کد خبر: ۷۲۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۸۵

بن بست آمريکا در رابطه با تحريم هاي جديد عليه ايران

 خبرگزاري دولتي چين اعلام کرد که اختلاف دولت و کنگره آمريکا درباره طرح تحريم هاي جديد عليه ايران به بن بست کامل رسيده است.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، به نقل از شينهوا روز پنجشنبه گزارش داد؛ وزارت امور خارجه آمريکا در حالي از برگزاري دور جديد مذاکرات هسته اي ايران و آمريکا در روزهاي سوم و چهارم بهمن ماه در سوئيس خبر مي دهد که دولت «اوباما» و «کنگره جمهوريخواه» در تقابل با يکديگر قرار گرفته اند.

اين رسانه با اشاره به طرح تحريم هاي جديد کنگره که قرار است تا پايان مهلت قانوني مذاکرات هسته اي در ماه ژوئن در مجلس سنا به راي گذارده شود، گزارش داد که اوباما بارها هشدار داده که چنين طرحي را وتو خواهد کرد.

شينهوا به نقل از «آنتوني بلينکن» معاون وزير خارجه آمريکا، طرح کنگره عليه ايران را «غيرضروري» دانست و افزود: موضوع تصويب تحريم هاي جديد يکي از موارد اختلاف دولت و کنگره آمريکا است.

اين در حالي است که «جان بينر» رئيس مجلس نمايندگان آمريکا در واکنش به مخالفت اوباما، اعلام کرد که از «بنيامين نتانياهو» نخست وزير اسرائيل دعوت کرده تا در نشست مشترک کنگره آمريکا در هفته آينده سخنراني کند.

شينهوا گزارش داد که نتانياهو يکي از مخالفان سرسخت مذاکرات هسته اي ايران است که به کنگره دعوت مي شود.

اين در حالي است که دعوت از نتانياهو بدون در جريان گذاشتن مقامات کاخ سفيد، موجب افزايش تنش در روابط اخير دولت و کنگره شده و آنها را بيشتر مقابل يکديگر قرار داده است.

جان بينر در اين باره گفت که دعوت از نخست وزير اسرائيل بدون هماهنگي و مشورت با کاخ سفيد انجام شده و يک تصميم مستقل از سوي کنگره است.

«جان ارنست» سخنگوي کاخ سفيد آمريکا نيز در واکنش به اين اقدام اعلام کرد که دعوت از نتانياهو، نقض پروتکل است و هنوز هيچ تصميمي براي ديدار دوجانبه اوباما و نتانياهو گرفته نشده است.

طرح کنگره آمريکا براي اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران در حالي مطرح مي شود که طبق توافق ژنو که تا ژوئن سال 2015 تمديد شده، آمريکا و اتحاديه اروپا نبايد تحريم هاي جديدي عليه ايران وضع کنند.

وزارت خارجه آمريکا روز گذشته اعلام کرد؛ واشنگتن در روزهاي جمعه و شنبه در سوئيس با ايران درباره برنامه هسته اي مذاکره مي کند.

به گفته وزارت خارجه آمريکا ، وندي شرمن معاون وزير خارجه آمريکا قرار است روز چهارشنبه براي مذاکره با مديران سياسي گروه هفت متشکل از انگليس، کانادا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ژاپن و آمريکا راهي برلين شود.
*ايرنا