بیمه موبایل واقعا به درد میخورد؟

ماجرای سقف پوششدهی بیمهنامههای تلفن همراه، خلاصهای از وضعیت تمام بازار موبایل است؛ گوشیها هر روز گرانتر میشوند اما سقف بیمه درجا میزند. بیمه هست ولی کسی گوشیهای پرچمداران را گردن نمیگیرد
بیمه موبایل در ایران بیش از آنکه حمایت واقعی باشد، عنوانی نمادین است. در بازاری که قیمت گوشیهای پرچمدار تا مرز ۲۰۰ میلیون بالا رفته، سقف جبران خسارت هنوز ۱۰۰ میلیون تومان است.
هر روز بیش از ۳۲۰ مورد سرقت موبایل در گزارشهای پلیس ثبت میشود. عددی تکاندهنده در شهری که میانگین ارزش گوشیهای سرقتی از ۱۸۰ میلیون تومان (بیش از دوبرابر سقف پوشش بیمه) گذشته است. بسیاری از این موبایلهای سرقتی اتفاقا جزو گروه پرچمدارند. مانند آیفون 16 پرو مکس که بهای آن از 200 میلیون تومان هم فراتر رفته است. با این حال، سقف بیمهنامههای موبایل تنها تا ۱۰۰ میلیون تومان را پوشش میدهند.
سقف پوشش بیمه موبایل؛ همه بجز لوکسها
بیشترین سقف تعهد بیمه موبایل در کشور 100 میلیون تومان است. این رقم شاید برای گوشیهای میانرده کافی باشد اما برای پرچمدارها عملا هیچ خاصیتی ندارد.
برای مثال، آیفون ۱۷ پرومکس با نسخه ۵۱۲ گیگابایتی حدود ۳۰۸ میلیون تومان قیمت دارد و گلکسی S25 اولترا یکترابایتی در حدود ۲۱۰ میلیون تومان فروخته میشود.
همین چند مورد کافیست تا سهم بیاثر بیمه موبایل برای گوشیهای لوکس مشخص شود. یعنی اگر گوشی 200 میلیونی شما دچار خسارت کامل شود، شرکتهای بیمه فقط تا 100 میلیون را پوشش خواهند داد و باقی وجه از جیب صاحب گوشی میرود.
دردسرهای بیمه موبایل
فرانشیز
اما مشکل فقط سقف پوشش نیست؛ بیمههای موبایل فرانشیز دارند. بخشی از خسارت که پرداخت آن بر عهده خودِ بیمهگذار است و معمولا ۳۰ تا ۴۰ درصد تعیین میشود.
بنابراین، اگر گوشی 100 میلیونی شما آسیب جدی ببیند و فرانشیز بیمهتان ۳۰ درصد باشد، شرکت بیمه فقط ۷۰ میلیون تومان را به عهده گرفته و ۳۰ میلیون باقیمانده از جیب صاحب گوشی میرود.
البته بیمههای پریمیوم واردکنندگان فرانشیز پایینتری بین 10 تا 20 درصد دارند اما دسترسی عمومی به آنها محدود است.
بیمههای پایه برای مدلهای میانرده سقف ۴۰ میلیون و فرانشیز ۳۰٪ دارند، بیمه ضدسرقت تا ۶۰ میلیون و فرانشیز ۲۰٪ و همچنین طرحهای پریمیوم تا ۱۰۰ میلیون با فرانشیز ۱۰ تا ۲۰٪ را لحاظ کردهاند.
حق بیمه پرداختی
شرکتهای بیمه بطور معمول سالانه ۲ تا ۴ درصد ارزش دستگاه را مطالبه میکنند؛ یعنی برای یک گوشی 100 میلیونی، هزینهای بین دو تا چهار میلیون تومان صرفا جهت آرامش ذهنی پرداخت خواهید کرد.
هرچند همین فرمول پرهزینه هم کاربردی برای پرچمداران نداشته و خارج از چتر جبران قرارشان داده است.
معایب ساختاری
بیمه موبایل هنوز شبکه ارزیابی واقعی ندارد؛ کارشناسهای خسارت همان تعمیرکاران طرف قرارداد بیمه هستند و بررسی خسارت دو تا پنج روز طول خواهد کشید. حتی نتیجه هم همیشه به مذاق کاربر خوش نمیآید.
برخی شرایط هم کاملا از پوشش بیمهای خارجند. مانند آبخوردگی یا سرقت بدون ارائه گزارش رسمی انتظامی.