کد خبر: ۴۳۱۷۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۴

فوری/اولتیماتوم مجلس برای اجرای 40 درصدی متناسب سازی | پرداخت معوقات همسان سازی بازنشستگان تامین اجتماعی

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان تأمین اجتماعی که بالای ۴ میلیون و ۲۰۰ مستمری‌بگیر بازنشسته و کارافتاده و بازمانده دارد در خدمات‌رسانی به این قشر خود را ناتوان نشان داده است.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان تأمین اجتماعی که بالای ۴ میلیون و ۲۰۰ مستمری‌بگیر بازنشسته و کارافتاده و بازمانده دارد در خدمات‌رسانی به این قشر خود را ناتوان نشان داده است.
نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شده طبق برنامه هفتم توسعه امسال باید متناسب سازی حقوق بازنشستگان به میزان ۴۰ درصد از ۹۰ درصد شاغلان انجام بشود و انتظار میرود دولت چهاردهم این موضوع رو جدی بگیرد.
عباس بیگدلی در جلسه علنی مجلس در تذکری به دولت چهاردهم گفت: شعار وفاق ملی در سطح تعیین کابینه و رای اعتماد مطرح گردید و انتظار ما از جناب آقای دکتر پزشکیان این است که بحث کابینه محلی که بحث انتخاب استانداران است را در استان‌ها مد نظر قرار دهد. همچنین بحث وفاق ملی حتماً مد نظر قرار بگیرد و گزینه‌هایی که وجهه سیاسی آنان بالاتر از وجهه عملیاتی و میدانی است را کنار گذارد و ان‌شاءلله از نیروهایی استفاده کنند که نگاه دکتر پزشکیان را در خصوص عدالت محوری و مردمداری و کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: اما موضوعی که در خصوص سازمان تامین اجتماعی وجود دارد این است که متاسفانه در ماه‌های اخیر شاهد عدم واریز به موقع حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بوده‌ایم و بازنشستگان متاسفانه این روزها حال خوشی ندارند
بیگدلی تاکید کرد: سازمانی که بالای چهار میلیون و ۲۰۰ مستمری بگیر بازنشسته و کارافتاده و بازمانده دارد در خدمات‌رسانی به این قشر خود را ناتوان نشان داده است. بازنشستگان در مراجعات به دفاتر نمایندگان از عدم رسیدگی در درمان به ویژه در بخش بیمه تکمیلی مشکل دارند.

حسن موسیوند، عضو هیئت مدیره کانون کارگران بازنشسته خرم‌آباد، ضمن انتقاد از تأخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان گفت: تأخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان به تدریج به قدری زیاد شده است که اکنون بازنشستگانی که ابتدای نام فامیلیِ آن‌ها جزء آخرین حروف است، انتهای ماه و حتی بعضا ابتدای ماه بعد مستمریِ خود را دریافت می‌کنند، که این ظلم بزرگی در حق آن‌هاست.

موسیوند گفت: در سال ۹۲ هفتم تا دهم هر ماه پرداختی مستمری صورت می‌گرفت؛ آن زمان مدیرعامل وقت اعلام کرد جهت متمرکز شدن و پرداختِ هم‌زمان واریز حقوق همه بازنشستگان، باید حقوق‌ها را با تأخیر سه چهار روزه پرداخت تا در ۲۷ هرماه بدون توجه به حروف الفبا هم‌زمان پرداخت انجام شود که متأسفانه طرحشان ناموفق شد و امروز مبنای پرداخت همان معیار قرار دادنِ حروف الفبا است.

عضو هیئت مدیره کانون کارگران بازنشسته خرم‌آباد تأکید کرد: در حال حاضر، مشکلاتِ سازمان و ناترازی بین هزینه و درآمد سبب شده حقوق با تأخیر پرداخت شود که این تأخیر در پرداختِ حقوق مشکلاتِ بسیاری برای بازنشستگان ایجاد کرده، به طوری که آن‌ها در مراجعه به ما از ناتوانی در پرداختِ اقساط بانکیِ خود و اجبار به پرداختِ جریمه دیرکرد می‌گویند.

موسیوند گفت: اصلاحِ زمانی پرداختِ مستمری کمترین کاری است که می‌توان برای بازنشستگان انجام داد. بانک‌ها بویژه بانک رفاه کارگران از تأخیر در تسهیلاتشان نمی‌گذرند، بازنشسته چگونه گذشت کند؟ مسئولان کمی انصاف داشته باشید!
عضو هیئت مدیره کانون کارگران بازنشسته خرم‌آباد به انتظار بازنشستگان برای اعمال قانون متناسب‌سازی حقوق اشاره کرد و گفت: قانون را رعایت کنید و مابه‌التفاوت متناسب‌سازی را برای بازنشستگان تامین اجتماعی نیز اعمال کنید.

وی بیان کرد: امیدواریم دولت آقای پزشکیان به وعده‌های خود عمل کند. امیدورایم ایشان مانند دولتهای قبلی، حل مشکل را فقط در کاستن از حقوق کارگران و بازنشستگان نبینند و آنطور که خود می‌گویند عدالت را برقرار کنند و تفسیرشان از عدالت فقط به نفع عده‌ای خاص نباشد.

عضو کمیسیون اجتماعی و هیات رئیسه مجلس با اشاره به اینکه با وجود ابلاغ مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، اما همچنان حقوق بازنشستگان منظم پرداخت نمی‌شود؛ گفت: انتظار مجلس شورای اسلامی از دولت این است که در اجرای این مصوبه تسریع کند تا بیش از این بازنشستگان ما در انتظار تحقق مصوبه قانونی و دارای منابع مالی پایدار مجلس نباشند.

عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با گلایه از اینکه با وجود ابلاغ مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، اما همچنان حقوق بازنشستگان منظم پرداخت نمی‌شود؛ گفت: مقام معظم رهبری در یک دیدار ویدیو کنفرانسی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم در نکته‌ای بیان فرمودند که تعامل بین دولت و مجلس یعنی مجلس بار مالایطاق بر دوش دولت نگذارد و دولت هم نسبت به اجرای مصوبات مجلس متعهد و مقید باشد. در بحث قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مستحضرید که مصوبه‌ای گذرانده و منابع مالی آن دیده شده است. حتی ما در مجلس برای اجرای این مصوبه منابع پایدار پیش‌بینی کردیم، اما همچنان در اجرای آن توسط دولت عقب هستیم.
عضو کمیسیون اجتماعی و هیات رئیسه مجلس ادامه داد: البته در دولت گذشته این قانون ابلاغ و به صورت نیم‌بند اجرا شد، اما به صورت کامل اجرا نشده است. انتظار مجلس شورای اسلامی از دولت این است که در اجرای این مصوبه تسریع کند تا بیش از این بازنشستگان ما در انتظار تحقق مصوبه قانونی و دارای منابع مالی پایدار مجلس نباشند.

با رایزنی‌های انجام شده با رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به زودی یک میلیون تومان بابت متناسب سازی به بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز پرداخت میشود و انشاالله با تصویب نمایندگان مجلس حداقل بگیران هم مشمول متناسب‌سازی قرار خواهند گرفت.

در جلسه اعضای هیأت مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی کشور که با دعوت از رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار شد مشکلات و مطالبات بازنشستگان با وی مطرح و قول پیگیری برای حل آنها داده شد.
در این جلسه رئیس، نایب رییس، دبیر و اعضای هیأت مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی کشور نسبت به تأخیر و تغییر روند پرداخت حقوق بازنشستگان اعتراض کرده و خواستار پرداخت یک میلیون تومان بابت متناسب‌سازی و پیگیری برای تصویب لایحه دو فوریتی تحت شمول قرار گرفتن حداقل‌بگیران برای متناسب‌سازی در مجلس شورای اسلامی شدند.

همچنین اعضای هیات مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی کشور با بیان اینکه حق بیمه عمر و تکمیلی بازنشستگان با وجود کسر از حقوق آنان ماه‌هاست که به شرکت‌های بیمه‌گر پرداخت نشده است، خاطرنشان کردند: پرداخت بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی بخصوص مصوبه ۱۳۰ همتی مجلس برای سال جاری، جلسه با وزیر محترم کار در کمیسیون اجتماعی مجلس برای بیان بی‌واسطه مشکلات به وی، اجرای قانون و حضور نمایندگان بازنشستگان تأمین اجتماعی در مجامع و شوراهای مربوطه از دیگر مطالبات بازنشستگان است. همچنین اعضای هیأت مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی کشور از علی بابایی کارنامی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس بابت همراهی خوب وی برای تحقق مطالبات بازنشستگان در گذشته قدردانی کردند
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با بیان این که متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از جمله بازنشستگان تأمین اجتماعی قانون است، گفت: حدود ۳میلیون و ۴۵۰هزار بازنشسته حداقل‌بگیر تأمین اجتماعی نیز باید مشمول این قانون قرار گیرند به همین دلیل دولت در لایحه ای دو فوریتی این موضوع را در مجلس مطرح کرده تا مورد تصویب نمایندگان قرار گیرد.

وی تاکید کرد: با رایزنی‌های انجام شده با رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به زودی یک میلیون تومان بابت متناسب سازی به بازنشستگان تامین اجتماعی نیز پرداخت می شود و انشاالله با تصویب نمایندگان مجلس حداقل بگیران هم مشمول متناسب سازی قرار خواهند گرفت.

بابایی کارنامی با بیان این که از این پس در مباحث مرتبط از نمایندگان کانون عالی کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی کشور برای حضور در جلسات دعوت به عمل می‌آید، خاطرنشان کرد: در کنار بازنشستگان تأمین اجتماعی برای حل مشکلات آنان هستیم.

وی از پیگیری خود برای برگزاری جلسه‌ای با حضور اعضای کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی، وزیر کار و اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در این کمیسیون خبر داد و اظهار داشت: این جلسه به زودی تشکیل خواهد شد.

بابایی کارنامی از اعضای هیأت مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته تأمین خواست که برنامه و طرح خود را درباره بانک رفاه کارگران را نیز ارائه کنند تا با وزیر اقتصاد مطرح و پیگیری شود. او گفت: حل چالش‌های صندوق‌های بازنشستگی عزم ملی و فکری اساسی می‌طلبد.