خبرخوش | یارانه معیشتی این افراد افزایش مییابد | نحوه دریافت یارانه معیشتی ۶۰۰ تومانی
آیا مبلغ یارانه معیشتی دریافتی خانوارهای ایرانی به افزایش خواهد یافت یا خیر؟
سازمان هدفمندی یارانهها، با اعمال تغییر ساختار خانوارها برای دریافت یارانه معیشتی، از این به بعد بر اساس اطلاعات پایگاه خانوار سازمان ثبت احوال به صورت پایلوت انجام میشود.
سید صولت مرتضوی وزیر کار در جلسه هئیت دولت سیزدهم اظهار داشت: با توجه به برنامه ریزیهای انجام گرفته دولت سیزدهم موفق به ایجاد سالانه بیش از یک میلیون فرصت شغلی شد. همچنین بر اساس آمارهای رسمی ارائه شده از سوی مراکز داخلی و خارجی، در طول این دوره کاهش نرخ بیکاری به ۷.۷ درصد رسید. این رقم یک رکورد تاریخی در تاریخ ایران اسلامی محسوب میشود. همچنین، نرخ بیکاری در ۲۶ استان به تکرقمی کاهش یافت.
وی ادامه داد: در استانهایی که نرخ بیکاری همچنان دو رقمی است، میزان کاهش نرخ بیکاری به شدت بیشتر از سایر استانها بوده است. این امر به دلیل عقبماندگی تاریخی و کمتوجهیهای گذشته در این استانها بوده است.
وزیر کار گفت: در حوزه تکافل اجتماعی، دولت سیزدهم با محور قرار دادن عدالت اجتماعی، بزرگترین خدمات را ارائه داده است. طرح ملی کالابرگ الکترونیکی طراحی، عملیاتی و اجرایی شد. در این طرح، به ۶۰ میلیون نفر از هفت دهک اول جامعه، در سه ماه متوالی، یارانه ۲۲۰ هزار تومانی با ۱۳ قلم کالا ارائه شد. سبد غذایی رایگان به ۱۳۶,۴۸۵ کودک مبتلا به سوءتغذیه و بستههای غذایی و بهداشتی به مادران دارای کودک شیرخوار در سه دهک اول جامعه با مبلغ ۶۰۰ هزار تومان ارائه شد.
وی ادامه داد: در حوزه بهداشت و درمان، پوشش بیمهای ۱۹۶ قلم داروی جدید فراهم شد و کلیه خدمات درمانی رایگان به بیماران خاص، شامل بیماران دیالیزی و هموفیلی، در بخش بستری و سرپایی با تعرفههای رایگان ارائه شد. همچنین، تولید ۱۲۰ قلم محصول دارویی جدید، از جمله ۴۴ قلم که برای اولین بار در کشور تولید شده است، از دیگر دستاوردهای این دولت است.
مرتضوی اظهار داشت: صندوق تأمین اجتماعی و بازنشستگی کشوری ۶۳ درصد افزایش یافت. همچنین، مستمری جویان تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام و سازمان بهزیستی افزایش ۱۸۳ درصدی داشته است.
استعلام یارانه با کد ملی
اشخاصی هم که رقم سمت راست کد ملی شان فرد باشد، در روزهای فرد میتوانند به این سامانه وارد شده و از آن جهت اطلاع از وضعیت یارانه شان استفاده کنند.
به هر حال، در این قسمت نحوه استعلام یارانه معیشتی با کد ملی را توضیح میدهیم تا از روش کلی آن مطلع شوید. به این ترتیب، با توجه به رقم آخر کد ملی تان میتوانید در روزهای مربوطه وارد شده و از خدمات سامانه بهرهمند شوید.
جهت استفاده از این سامانه برای بررسی وضعیت یارانه تان هم باید اقداماتی را انجام دهید که در ادامه آنها را توضیح داده ایم. این اقدامات لازم به منظور استعلام یارانه در سامانه مذکور، به شرح ذیل میباشند:
۱- در اولین قدم باید به این سایت وارد شوید که در بخش قبل نحوه انجام این کار را بیان کرده ایم؛ پس جهت وارد شدن به سامانه استعلام یارانه با کد ملی سرپرست دچار مشکل نخواهید شد.
۲- بعد از این که به صفحه اصلی سایت استعلام وارد شدید، شکل زیر را مشاهده میکنید. در گوشه بالا و سمت چپ این صفحه گزینه «ورود / ثبت نام» قرار گرفته است. بر روی آن کلیک کرده تا وارد مراحل بعدی استعلام شوید.
۳- سپس پنجرهای به شکل زیر برای تان نمایش داده میشود که شامل گزینههای ورود و ثبت نام است.
اگر قبلا در این سامانه ثبت نام کرده باشید، میتوانید به راحتی وارد شوید؛ اما اگر تا کنون نام نویسی تان را در این سایت انجام نداده اید، برای استعلام یارانه با کد ملی و سریال شناسنامه ابتدا باید این فرایند را طی کنید.
جهت این امر کافی است شماره همراه، کد ملی و تاریخ تولدتان را در کادرهای مربوطه قرار داده و پس از تایید کد امنیتی، گزنیه «ارسال کد اعتبارسنجی» را بزنید.
به این ترتیب میتوانید مراحل ثبت نام را طی کنید.
راه دیگری هم برای استعلام یارانه با کد ملی سرپرست وجود دارد. این راه هم استفاده از کد دستوری ایجاد شده به همین منظور است.
کسانی که به هر دلیل امکان استفاده از سامانه را نداشته باشند، میتوانند از طریق کد دستوری وضعیت یارانه شان را بررسی کنند. این روش حتی برای گوشیهای ساده و غیر هوشمند هم جواب میدهد.
به هر حال، جهت این امر باید کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* را در تلفن خود شمار گیری نمایید.
بلافاصله پس از شماره گیری این کد، استعلام یارانه با کد ملی و سریال شناسنامه برای شما انجام گرفته و وضعیت دریافت یارانه تان مشخص میشود.
البته توجه داشته باشید که این روش هم تنها مشمول بودن یا نبودن خانواری که کد ملی سرپرست آن وارد شده برای دریافت یارانه را مشخص میکند؛ یعنی اطلاعات دیگری در مورد دهک بندی خانوار ارائه نمیدهد و امکان اعتراض به وضعیت یارانه از طریق این روش را هم نخواهید داشت.
برنامه استعلام یارانه با کد ملی سرپرست
از آن جایی که معمولا سامانههای مختلف دولتی دارای یک برنامه موبایلی میباشند، کاربران به دنبال برنامه استعلام یارانه با کد ملی هستند تا از این طریق وضعیت یارانه شان را پیگیری کنند. درای رابطه باید بگوییم که تا کنون برنامهای با این هدف به صورت رسمی ایجاد نشده است؛ از این رو متقاضیان امکان نصب اپلیکیشن خاصی جهت استعلام یارانه شان را ندارند.
با این حال، در هر لحظه میتوانید از طریق گوشی موبایل تان به سامانه تعیین شده جهت استعلام یارانه مراجعه نموده و اطلاعات مربوطه به یارانه خود یا سایر خانوارها را بررسی کنید؛ چرا که امکان ورود به این سامانه و استفاده از امکانات آن با گوشی موبایل هم در دسترس بوده و از این نظر محدودیتی ندارد.
البته ممکن است در ادامه برنامه استعلام یارانه معیشتی با کد ملی هم معرفی شده و در اختیار کاربران قرار گیرد؛ ولی تا این لحظه هنوز اپلیکیشن یا برنامه خاصی از طریق سامانه مربوطه معرفی نشده است که به محض معرفی شدن در اندیشه معاصر اطلاع رسانی خواهیم کرد.
دهک بندی یارانه با کد ملی
مرحله اول:
جهت استعلام از وضعیت دهک بندی یارانه با کد ملی تنها کافیست ابتدا به وارد سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی sso.my.gov.ir/login بشین و اطلاعات خواسته شده را وارد و در پایان بر روی دکمه ارسال رمز یکبار مصرف کلیک کنید.
مرحله دوم:
سپس یک کد برای شما ارسال میشود که باید آنرا وارد کنید.
مرحله سوم:
در این مرحله میبایست اطلاعات خواسته شده زیر را را وارد و در انتها بر روی دکمه تایید کنید.
شماره ملی سرپرست خانوار
شماره حساب واریز یارانه
مشخص کردن تعداد خانوار
شماره ملی یکی از اعضای خانوار تحت پوشش
مرحله چهارم:
و بالاخره در پایان نتیجه بررسی دهک بندی یارانه شما توسط دولت که با بررسی اطلاعات دارایی و مالی خانوار شماست، نمایش داده میشود.
نکته مهم این است که برای ثبت درخواست واریز یارانه میتوانید با از سامانه hemayat.mcls.gov.ir استفاده کنید.
دهک بندی خانوار بر این مبنا
یارانه نقدی براساس شاخصهای مورد استفاده در پایگاه رفاه ایرانیان، اقتصادی و اجتماعی پرداخت میشود و مسائلی مثل داشتن خودرو و ارزش آن، رقم تراکنشهای مالی و بانکی، درآمدها، معلولیت، بیماری خاص و… میتواند روی دهکبندی خانوار تاثیر بگذارد.
سازمان هدفمندی، اطلاعات مربوط به بخش خودرو را از پلیس راهور، اطلاعات مربوط به تراکنشهای بانکی را از بانک مرکزی، درآمد خانوار را از خزانه و صندوقها دریافت میکند و آنها را با مواردی مثل اطلاعات مربوط به ساختار خانوار، معلولیت، بیماری خاص و… ادغام میکند تا در نهایت پرونده رفتار مالی و اقتصادی خانواده در یک دوره مشخص تهیه شده و جایگاه خانوار در دهکبندی را نشان دهد.
علت پرداخت نشدن یارانه نقدی را میتوان با ثبت اعتراض در سامانه حمایت پیگیری کرد. در این سایت سرپرستان خانوار علاوه بر رویت شناسنامه اقتصادی خانواده و مشاهده آخرین وضعیت دهکبندی خانوار زیرپوشش خود میتوانند، اعتراض و درخواست بررسی مجدد اطلاعاتشان را ارائه دهند. درخواست واریز یارانه برای فرزند تازه متولد شده نیازمند مراجعه حضوری است و همراه مدارک مورد نیاز که توسط سازمان هدفمندی اعلام شده، باید به دفاتر پلیس بهاضافه ۱۰ ارائه شود.
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir
نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مصوب نمودند که سازمان اداری و استخدامی کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی، به منظور ارائه خدمات دولت الکترونیکی و همچنین، کاهش مراجعات مردمی به دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی، تمامی اقدامات لازم را برای راه اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و اتصال به شبکه، اعمال نمایند.
ورود به سامانه my.gov.ir
در همین راستا، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، در آدرس اینترنتی my.gov.ir، راه اندازی شد.
در پاسخ به این سوال که پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir چیست؛ میبایست بیان نمود که این سامانه، راهی امن و مطمئن، برای دسترسی اینترنتی به خدمات دولتی، از طریق یک سیستم متحد میباشد. این سایت با هدف ایجاد سهولت در ارائه خدمات دولتی به شهروندان راه اندازی شده و از طریق این سامانه، شهروندان میتوانند با یک مرتبه احراز هویت، از تمامی خدمات دولتی به طور رایگان، بهرهمند شوند.
به طور کلی میتوان گفت، درگاه مذکور، با هدف حفظ حریم خصوصی کاربران، از طریق ارتقای امنیت و احراز هویت به روشهای نوین، احراز هویت یکپارچه با بهبود سیستم ارائه خدمات و دسترسی سریع به خدمات، از طریق تجمیع خدمات و سامانههای دولتی و عمومی در یک پنجره واحد، راه اندازی شده است.
از طریق ورود به سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند sso.my.gov.ir میتوان، بدون نیاز به احراز هویت مجدد، از خدمات یکپارچه استفاده نمود. همچنین، نشان کردن خدمات و سرویسهای پراستفاده در پروفایل کاربری به منظور دسترسی سریع، بخش صندوق ورودی برای پیامهای مهم دولتی، تحت عنوان کارپوشه پیام ایران و مشاهده و دسترسی سریع به خدمات پر کاربردی که بیشترین استفاده را از سوی شهروندان داشته است، از دیگر خدمات این سامانه میباشد.
پیشرفت تکنولوژی و تاثیر آن بر زندگی مردم روز به روز بیشتر میشود و با توجه به افزایش نیازهای مردم، استفاده از فناوریهای به روز و خدمات الکترونیک بسیار کارآمد است.
به همین دلیل، دولت تلاش کرده است بتواند تمامی خدماتی که از طریق دستگاههای مختلف به متقاضیان ارائه میشود را در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گرد هم بیاورد و تا جای ممکن، ارائه خدمات به صورت اینترنتی صورت گیرد تا در وقت و انرژی صرفه جویی شود. همچنین، ثبت نام یارانه جاماندگان نیز از طریق این سایت انجام میشود.
به همین دلیل، در اندیشه معاصر سعی شده است به سوال اینکه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند چیست پرداخته شود و جزئیات بیشتری از این سایت شامل نحوه ورود، ثبت نام و امکانات سامانه my.gov.ir و ورود به سامانه دولت من ارائه شود تا راهنمای کاربران باشد.