کد خبر: ۴۲۹۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۸۳

بی وای دی سانگ پلاس به ایران آمد | معرفی بی وای دی سانگ پلاس با مشخصات فنی

بی وای دی سانگ پلاس کراس اوور پلاگین هیبرید چینی است که در دور جدید واردات با بی ام کارز به بازار کشور می آید.

بی وای دی سانگ پلاس کراس اوور پلاگین هیبرید چینی است که در دور جدید واردات با بی ام کارز به بازار کشور می آید.
شرکت بی ام اسپیس شاخه فناورانه گروه بهمن، دست روی یک کراس اوور کامپکت هیبریدی از شرکت معتبر BYD گذاشته و مدل محبوب بی وای دی سانگ پلاس را به ایران آورده است. در این مطلب به معرفی و بررسی بی وای دی سانگ پلاس، محصول وارداتی بی ام اسپیس می‌پردازیم.
محصولات سری سانگ مجموعه‌ای از کراس اوورهای کامپکت BYD هستند که نخستین نسل آنها در سال ۲۰۱۵ وارد بازار شد. بعد از آن تیپ‌های متعدد و محصولات مختلف با اسم سانگ و پسوندهای گوناگون روانه میدان شدند؛ محصولاتی همچون سانگ پرو، سانگ مکس، سانگ پلاس و سانگ ال در این دسته از تولیدات گروه بی وای دی جا می‌گیرند.سانگ پلاس در سال ۲۰۲۰ با نسخه بنزینی به بازار چین و سایر کشورها معرفی شد، اما خیلی طول نکشید تا نمونه پلاگین هیبرید آن در سال ۲۰۲۱ به دست مشتریان برسد.

این خودرو یک کراس اوور کامپکت با قوای محرکه برقی-بنزینی است که از لحاظ ابعادی کوچکتر از بی وای دی تانگ بوده و در بازار استرالیا با نام Sealion یا همان شیر دریایی شناخته می‌شود. در بازار اروپا نیز این محصول بی وای دی را به اسم Seal U می‌شناسند. شرکت بی ام اسپیس نیز تصمیم گرفته است تا بی وای دی سانگ پلاس پلاگین هیبرید را در سال ۱۴۰۳ به صورت وارداتی برای بازار ایران عرضه کند.
محصولات کراس اوور بی وای دی به‌ویژه سری سانگ، به استثنای مدل جدید سانگ ال، از لحاظ استایل بدنه خصوصا در نمای جانبی، طی این سال‌ها خیلی مدرن و متفاوت ظاهر نشده‌اند. عموما در آنها شاهد یک سبک طراحی متعارف هستیم که بعضاً در بخش چهره یا نمای عقب دستخوش فیس لیفت‌های مدرن شده‌اند تا از حیث طرح چهره نسبت به محصولات دیگر برندها خیلی عقب نمانند و نمایی امروزی‌تر را به مشتریان ارائه دهند.

بی وای دی سانگ پلاس نیز تقریباً چنین حالتی دارد. اگرچه نمای جانبی آن نسبتاً متعارف و متعادل احساس می‌شود، اما بخش چهره این خودرو همچون تیری که از آینده شلیک شده باشد، به دوران ما رسیده و طرحی نسبتاً نوین و فانتزی ارائه می‌دهد. البته با توجه به پلاگین هیبرید بودن قوای محرکه سانگ پلاس و تصوری که در دنیای امروز از نوع طراحی خودروهای برقی در ذهن‌ها شکل گرفته است، می‌توان گفت نمای چهره این خودرو به خوبی با قوای محرکه آینده‌نگرانه آن همخوانی دارد که می‌تواند مورد استقبال مشتریان هم قرار بگیرد.

بی وای دی سانگ پلاس به قوای محرکه پلاگین هایبرید مجهز شده است و در نتیجه باید بدانید که دیگر صرفاً با یک نوع انرژی در این خودرو سر و کار ندارید؛ بلکه هم انرژی الکتریکی و هم انرژی فسیلی نیروبخش محصول جدید گروه بهمن هستند.

کندوکاو در بخش دماغه بی وای دی سانگ پلاس نشان می‌دهد که این کراس اوور چینی برای به حرکت درآوردن خود، یک موتور بنزینی تنفس طبیعی را در کنار یک موتور الکتریکی به کار گرفته است. موتور بنزینی بیشتر نقش ژنراتور و تامین‌کننده برق مورد نیاز جهت شارژ باتری قوای محرک الکتریکی را بر عهده دارد و می‌تواند ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند تا توان کافی برای شارژ کردن باتری ۱۸.۳ کیلووات ساعتی سامانه برقی فراهم شود.
وظیفه اصلی برای به حرکت درآوردن بی وای دی سانگ پلاس بر عهده موتور الکتریکی به قدرت ۱۹۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۲۵ نیوتن متر است که نیروی حاصل از آن از طریق سیستم انتقال قدرت EHS مختص خودروهای برقی هیبریدی به محور جلو منتقل می‌شود.

این ترکیب از موتور برقی و بنزینی در نهایت می‌تواند با مصرف بنزین ۴.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، پیمایشی در حدود ۱۰۵۰ کیلومتر برای این کراس اوور چینی به ارمغان بیاورند. تحت شرایط استاندارد و آزمایشگاهی، شتاب صفر تا صد بی وای دی سانگ پلاس چیزی نزدیک ۸.۳ ثانیه برآورد شده است. همچنین پیمایش مسافت در حدود ۱۱۰ کیلومتر درصورت فول شارژ بودن باتری‌ها ممکن است و بعد از آن نیز می‌توان به کمک موتور بنزینی آنها را مجدداً شارژ کرد و حرکت خودرو را تداوم بخشید.
امکان شارژ باتری این خودرو توسط برق خانگی وجود دارد و یک باک سوخت ۶۰ لیتری هم برای تامین انرژی موتور بنزینی در نظر گرفته شده است. خوشبختانه سیستم تعلیق در جلو از نوع مستقل مک فرسون و در عقب از نوع مستقل مالتی لینک است که هم می‌تواند هندلینگ خودرو را ارتقا ببخشد و هم اینکه کیفیت سواری آن را به سمت خشکی سوق ندهد.
داخل کابین بی وای دی سانگ پلاس با تریم متشکل از چندین رنگ مواجه خواهید شد که انصافاً زیبایی و هماهنگی بالایی برای فضای داخل اتاق این خودرو به وجود آورده است. نوع طراحی داشبورد خیلی مدرن نیست، اما المان‌ها و تزییناتی که برای آن در نظر گرفته شده است، آن را در حد خودروهای مدرن قرار می‌دهد. به‌ویژه نمایشگر بیرون آمده از قسمت میانه بالایی داشبورد که قابلیت چرخش نیز دارد، در نوع خود بسیار فناورانه و تکنولوژیک به نظر می‌رسد؛ منتهی باید به کودکان هشدار بدهید که از آن آویزان نشوند.
در قسمت زیر نمایشگر مرکزی هم دو جایگاه شارژ بی‌سیم تلفن همراه وجود دارد که بسیار کاربردی است و طرح اهرم تعویض دنده به همراه کلیدهای اطراف آن نیز بر جذابیت بصری و کیفی کابین سانگ پلاس می‌افزاید. خوشبختانه صندلی‌های جلو از نوع یک تکه به فرم اسپرت هستند که دربرگیرندگی و ارگونومی مطلوبی برای بدن سرنشینان به ارمغان می‌آورد.

متریال مرغوب به همراه تودوزی‌های چرمی در قسمت‌های مختلف کابین و رودری‌ها مشاهده می‌شود که باعث افزایش رضایت کاربران خواهد شد. میزان فضای پا و سر در ردیف عقب بسیار مناسب است و افراد بزرگسال می‌توانند در این قسمت با کمترین محدودیت حضور پیدا کنند. وجود پورت‌های شارژ USB در ردیف عقب به علاوه دریچه تهویه اختصاصی هم بر ارتقای میزان رفاه سرنشینان ردیف دوم بی وای دی سانگ پلاس کاملا موثر است. فضای پشت صندلی‌های ردیف عقب نیز حدود ۵۷۴ لیتر ظرفیت دارد که پنج تا شش چمدان مسافرتی را به راحتی پذیرا خواهد شد.

در بحث تجهیزات و امکانات رفاهی انتظارات زیادی از این ماشین هیبریدی جدید می‌رود و باید گفت که سانگ پلاس با ارائه مجموعه‌ای متنوع از آپشن‌های مختلف به خوبی به این انتظارات کاربران پاسخ داده است. اتوپارک، ترمز اضطراری اتوماتیک، کنترل توقف در سربالایی، کنترل سرعت در شیب، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای و جلو، هشدار حرکت بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، رادار کمکی در ترافیک، رادار تابلوخوان، تنظیم برقی صندلی ردیف جلو، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، نورپردازی کابین، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع، سانروف پانوراما، درب صندوق برقی، کنترل هوشمند صوتی، نمایشگر مالتی‌مدیا ۱۲.۸ اینچی و … از جمله مهم‌ترین امکانات BYD Song Plus DM-i محسوب می‌شوند.

امکانات ایمنی شش کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی – رادار خط خوان – ترمز اضطراری اتوماتیک
امکانات رفاهی سقف پانوراما – درِ صندوق عقب برقی – تریم داخلی چرم – صندلی های برقی جلو – فناوری LED چراغ ها – نور پردازی کابین – سنسور پارک جلو و عقب – کروز کنترل تطبیقی – اتوپارک – سردکن و گرمکن صندلی های جلو – تهویه اتوماتیک دو کاناله – رادار تابلو خوان – نور بالای اتوماتیک – رانندگی خودکار بین خطوط – ترمز پارک برقی – اتوهلد – استارت دکمه ای – سامانه استارت استاپ – نمایشگر لمسی – دوربین ۳۶۰ درجه – دوربین ثبت وقایع
مزایا و معایب
مزایا طراحی جذاب – شتاب مناسب – امکانات رفاهی و ایمنی مناسب
معایب عدم عرضه در نسخه دو دیفرانسیل و قوی تر
رقبای بی وای دی سانگ پلاس پلاگین هیبرید
کراس اوورهای هیبرید در ایران هنوز حضور جدی نداشته‌اند اما طی یکی دو سال اخیر محصولاتی مانند: لاماری ایما هیبرید، تیگو ۸ e+ پلاگین هیبرید، هاوال H6 هیبرید، کی ام سی JS6 هیبریدی و… به بازار معرفی شده‌اند که می‌شود آنها را نزدیکترین رقبای سانگ پلاس پلاگین هیبرید در ایران دانست.