کد خبر: ۴۴۱۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۴

بنزین ۵۰۰۰ تومانی از راه رسید؛ سهمیه سوخت کدام خودروها در نیمه آذر ۱۴۰۴ حذف می‌شود؟

در این نوشته به تحلیل کامل مصوبه بنزین ۵۰۰۰ تومانی می‌پردازیم تا دلایل حذف سهمیه خودروهای دوم، دولتی و نوشماره را بررسی کنیم و بفهمیم استفاده از کارت سوخت پس از نیمه آذر ۱۴۰۴ چه شرایطی خواهد داشت

در این نوشته به تحلیل کامل مصوبه بنزین ۵۰۰۰ تومانی می‌پردازیم تا دلایل حذف سهمیه خودروهای دوم، دولتی و نوشماره را بررسی کنیم و بفهمیم استفاده از کارت سوخت پس از نیمه آذر ۱۴۰۴ چه شرایطی خواهد داشت

 

مصوبه روز سه‌شنبه ۴ آذر ۱۴۰۴ هیات دولت در خصوص تغییر ساختار سهمیه‌بندی و تعیین «نرخ سوم بنزین» از یک سلسه تحولات عمیق و جدی در نظام پرداخت یارانه‌ سوخت کشور خبر می‌دهد. چیزی شبیه زلزله هشت ریشتری!

 این مصوبه در نگاه اول بر حفظ سهمیه‌های نرخ اول (۱۵۰۰ تومان) و نرخ دوم (۳۰۰۰ تومان) تاکید دارد تا نشان دهد قرار نیست تغییر محسوسی در زندگی بخش عمده‌ مردم ایجاد شود اما با تحلیل دقیق بندهای آن متوجه می‌شویم دولت در عمل از نرخ سوم پرده برداشته، دسترسی به سهمیه را محدود کرده، قصد دارد آگاهانه کارت جایگاه را به گران‌ترین گزینه تبدیل کند، نام خودروهای جدید، خارجی و دولتی را از فهرست دریافت سهمیه حذف کرده و تنها یک خودرو را برای هر مالک مشمول سهمیه می‌‌داند. به همین دلیل نتیجه می‌گیریم میلیون‌ها مالک خودرو تحت تاثیر بندها و تبصره‌های آن قرار خواهند گرفت.

 

بنزین ۵۰۰۰ تومانی؛ مجازات همراه نداشتن کارت سوخت شخصی

بند ۲ و تبصره آن، رسماً نرخ جدیدی را به سبد سوخت کشور اضافه می‌کند. از این به بعد قرار است درباره بنزین ۵۰۰۰ تومانی بیشتر بشنویم. این نرخ معادل حداقل ۱۰ درصد قیمت خرید از پالایشگاه تعیین شده، از نیمه دوم آذرماه ۱۴۰۴ اجرایی خواهد شد.

نوع بنزین

قیمت (تومان/ لیتر)

نحوه سوخت‌گیری

وضعیت

نرخ اول

۱۵۰۰

کارت سوخت شخصی (۶۰ لیتر)

بدون تغییر

نرخ دوم

۳۰۰۰

کارت سوخت شخصی (۱۰۰ لیتر)

بدون تغییر (به جز دوگانه‌سوزها)

نرخ سوم

۵۰۰۰

کارت اضطراری جایگاه یا مصرف مازاد

جایگزین بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومانی می‌شود

 

مهم‌ترین تغییر در این بخش، تاکید حذف یارانه بنزین از کارت جایگاه است. این اقدام عملاً کارت اضطراری جایگاه را تبدیل به ابزار سوخت‌گیری با نرخ ۵۰۰۰ تومان می‌کند و دسترسی به بنزین یارانه‌ای را تنها برای صاحبان کارت سوخت شخصی مجاز می‌داند.

با توجه به فاصله قیمت زیاد بین نرخ سهمیه‌ای (۱۵۰۰) و نرخ آزاد جدید (۵۰۰۰)، انگیزه برای استفاده از کارت سوخت و سهمیه به بالاترین حد خود می‌رسد و احتمالاً تقاضای سوخت‌گیری با کارت اضطراری به حداقل خواهد رسید.

حذف کامل سهمیه بنزین ۴ گروه؛ تکلیف خودروهای کارکرده نوشماره چیست؟

بند ۳ مصوبه، عملاً یارانه‌ دولتی سوخت چهار گروه عمده خودرو، شامل خودروهای پلاک دولتی (به جز آمبولانس)، خودروهای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، خودروهای خارجی وارداتی و خودروهای نوشماره داخلی (خودروهای صفر کیلوکتر جدید داخلی) را حذف می‌کند.

این خودروها از نیمه دوم آذر ۱۴۰۴، سهمیه خود را با نرخ جدید بنزین یعنی ۵۰۰۰ تومان دریافت خواهند کرد. بخشی از این مصوبه منطقی به نظر می‌رسد چون تکلیف خودروهای دولتی مشخص است و شاید بتوان تکلیف خودروهای خارجی گران‌قیمت را هم از بقیه جدا کرد اما نام خودروهای صفر کیلومتر (نوشماره) در این بند چه می‌کند؟ آیا قرار است از این به بعد باک هر خودروی صفر کیلومتر جدیدی که از کارخانه بیرون می‌آید را با بنزین ۵۰۰۰ تومانی پر کنیم؟ سوال بعدی این است که آیا خودروهای کارکرده نیز پس از تعویض پلاک به همین سرنوشت دچار خواهند داشت؟

تبلیغات

محدودسازی شدید سهمیه؛ بنزین ۵۰۰۰ تومانی برای خودرو دوم افراد

بند ۴ نقش غربالگری یارانه‌ سوخت را برعهده دارد. بر اساس این بند، اشخاص حقیقی که مالک بیش از یک خودروی سواری شخصی بنزین‌سوز هستند، از نیمه آذر تنها برای یکی از خودروهای خود مشمول دریافت سهمیه یارانه‌ای (۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی) خواهند بود.

با اجرای این بند، مصرف بنزین در خودروهای دوم و بعدی هر مالک، تماماً با نرخ ۵۰۰۰ تومان محاسبه می‌شود. این امر درآمدهای دولت از فروش بنزین را به شدت افزایش خواهد داد و عملاً یارانه بنزین را تنها به ۶۰ لیتر ۱۵۰۰ تومانی و ۱۰۰ لیتر ۳۰۰۰ تومانی برای هر کد ملی دارای یک خودرو، محدود می‌سازد.

وزارت نفت یک ماه برای انتخاب خودروی سهمیه‌دار به افراد فرصت می‌دهد. این موضوع نیازمند یک سامانه دقیق و سریع برای احراز هویت مالکان است (که در بند ۷ با همکاری فراجا پیش‌بینی شده است).

این بند به‌طور مستقیم مالکان چند خودرو را هدف قرار می‌دهد و اگرچه هدف آن حذف یارانه از دهک‌های پردرآمد است اما خواسته و ناخواسته بسیاری از خانواده‌های طبقه متوسط که برای امور مختلف (مانند خودروی همسر یا خودروی کاری) دو دستگاه خودرو دارند نیز مشمول این حذف می‌شوند.

سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی؛ حمایت ۲ هزار تومانی از رانندگان اسنپ و تپسی

سهمیه لیتری خودروهای فعال در ناوگان اسنپ و تپسی (۶۰ لیتر ۱۵۰۰ تومانی و ۱۰۰ لیتر ۳۰۰۰ تومانی) تابع قواعد عمومی (بند ۱ و ۴) خواهد بود اما دولت برای پوشش بخشی از هزینه‌های اضافی رانندگان فعال در این حوزه، یک برنامه حمایتی مصوب کرده است.

در مصوبه آمده حمایت از مالکان خودروهای فعال در سکّوهای جابجایی مسافر به‌وسیله اعطای سهمیه اعتباری ریالی انجام خواهد شد. سهمیه معادل مابه‌التفاوت قیمت کارت اضطراری جایگاه (۵۰۰۰ تومان) و قیمت سهمیه نرخ دوم (۳۰۰۰ تومان) تعیین شده است. به زبان ساده، رانندگان فعال در این سکّوها برای میزانی از سوخت خود، به‌ازای هر لیتر ۲۰۰۰ تومان (۵۰۰۰ منهای ۳۰۰۰) یارانه نقدی دریافت خواهند کرد تا فشار افزایش قیمت بنزین بر درآمد آن‌ها کم شود.

وزارت کشور با همکاری وزارتخانه‌های اطلاعات، نفت و سازمان برنامه و بودجه مکلف است ظرف حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این تصویب‌نامه، نسبت به ایجاد سامانه‌ای با هدف شناسایی، احراز و اعطای این سهمیه اعتباری ریالی اقدام کند. بنابراین رانندگان تاکسی اینترنتی، فعلا باید سوخت خود را بر اساس سهمیه‌های شخصی (۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی) و یا نرخ جدید ۵۰۰۰ تومانی تأمین کنند.

کاهش سهمیه خودروهای دوگانه‌سوز؛ سهمیه بنزین آزاد از بهمن ۱۴۰۴ نصف می‌شود

در راستای تشویق به استفاده از سوخت پاک و کاهش آلایندگی، وزارت نفت موظف شده برنامه دوگانه‌سوز کردن خودروها (CNG) را با دقت و وسواس بیشتری اجرایی کند. با این حال، در یک اقدام متضاد، سهمیه نرخ دوم (۳۰۰۰ تومانی) خودروهای دوگانه‌سوز از ابتدای بهمن ۱۴۰۴ به نصف کاهش پیدا خواهد کرد.

این تصمیم شاید در کوتاه‌مدت انگیزه برای استفاده از CNG را افزایش دهد اما در درازمدت برای مالکان خودروهای دوگانه‌سوز که به هر دلیل نتوانند از CNG استفاده کنند، فشار مالی ایجاد به وجود می‌آورد.

تشکیل کارگروه دائمی سیاست‌گذاری سوخت؛ اختیار کامل تغییر نرخ بنزین

تشکیل یک کارگروه دائمی سیاست‌گذاری سوخت با حضور وزرای کلیدی (نفت، کشور، اقتصاد، اطلاعات، سازمان برنامه و بودجه) مهم‌ترین جنبه نهادی این مصوبه است. وظایف اصلی این کارگروه تعیین و تغییر میزان سهمیه‌ها و تعیین نرخ بنزین ۵۰۰۰ تومانی متناسب با شرایط اجرایی و ملاحظات امنیتی و سیاسی اعلام شده است.

این بند نشان می‌دهد دولت قصد دارد سیاست‌گذاری در حوزه بنزین را از حالت موردی خارج کرده و آن را به یک ساختار دائمی تبدیل کند که به صورت فصلی (بند ۹) نرخ‌ها را مورد بازنگری قرار دهد. این رویکرد، پتانسیل مدیریت بهتر شرایط بحرانی و اجماع‌سازی در مورد سیاست‌های کلان انرژی را به همراه دارد و در عین حال دست دولت برای افزایش مستمر قیمت بنزین (ولو به صورت پلکانی) را باز می‌گذارد.

آغاز عصر انقباض یارانه‌ای بنزین و هدفمندسازی با نرخ ۵۰۰۰ تومان

در مجموع مصوبه جدید را می‌‌توان یک برنامه مدون برای انقباض شدید یارانه بنزین و محدود کردن تعداد مشمولان دانست. با حذف کامل خودروهای دولتی و خارجی، خودروهای نوشماره (صفر کیلومتر و کاکرده تعویض پلاک شده) و مهم‌تر از همه، حذف ۹۰ درصد یارانه‌ها از خودروهای دوم به بعد، دولت رسماً سیاست «یک کد ملی، یک خودروی سهمیه‌دار» را در پیش گرفته است.

هدف نهایی این برنامه، کاهش کسری بودجه پنهان دولت و مدیریت قاچاق سوخت از طریق افزایش قیمت مرجع بنزین آزاد به ۵۰۰۰ تومان است. این تصمیم می‌تواند پیامدهای تورمی جانبی داشته باشد و احتمالا به همین دلیل ترجیح داده‌اند تغییرات را به شکل تدریجی اعمال کنند اما با دست گذاشتن روی عدد ۵۰۰۰ تومان، حداقل در همین قدم‌های اول نمی‌تواند خواسته و نیت قلبی دولت یعنی فروش بنزین با نرخ تمام شده مورد ادعایش خودش را برآورده کند.