هزينههاي ميلياردي براي جستوجوگرهاي ايراني
«يوز» جديدترين نامي است که به فهرست نام موتورهاي جستوجوي ملي اضافه و گفته شد که اولين موتور جستوجوي رسمي کشور است. اگرچه در اين زمينه «پارسيجو» و «گرگر» سابقه قديميتري دارند.
به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، گفته شده است که هدف از طراحي جستوجوگرهاي داخلي رقابت با سايتي مثل گوگل که بر اساس گزارش الکسا پربينندهترين سايت در ايران است، نبوده بلکه اين موتورها به موازات گسترش شبکه ملي اطلاعات که از مهمترين طرحهاي وزارت ارتباطات است، مورد حمايت قرار ميگيرند.
بر اساس گفتههاي نصرالله جهانگرد - معاون وزير ارتباطات و رييس سازمان فناوري اطلاعات - ميتوان گفت افزايش حجم خط و زبان فارسي در فضاي اينترنت از ديگر فايدههاي جستوجوگرهايي است که اتفاقا براي جستوجوي اطلاعات بومي کاربرد بيشتري دارند.
از سوي ديگر برات قنبري - معاون برنامهريزي وزارت ارتباطات – معتقد است که بدون وجود موتورهاي ايراني، نهضت توليد محتوا و نرمافزار به شکل درستي پيش نخواهد رفت.
اگرچه تاکنون «گرگر» و يا «پارسيجو» چندان مورد استقبال عمومي قرار نگرفتهاند و همچنان تمايل مردم براي مراجعه به موتور گوگل بيشتر است، اما وزير ارتباطات معتقد است که در ابتدا بايد توقع خود ار از چنين موتورهايي مشخص کنيم.
محمود واعظي توقع دارد که اين موتورهاي جستوجو بتوانند بخشي از نيازمنديهاي مردم را از طريق توانمندي داخلي تامين کنند، وي انتظار دارد که مردم براي يافتن پاسخ سوالات خود به موتورهاي جستوجويي مراجعه کنند که محتواي داخلي را ارائه ميدهد.
اين امر در صورتي ميسر ميشود که سرعت جستوجوگرهاي ايراني نسبت به ديگر جستوجوگرها بالاتر باشد که البته اين سرعت بالا نيز قرار نيست با محدود کردن گوگل به دست بيايد، بلکه لازم است در راستاي آن پهناي باند داخلي نيز افزايش پيدا کند.
همانطور که وزير ارتباطات نيز در سخنان خود درباره «يوز» به آن اشاره کرد، موتورهاي جستوجوي ايراني بايد در يک فضاي رقابتي توجه و اعتماد کاربر را به خود جلب کنند و البته با توجه به اينکه نمايش محتواي فارسي هدف از ايجاد اين موتورهاي جستوجوست لازم است در ابتدا، حجم محتواي فارسي نيز افزايش پيدا کند.
اگرچه اطلاع دقيقي از اينکه پيش از اين راهاندازي موتورهاي جستوجوي «گرگر» يا «پارسي جو» چقدر هزينهبر بود در دست نيست، اما معاون برنامهريزي وزارت ارتباطات در مراسم رونمايي از موتور «يوز»، اعلام کرد که ساخت اين جستوجوگر ايراني تاکنون هزينهاي 7 ميليارد توماني را براي اين وزارتخانه داشته است.
در هر حال کارشناسان برنامهنويسي اعتقاد دارند که ساخت و کار کردن برروي يک موتور جستوجو بسيار سخت و گران است و کشورها تنها در صورتي ميتوانند در اين زمينه به پيشرفتهايي دست پيدا کنند که اقدام به سرمايهگذاريهاي کلان در اين حوزه کنند.
بر اين اساس و با توجه به گفتههاي قنبري به نظر نميرسد که 7 ميليارد تومان همه هزينهاي باشد که دولت قرار است صرف ساخت و بهينهسازي موتورهاي جستوجو کند بلکه کشور نياز به سرمايهگذاري حدود 170 ميليارد توماني در پروژههاي جويشگر ملي دارد.
اما اگر 170 ميليارد به نظر هزينه زيادي براي ساخت موتورهاي جستوجو است، بر اساس گفته معاون وزير ICT، هزينهاي که امروز بابت راهاندازي موتور جستوجوهاي ملي صرف ميشود در برابر پولي که براي خريد پهن باند از خارج هزينه پرداخت ميشود مبلغ ناچيزي است.
درنهايت اگرچه در مقايسه با ساير هزينههاي وزارت ارتباطات ممکن است 170 ميليارد تومان، پول کمي به حساب بيايد، اما با توجه به اينکه اين مبلغ به هرجهت رقم بالايي به حساب ميآيد، انتظار ميرود در آينده نزديک بتوان نتجيه هزينه کرد اين پول را در بهبود وضعيت موتورهاي جستوجوي داخلي ديد.
*ايسنا
به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، گفته شده است که هدف از طراحي جستوجوگرهاي داخلي رقابت با سايتي مثل گوگل که بر اساس گزارش الکسا پربينندهترين سايت در ايران است، نبوده بلکه اين موتورها به موازات گسترش شبکه ملي اطلاعات که از مهمترين طرحهاي وزارت ارتباطات است، مورد حمايت قرار ميگيرند.
بر اساس گفتههاي نصرالله جهانگرد - معاون وزير ارتباطات و رييس سازمان فناوري اطلاعات - ميتوان گفت افزايش حجم خط و زبان فارسي در فضاي اينترنت از ديگر فايدههاي جستوجوگرهايي است که اتفاقا براي جستوجوي اطلاعات بومي کاربرد بيشتري دارند.
از سوي ديگر برات قنبري - معاون برنامهريزي وزارت ارتباطات – معتقد است که بدون وجود موتورهاي ايراني، نهضت توليد محتوا و نرمافزار به شکل درستي پيش نخواهد رفت.
اگرچه تاکنون «گرگر» و يا «پارسيجو» چندان مورد استقبال عمومي قرار نگرفتهاند و همچنان تمايل مردم براي مراجعه به موتور گوگل بيشتر است، اما وزير ارتباطات معتقد است که در ابتدا بايد توقع خود ار از چنين موتورهايي مشخص کنيم.
محمود واعظي توقع دارد که اين موتورهاي جستوجو بتوانند بخشي از نيازمنديهاي مردم را از طريق توانمندي داخلي تامين کنند، وي انتظار دارد که مردم براي يافتن پاسخ سوالات خود به موتورهاي جستوجويي مراجعه کنند که محتواي داخلي را ارائه ميدهد.
اين امر در صورتي ميسر ميشود که سرعت جستوجوگرهاي ايراني نسبت به ديگر جستوجوگرها بالاتر باشد که البته اين سرعت بالا نيز قرار نيست با محدود کردن گوگل به دست بيايد، بلکه لازم است در راستاي آن پهناي باند داخلي نيز افزايش پيدا کند.
همانطور که وزير ارتباطات نيز در سخنان خود درباره «يوز» به آن اشاره کرد، موتورهاي جستوجوي ايراني بايد در يک فضاي رقابتي توجه و اعتماد کاربر را به خود جلب کنند و البته با توجه به اينکه نمايش محتواي فارسي هدف از ايجاد اين موتورهاي جستوجوست لازم است در ابتدا، حجم محتواي فارسي نيز افزايش پيدا کند.
اگرچه اطلاع دقيقي از اينکه پيش از اين راهاندازي موتورهاي جستوجوي «گرگر» يا «پارسي جو» چقدر هزينهبر بود در دست نيست، اما معاون برنامهريزي وزارت ارتباطات در مراسم رونمايي از موتور «يوز»، اعلام کرد که ساخت اين جستوجوگر ايراني تاکنون هزينهاي 7 ميليارد توماني را براي اين وزارتخانه داشته است.
در هر حال کارشناسان برنامهنويسي اعتقاد دارند که ساخت و کار کردن برروي يک موتور جستوجو بسيار سخت و گران است و کشورها تنها در صورتي ميتوانند در اين زمينه به پيشرفتهايي دست پيدا کنند که اقدام به سرمايهگذاريهاي کلان در اين حوزه کنند.
بر اين اساس و با توجه به گفتههاي قنبري به نظر نميرسد که 7 ميليارد تومان همه هزينهاي باشد که دولت قرار است صرف ساخت و بهينهسازي موتورهاي جستوجو کند بلکه کشور نياز به سرمايهگذاري حدود 170 ميليارد توماني در پروژههاي جويشگر ملي دارد.
اما اگر 170 ميليارد به نظر هزينه زيادي براي ساخت موتورهاي جستوجو است، بر اساس گفته معاون وزير ICT، هزينهاي که امروز بابت راهاندازي موتور جستوجوهاي ملي صرف ميشود در برابر پولي که براي خريد پهن باند از خارج هزينه پرداخت ميشود مبلغ ناچيزي است.
درنهايت اگرچه در مقايسه با ساير هزينههاي وزارت ارتباطات ممکن است 170 ميليارد تومان، پول کمي به حساب بيايد، اما با توجه به اينکه اين مبلغ به هرجهت رقم بالايي به حساب ميآيد، انتظار ميرود در آينده نزديک بتوان نتجيه هزينه کرد اين پول را در بهبود وضعيت موتورهاي جستوجوي داخلي ديد.
*ايسنا