کد خبر: ۴۲۹۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۶۴

هاوال H6 هیبرید با فناوری شگفت انگیز در ایران | معرفی هاوال H6 با مشخصات فنی

معرفی هاوال H6 هیبرید یکی از خودروهای وارداتی جدید و چینی است که قرار است توسط بی ام کارز به بازار کشور عرضه شود.

+ معرفی هاوال H6 هیبرید یکی از خودروهای وارداتی جدید و چینی است که قرار است توسط بی ام کارز به بازار کشور عرضه شود.
گروه بهمن که سابقه مونتاژ و عرضه برخی از محصولات هاوال را دارد، حالا به واسطه شرکت بی‌ام کارز، عرضه‌کننده محصولات وارداتی خود، قصد دارد تا هاوال H6 هیبرید را به مشتریان ایرانی تحویل دهد. در ادامه به بررسی کامل هاوال H6 HEV می‌پردازیم.
هاوال H6 یک کراس ‌اوور کامپکت است که نخستین بار در سال ۲۰۱۱ وارد بازار شد و تاکنون سه نسل از آن عرضه شده است. نسل سوم این خودرو در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و نسخه هیبرید آن نیز در سال ۲۰۲۱ به بازار آمد. هاوال H6 در نسخه‌های مختلف به میدان آمده و علاوه بر نمونه‌های هیبریدی، مدل‌های کوپه، اسپرت و جی‌تی آن نیز در بازارهای چین و سایر کشورها موجود هستند. شرکت بی‌ام کارز نسخه هیبریدی هاوال H6 را به فهرست محصولات وارداتی خود اضافه کرده و احتمالاً در سال ۱۴۰۳ شاهد تردد این کراس‌اوور شهری جمع‌وجور در جاده‌های ایران خواهیم بود.

طراحی بدنه هاوال H6 هیبرید به ویژه در نمای جانبی، چیز جدیدی ندارد و می‌تواند یادآور کراس اوورهای اروپایی نظیر رنو کولئوس باشد. با این حال، چهره این خودرو در اثر فیس‌لیفت جدید و برخورداری از عناصر نوین مثل جلوپنجره یکپارچه با سپر، تزیینات کروم‌رنگ و قاب تهاجمی مه‌شکن‌ها، ظاهری امروزی و مدرن‌تر به خود گرفته است.
در نمای جانبی، طراحی خودرو کمی ساده‌تر است و با توجه به گذشت حدود ۴ سال از عرضه آن، در مقایسه با کراس‌اوورهای مدرن امروزی، کمی ساده و تا حدی کلاسیک به نظر می‌رسد. در بخش عقب نیز مطابق رسم اکثر خودروهای چینی، چراغ‌ها به صورت پیوسته و سراسری طراحی شده‌اند. بخش انتهایی هاوال H6 هیبرید با وجود المان‌هایی نظیر اسپویلر بالای شیشه عقب و طرح متعارف سپر، در مجموع ظاهری متعادل، زیبا و دلنشین را به نمایش می‌گذارد که البته شاید با نمای جلوی آن هماهنگی کاملی نداشته باشد اما این نکته در پس سایر زیبایی‌های بدنه تقریبا گم شده است.

این محصول وارداتی بی‌ام کارز، نیروی مورد نیاز خود را از یک پیشرانه هیبریدی برقی-بنزینی دریافت می‌کند. موتور بنزینی ۱.۵ لیتری توربوشارژ این خودرو قادر است ۱۴۷.۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. در سوی دیگر، یک موتور الکتریکی به قدرت ۱۷۴ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور نیز در این محصول به کار گرفته شده است. موتور الکتریکی با دو ضریب دنده به عنوان بخشی از یک سیستم انتقال قدرت DHT، می‌تواند چرخ‌های جلو را به گردش درآورد.

همچنین، یک باتری کوچک به ظرفیت ۱.۶۹ کیلووات ساعت در هاوال H6 هیبرید تعبیه شده است تا انرژی مورد نیاز موتور الکتریکی را تامین کند. با توجه به ظرفیت کم این باتری، نیازی به شارژ از طریق منبع بیرونی نیست و می‌توان با کمک موتور بنزینی آن را شارژ کرد. هاوال H6 هیبرید حدود ۱۷۲۰ کیلوگرم وزن دارد و طبق ادعای شرکت سازنده، تنها ۵.۲ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاند. البته این مصرف در شرایط استاندارد و آزمایشگاهی بوده و در عمل، مصرف سوخت این خودرو به بالای ۶ لیتر خواهد رسید.
درون کابین هاوال H6 هیبرید، المان‌های مدرن به وضوح خودنمایی می‌کنند. وجود شیفتر دنده دایره‌ای در کنسول وسط صندلی‌های جلو به همراه یک پنل زیبا، حس کیفیت فضای داخلی این خودرو را افزایش می‌دهد. طراحی داشبورد به سبک مدرن صورت گرفته و با وجود انحناهای ظریف، سادگی و آینده‌نگری را به نمایش می‌گذارد. نمایشگرهای مالتی‌مدیا و صفحه کلاستر پشت آمپر، تمام دیجیتال بوده و به طور ارگونومیک و هماهنگ با یکدیگر روی داشبورد قرار گرفته‌اند. طرح فرمان، حس قدرت و تسلط را به راننده منتقل می‌کند و برای خودرویی در این سطح، مناسب به نظر می‌رسد.
علاوه بر این، وجود سانروف پانوراما دو تکه، لذت رانندگی و حضور در کابین را به ویژه در روزهای ابری یا شب‌های مهتابی دوچندان می‌کند. متاسفانه، حجم صندوق عقب کمی کوچکتر از حد انتظار بوده و تنها ۴۰۷ لیتر فضا در اختیار می‌گذارد که در حد یک سدان کوچک است. با این حال، در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف دوم، می‌توان ۱۴۳۵ لیتر فضا برای حمل لوازم ایجاد کرد.
خوشبختانه، امکانات هاوال H6 هیبرید در این سطح قیمتی، تقریباً کامل به نظر می‌رسد و کمبودی در آن احساس نمی‌شود. چراکه انواع و اقسام تجهیزات مدرن رانندگی، رادارهای هشدار و دیگر آپشن‌های کاربردی در آن تعبیه شده است.
برخی از امکانات هاوال H6 HEV عبارتند از :

ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص عابر پیاده، تشخیص نقطه کور، رانندگی خودکار سطح ۲، ترمز پارک برقی و اتوهلد، ایربگ های جانبی و پرده‌ای و جلو، سامانه ضد واژگونی، کروز کنترل هوشمند تطبیقی، سنسور خستگی راننده، رادار هشدار تغییر خط، کنترل کشش و پایداری، گرمکن و سردکن و تنظیم برقی صندلی‌های جلو، شارژر وایرلس، دوربین ثبت وقایع، نمایشگر مالتی‌مدیا ۱۰.۳ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی کلاستر، حالت رانندگی، سانروف پانوراما، تهویه مطبوع اتوماتیک، درب صندوق عقب برقی و …

امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی شش کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی – رادار خط خوان – رادار نقطه کور – ترمز اضطراری اتوماتیک
امکانات رفاهی سقف پانوراما – درِ صندوق عقب برقی – تریم داخلی چرم – صندلی های برقی جلو – فناوری LED چراغ ها – نور پردازی کابین – سنسور پارک جلو و عقب – کروز کنترل تطبیقی – اتوپارک – سردکن و گرمکن صندلی های جلو – تهویه اتوماتیک دو کاناله – رادار تابلو خوان – نور بالای اتوماتیک – رانندگی خودکار بین خطوط – ترمز پارک برقی – اتوهلد – استارت دکمه ای – سامانه استارت استاپ – نمایشگر لمسی – دوربین ۳۶۰ درجه – دوربین ثبت وقایع – سنسور حرکتی درِ صندوق عقب – سنسور نور – سنسور باران – ترمز پارک برقی – اتوهلد
مزایا و معایب
مزایا کیفیت ساخت و مونتاژ مناسب – توان حرکتی مناسب – امکانات رفاهی و ایمنی مناسب
معایب عدم عرضه در نسخه دو دیفرانسیل
در حال حاضر، تنوع خودروهای هیبریدی در بازار ایران زیاد نیست. با این حال، مدل‌هایی مثل تیگو ۸ پلاگین هیبرید، رووی ERX5، کی ام سی JS6 هیبرید و لاماری ایما هیبرید می‌توانند رقبای خوبی برای HAVAL H6 HEV باشند. البته احتمالا با ادامه روند واردات خودرو رقبای بیشتری در آینده برای هاوال H6 HEV داشته باشیم.