کد خبر: ۴۳۰۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۴۸

ترور اسماعیل هنیه در تهران؛ همه آنچه باید بدانید

اسماعیل هنیه یکی از مهم‌ترین رهبران گروه حماس در ایران ترور شده است. آقای هنیه سازمان سیاسی این گروه را از قطر رهبری می‌کرد.

اسماعیل هنیه یکی از مهم‌ترین رهبران گروه حماس در ایران ترور شده است. آقای هنیه سازمان سیاسی این گروه را از قطر رهبری می‌کرد.
اسماعیل هنیه یکی از مهم‌ترین رهبران گروه حماس در ایران ترور شده است. آقای هنیه سازمان سیاسی این گروه را از قطر رهبری می‌کرد. حماس، در کانال تلگرامی‌اش بیانیه‌ای صادر کرده و اسرائیل را متهم به این کار کرده است. آقای هنیه برای حضور در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور در تهران بود.
خبرگزاری فارس گزارش کرده آقای هنیه ساعت ۲ بامداد ترور شده است. براساس این گزارش، هنیه در یکی از اقامتگاه‌های ویژه جانبازان در شمال تهران مستقر بوده که با اصابت پرتابه ای از هوا به شهادت رسید.

آقای هنیه یکی از چهره‌های کلیدی در مذاکرات توقف آتش‌بس حماس با اسرائیل بود و ترور او چشم‌انداز توافق را بیش از پیش مبهم می‌کند.

ارتش اسرائیل هنوز هیچ اظهارنظری درباره این ترور نکرده و گفته است که به رسانه‌های خبری پاسخ نمی‌دهد. در سال‌های اخیر ترور مقامات بلندپایه‌ در ایران انجام داده است. همین ترورها باعث بازنگری در سازمان‌های امنیتی و از جمله برکناری حسین طائب، رئیس وقت سازمان اطلاعات سپاه شد.
ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که حمله جداگانه‌ای به یکی از فرماندهان حزب‌الله در حومه جنوبی بیروت انجام داده است. هدف این حمله، فواد شکر، یکی از مقامات ارشد حزب‌الله بود که به عنوان مشاور نزدیک حسن نصرالله، خدمت می‌کرد.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد هدف قرار دادن دو رهبر ارشد دو گروه تحت حمایت ایران در عرض چند ساعت می‌تواند نشان‌گر تشدید تنش در منطقه باشد، منطقه‌ای که از ماه‌هاست تنش‌های شدیدی را از زمانی که اسرائیل شروع به جنگ با حماس در نوار غزه کرد، تجربه می‌کند.

نحوه واکنش هر یک از این دو گروه‌ می‌تواند مسیر درگیری را تعیین کند. آیا منطقه خاورمیانه وارد یک جنگ در چند جبهه می‌شود یا نه؟

در آوریل سال ۲۰۰۴، پس از مرگ دو رهبر قبلی حماس، هنیه به همراه محمود زهار و سعید صیام، عضو «شورای رهبری» مخفی این گروه شد. آقای هنیه در ۲۰۰۶ به عنوان نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین منصوب شد. او در سال ۲۰۱۷ زمانی که به عنوان رهبر سیاسی این گروه انتخاب شد به قطر نقل مکان کرد. در غزه، یحیی سینوار جانشین او شد، که معمار حمله ۷ اکتبر به اسرائیل است که در آن حدود ۱۲۰۰ نفر اسرائیلی کشته و حدود ۲۴۰ نفر اسیر شدند. در ماه آوریل، سه تن از پسران آقای هنیه -امیر، محمد و حازم- در حمله اسرائیل در نزدیکی شهر غزه کشته شدند