از فصل بهار ۱۴۰۳ در مجموع حدود ۱۱۶ هزار و ۲۰۰ دستگاه انواع خودروی سواری را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. آنها در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۴۰ هزار و ۸۵۰ دستگاه از محصولات حاضر در سبد محصولات سواری خود را تولید کرده بودند تا شاهد کاهش تیراژ حول و حوش ۲۴ هزار و ۷۰۰ دستگاهی در تولید انواع سواری در سه شرکت خودروساز بزرگ کشور در بازه زمانی مورد بررسی باشیم.

بررسی اطلاعات فروش خودروسازان نیمه دولتی در پایان اردیبهشت سال جاری حکایت از افت نزدیک به ۱۳ درصدی دارد
ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در پایان دومین ماه از سال جاری حدود ۱۰۴ هزار و ۴۵۰ دستگاه خودروی سواری را برای متقاضیان فاکتور کردند. تیراژ فروش خودروسازان یاد شده در همین بازه زمانی در  سال گذشته خبر از فروش حول و حوش ۱۲۰ هزار و ۲۵۰ دستگاهی دارد. بنابراین شاهد هستیم که به زبان درصد ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو حدود ۱۵ هزار و ۸۰۰ دستگاه کمتر از محصولات سواری خود را روانه باز کرده اند.

افت فروش یاد شده زنگ خطر را برای بازار به صدا در آورده و می تواند روی قیمت بازاری محصولات سه خودروساز بزرگ کشور تاثیر منفی داشته باشد.
سیگنال منفی که از تولید و فروش خودروسازان در اردیبهشت ۱۴۰۳ روانه بازار شد می تواند اثر خود را در خرداد امسال روی قیمت های بازاری تا حدی بگذارد. این مساله می تواند این ذهنیت را در خریداران تقویت کند که خرید خود را جلو بیندازند.

این احتمال وجود دارد که کفه حضور خریداران در بازار به نسبت فروشندگان سنگین شده و نمودار قیمت ها روند صعودی به خود بگیرند.

تحلیلگران معتقدند دلیل اصلی این افت تولید و فروش را باید در  ضعیف شدن بنیه مالی شرکت های خودروساز به دلیل نرسیدن مجوز افزایش قیمت جست و جو کرد.

به روز نشدن لیست قیمت های محصولات تولیدی خودروسازان سبب می شود تا آنها نتوانند به موقع نقدینگی را به قطعه‌سازان تزریق کنند. همین اتفاق می تواند فیتیله تیراژ تولید را پایین بکشد. افت تولید سبب می شود خودروسازان محصول کمتری هم برای عرضه به بازار فاکتور کنند‌.

باید منتظر ماند و دید خودروسازان در چند ماه پیش رو می توانند افت تولید و فروش خود را جبران کنند یا خیر؟

منبع:اقتصادنیوز