کد خبر: ۴۳۱۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۵

از برق‌گرفتگی دو کارگر در ورزشگاه شهرقدس تا خاموشی‌ در بازی‌ها والیبال و تنیس؛ ماجرای قطعی برق در اماکن ورزشی چیست؟

خاموشی در دیدار تیم‌های پاولودار والیبال کلاب قزاقستان و اسپورتینگ کلاب کویت در جام باشگاه‌های والیبال آسیا در یزد، در حین برگزاری کنفرانس خبری مربیان استقلال و الغرافه، و در جریان مسابقات تنیس بین‌المللی فیوچرز تهران کلکسیون یک هفته آبروریزی بین‌المللی را تکمیل کرد.

خاموشی در دیدار تیم‌های پاولودار والیبال کلاب قزاقستان و اسپورتینگ کلاب کویت در جام باشگاه‌های والیبال آسیا در یزد، در حین برگزاری کنفرانس خبری مربیان استقلال و الغرافه، و در جریان مسابقات تنیس بین‌المللی فیوچرز تهران کلکسیون یک هفته آبروریزی بین‌المللی را تکمیل کرد.
هجده شهریور. یزد. در جریان دیدار تیم‌های پاولودار والیبال کلاب قزاقستان و اسپورتینگ کلاب کویت در جام باشگاه‌های والیبال آسیا در یزد در اتفاقی عجیب برق سالن قطع شد. این بازی افتتاحیه مسابقات به حساب می‌آمد و بازخورد بسیار بدی در رسانه‌ها پیدا کرد.
یک هفته بعد، بیست و پنج شهریور، تهران. دو اتفاق تقریبا مشابه در فاصله‌ای نه چندان دور از هم در استان تهران رخ داد. ابتدا در حین برگزاری کنفرانس خبری مربیان استقلال و الغرافه از هفته اول لیگ نخبگان آسیا در ورزشگاه شهدای شهر قدس واقع در «قلعه حسن خان» صدای انفجار شنیده شد و به تبع آن برق مجموعه قطع شد. سپس صدای فریاد «سوختم... کمک کنید... کمک کنید» به گوش رسید.
همزمان با این اتفاق و کمی دورتر در مجموعه ورزشی انقلاب و در جریان مسابقات تنیس بین‌المللی فیوچرز تهران مسابقه تنیس بین شرکت‌کنندگان روس و ایتالیا به طول انجامید و زمانی که آفتاب غروب کرد به دلیل کمبود و نبود نور مناسب بازی متوقف و به روز بعد موکول شد.

این سه اتفاق بازتاب وسیع و بسیار منفی در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت. مخصوصا اتفاقی که در ورزشگاه شهدای شهر قدس رخ داد؛ هم به واسطه اینکه پای استقلال و لیگ نخبگان وسط بود هم به خاطر حواشی آن یعنی مصدومیت نیروی انسانی حاضر در مجموعه و خودداری آمبولانس از اعزام مصدومان.

کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشتند ما انتظار داشتیم آبروریزی‌ها بابت نبود امکانات و اهمال کاری مقامات از روز اول لیگ نخبگان شروع شود اما گویا دوستان پیش‌دستی کردند و از یک روز قبل از شروع رسمی رقابت‌ها هواداران را برای اتفاقات بعدی آماده کردند.

طبق اطلاعات به دست آمده هنگامی که مسوولان فدراسیون فوتبال مشغول صحبت با ناظر AFC بودند و مربیان در کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌دادند پدر و پسری که همزمان در پست برق مجموعه مشغول به کار بودند به دلایلی که هنوز نامعلوم است با اتصالی سیم‌های برق مواجه شدند. این اتصالی باعث ترکیدن پست برق و سوختگی نسبتا شدید دست پسر شد. در ویدئوهای منتشر شده مشخص است که این دو نفر خود را به محوطه باز رساندند و در حالی که درخواست کمک می کردند از درد به خود می پیچیدند. در همین حین آنها به آمبولانسی که در محوطه مستقر بود مراجعه کردند اما آمبولانس از اعزام آنها به بیمارستان خودداری کرد. ماموران آمبولانس به این دو نفر گفتند آمبولانس توسط باشگاه استقلال (میزبان) در استادیوم مستقر شده و فقط برای استفاده بازیکنان استقلال و الغرافه است.
سعید شهلی شهردار شهر قدس در گفت‌وگویی مسوولیت این اتفاق را گردن پدر و پسر مصدوم انداخت و گفت خطای انسانی باعث بروز چنین اتفاقی شده است. (معلوم نیست تقصیر این پدر و پسر چه ربطی به امتناع پرسنل آمبولانس در انجام وظیفه‌شان دارد؟)

اما در مورد ماجرای آمبولانس فدراسیون فوتبال از باشگاه استقلال توضیح خواسته است. چرا که گرچه طبق پروتکل‌ها آمبولانس جهت رسیدگی به مصدومیت اعضای دو باشگاه مستقر شده اما در شرایط خاص می‌تواند و باید به سایر مصدومان امدادرسانی کند.

یک روز قبل از انفجار پست برق ورزشگاه شهرقدس و در جریان بازی سپاهان و ملوان در ورزشگاه فولاد شهر یک هوادار ملوان به دلیل ایست قلبی جان خود را از دست داد. شاهدان عینی می‌گویند تعلل مقامات برگزارکننده مسابقه و نبود امکانات لازم و بلاتکلیف بودن آمبولانس مستقر در استادیوم در مرگ این هوادار نقش داشته است. به همین دلیل ماجرای امتناع آمبولانس حاضر در ورزشگاه شهر قدس برای جابجایی مصدومان حادثه برق گرفتگی بیشتر مورد توجه کاربران و رسانه‌ها قرار گرفت.

انتشار تصاویر انفجار پست برق، فریاد دو کارگر، امتناع آمبولانس از سوار کردن آنها، تمرین کردن تیم قطری در تاریکی ورزشگاه شهر قدس و به سخره گرفتن این اتفاق توسط خوسلو بازیکن سال پیش رئال مادرید بازدیدها و واکنش‌های منفی میلیونی در شبکه های اجتماعی ایران و حتی کشورهای خارجی به دنبال داشته است. هواداران الغرافه با انتشار این تصاویر در کنار عکس‌هایی از چمن بی‌کیفیت ورزگاه شهر قدس به تمسخر فوتبال ایران پرداختند.

بسیاری از ناظران می گویند این سه اتفاق که در کتگوری «آبروریزی‌های بین‌المللی» جا می‌گیرد متاثر از شرایط کلی کشور و ناترازی در حوزه انرژی است. در همین تابستان بسیاری از مردم بابت قطعی گاه و بیگاه برق دچار مشکلات زیادی شدند و طبق برآوردها و گفته مقامات کشور در زمستان با مشکل گاز مواجه خواهد شد. این دسته می گویند «همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید».

در سمت مقابل عده‌ای دیگر معتقدند می‌شد با برنامه‌ریزی درست حداقل از چنین وقایعی که دست کم از آبروریزی در سطح بین‌المللی ندارند جلوگیری کرد. قطعی برق سالن مسابقه یا ترکیدن پست برق استادیوم و امتناع آمبولانس از جابجایی مصدومان مواردی نیست که یک مقصر کلان داشته باشد. این گروه معتقدند وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال، شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی باید پاسخگوی بخش اعظمی از این وقایع باشند و در وهله نخست پاسخ بدهند چرا بعد از ۴۵ سال که از انقلاب می‌گذرد یک استادیوم قابل قبول در تهران ساخته نشده که هنگام بازسازی ورزشگاه آزادی دچار مشکل نشویم.
در این میان یک دیدگاه عجیب هم بین برخی کاربران رواج پیدا کرده است. دیدگاهی که می‌گوید عده‌ای در تلاش هستند با خرابکاری‌های عمدی کاری کنند میزبانی‌ها از ورزش و مخصوصا فوتبال ایران گرفته شود. آن وقت دیگر بحث ورود زنان به استادیوم هم منتفی خواهد شد. مدتی پیش سینا کلهر یکی از مقامات وزارت ورزش در دولت قبل گفته بود: برخی اعضا در جلسات می‌گفتند کرونا را بهانه کنید که زنان وارد ورزشگاه نشوند. برخی معتقدند طول دادن بازسازی آزادی، درست نکردن چمن ورزشگا‌ها، خودداری استادیوم امام رضای مشهد از همکاری با تیم ملی یا باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس یا همین ترکیدن ناگهانی پست برق ورزشگاه تمهیداتی است برای به خطر انداختن میزبانی بین‌المللی ایران و منتفی کردن بحث حضور زنان در ورزشگاه. در حال حاضر گرچه برخی بازی‌های لیگ با حضور زنان برگزار می‌شود اما در بسیاری از مواقع شاهد بوده‌ایم که به درخواست شورای تامین استان‌ها یا افراد ذی‌نفوذ دیگر برخی بازی‌های لیگ بدون حضور زنان برگزار می‌شود و فدراسیون هم مخالفتی نمی‌کند، از جمله در تبریز و اصفهان. اما اگر بازی بین‌المللی باشد چنین چیزی ممکن نیست. 

با توجه به شرایط کشور نمی‌توان این ایده را به صورت کامل منتفی دانست اما نباید فراموش کرد مشخصا بسیاری از ایرادات رخ داده، فارغ از بحث ورود زنان در استادیوم ناشی از عملکرد پراشتباه مدیران فدراسیون فوتبال و شرکت توسعه و تجهیز است و ترویج چنین دیدگاهی راه در رو را برای مدیران ناکارآمد ورزش و فوتبال باز می‌کند.

ورزش ایران متاثر از شرایط کلی کشور با چالش‌های بسیار زیادی روبرو است که بزرگ‌ترین آنها برمی‌گردد به نبود زیرساخت‌ها و همچنین کمبودها در حوزه انرژی. ترکیب این معضلات با مدیریت بسیار ناکارآمد که داد همه اهالی ورزش و مخصوصا فوتبالی‌ها را درآورده شرایط را به جایی رسانده است که استادیوم‌ها و فوتبال ایران تبدیل به سوژه خنده کشورهای حاشیه خلیج فارس کرده است.