کد خبر: ۴۴۰۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۱

دسته‌گل جدید ایران‌خودرو و سایپا

زیان انباشته خودروسازان در شش ماهه نخست سال با افزایش ۱۱.۸ درصدی به بیش از ۲۵۵ همت رسید

زیان انباشته خودروسازان در شش ماهه نخست سال با افزایش ۱۱.۸ درصدی به بیش از ۲۵۵ همت رسید

صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای خودروسازان از تداوم روند زیان‌دهی در نیمه نخست امسال حکایت دارد. بر اساس داده‌های منتشرشده از سوی سامانه کدال زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور تا پایان سال ۱۴۰۳ معادل ۲۲۸.۷۲ همت بوده که در شش‌ماهه نخست امسال با رشد ۱۱.۸ درصدی به بیش از ۲۵۵ همت رسیده است. این در حالی است که زیان عملیاتی نیز در همین بازه زمانی ۲۱.۴ درصد افزایش یافته و به ۱۷.۲۹ همت رسیده است.

آنچه مشخص است عوامل مختلفی دست به دست هم دادند که زیان خودروسازان از ابتدای امسال تاکنون روند صعودی پیدا کند. در واقع خودروسازان تا نیمه اول سال ۱۴۰۴ به شدت درگیر نااطمینانی‌های مختلف بودند.

 

شروع این نااطمینانی‌ها از همان روزهای ابتدایی سال بود که خودروسازان انتظار رشد قیمت داشتند اما وزارت صمت و سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قیمت‌های جدید را اعلام نمی‌کرد. تعلل در اصلاح قیمت در سال جدید خودروسازان را در فضای بلاتکلیفی فروبرده بود. این اختلافات موجب شد که در یک بازه زمانی فروش ایران‌خودرو نیز متوقف شود.

علاوه بر این، جنگ ۱۲ روزه نیز آغاز شد که کار را برای همه صنایع از جمله صنعت خودرو سخت کرده بود. خودروسازان یک بار در طی جنگ خط تولید را متوقف کرده و به تعطیلات تابستانه رفتند.

همچنین در مردادماه به خاطر بازسازی خطوط تولید تعطیلات تابستانه دیگری را تجربه کردند. بنابراین علاوه بر مشکلات مربوط به قیمت‌گذاری، اختلاف با وزارت صمت و جنگ ۱۲ روزه، دوبار تعطیلی خطوط تولید هم از مشکلات خودروسازان بود.

در تابستان امسال قطعی‌های گسترده برق و رشد قابل‌توجه نرخ ارز نیز کار را بیش از پیش برای تولیدکنندگان خودرو سخت کرده بود. اگر ایران‌خودرو در ۶ ماهه امسال درگیر اختلافات با سیاستگذار بود، سایپا به شدت درگیر واگذاری سهام خود بود و با کمبود جدی قطعات مواجه شد. نکته قابل‌توجه اینکه سایپا در ۶ ماهه امسال افت محسوسی در زیان عملیاتی خود تجربه کرده است.

ایران‌خودرو از ابتدای سال‌جاری تا انتهای شهریورماه ۱۰.۶ همت زیان داشته است اما این رقم برای مدت مشابه سال گذشته ۷.۹۵ همت بود. زیان انباشته این شرکت تا انتهای سال ۱۴۰۳ به میزان ۱۲۰ ‌هزار و ۵۴۰‌ میلیارد تومان بود، اما حالا به ۱۳۴ ‌هزار و ۱۲۰‌ میلیارد تومان رسیده است؛ یعنی ۱۱.۲ درصد افزایش یافته است.

ایران‌خودرو اعلام کرد که به سوددهی ۱.۲ همتی رسیده، اما این سود ناخالص است که با سود و زیان عملیاتی متفاوت است. سرمایه ثبت‌شده ایران‌خودرو کمی بیش از ۲۵۶ هزار میلیارد تومان است؛ بنابراین زیان انباشته آن تقریبا نصف سرمایه است و مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت نیست.

سایپا تنها شرکتی است که زیان عملیاتی آن کاهش یافته است. در ۶ ماه ابتدایی سال سایپا ۸۴ هزار و ۵۹۵ دستگاه خودرو تولید کرده درحالی‌که در مدت مشابه پارسال ۱۲۵ هزار و ۶۲۴ دستگاه تولید کرده بود؛ یعنی ۳۲.۶ درصد کاهش تولید. سایپا از ابتدای سال تا انتهای شهریورماه کمتر از یک همت زیان داشته، درحالی‌که سال گذشته ۲.۸۳ همت زیان ثبت کرده بود؛ یعنی ۶۷.۸ درصد کاهش زیان عملیاتی. زیان انباشته این شرکت در این مدت ۶.۸۵ همت (۹.۷ درصد) افزایش یافته و به ۷۰.۸۴ همت رسیده است.

پارس‌خودرو در ۶ ماه امسال ۵.۷۸ همت زیان کرده، در مدت مشابه سال ۱۴۰۳ این رقم ۳.۴۶ همت بود. بنابراین زیان عملیاتی پارس‌خودرو ۲.۳۲ همت معادل ۶۷ درصد افزایش یافته است. همچنین پارس‌خودرو ۴۳.۹۱ همت زیان انباشته را تا پایان شهریورماه به ثبت رسانده است. این شرکت با رشد ۶.۵۷ همتی زیان انباشته مواجه شده و همچنان مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت است.