کد خبر: ۷۷۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۴

بدترين مشاغلي که مي تواند به پوست بدن آسيب برساند

  پايگاه اينترنتي فرانسوي زبان ترافمينا (www.terrafemina.com) به پنج مورد از بدترين مشاغل که به سلامت پوست آسيب مي رساند، اشاره کرده است.

آيا مي دانستيد که شغل مي تواند بر ظاهر و سلامت پوست تأثير بگذارد؟ در واقع عوامل محيطي، شرايط کاري يا موادي که فرد روزانه با آن سر و کار دارد، مي تواند به اپيدرم (لايه بيروني پوست) آسيب برساند و خطر ابتلا به مشکلات پوستي را افزايش دهد.

1- کارمندان دفتري

اين تصور غالب وجود دارد که کارمندان با نشستن 8 تا 18 ساعت در پشت ميز کارشان، خود را در برابر مشکلات پوستي محافظت مي کنند. اما اين تصوري اشتباه است. در واقع همان گونه که قرار گرفتن پوست در معرض آفتاب بدون هيچ گونه آمادگي و محافظتي، خطر آفتاب سوختگي و در نتيجه سرطان پوست را افزايش مي دهد، کارمندان دفتري نيز با احتمال ابتلا به ملانوم (خطرناک ترين سرطان پوست) مواجهند. پوست اين افراد که به قرار گرفتن در معرض نور خورشيد عادت ندارد، در آخر هفته يا تعطيلات، به شدت مورد هجوم نور آفتاب قرار مي گيرد. براساس مطالعه اي که در سايت « مديکال هايپاتسيز » منتشر شده است، از آنجا که کارمندان پشت ميز نشين تمام روز را در محل کارشان زنداني هستند، به ندرت در برابر روشنايي روز قرار مي گيرند و غالبا دچار کمبود ويتامين دي مي شوند. ويتامين دي نقش مهمي در تقويت سيستم ايمني بدن دارد.

2- خلبانان و خدمه پرواز

براساس مطالعه اي که در نشريه « انجمن پزشکي آمريکا » منتشر شده است، خطر ابتلا به ملانوم در خدمه پرواز هواپيما دو برابر ديگر مشاغل است. علت آن مي تواند اين باشد که خلبانان و خدمه پرواز نسبت به ديگران بيشتر در معرض اشعه هاي ماوراي بنفش قرار دارند. در واقع، با افزايش ارتفاع، سطح اشعه هاي ماوراي بنفش نيز افزايش مي يابد. در ارتفاع 9 هزار متري که ارتفاع معمول در پروازهاي مسافربري است، قرار گرفتن در معرض اين اشعه ها از طريق کابين خلبان و پنجره هاي هواپيما دو برابر بيشتر از زمين است. به گفته محققان، تابش اشعه ماوراي بنفش در پروازها بر فراز ابرها بسيار شديد است. ابرها تا 85 درصد اشعه هاي ماوراي بنفش را باز مي گردانند. بنابراين احتمال ابتلا به ملانوم در خلبانان و مهمانداران دو برابر مردم عادي است و بدتر از آن اين است که اين خطر با ساعات کل پرواز نسبت مستقيم دارد.

3- آتش نشانان

آتش نشانان با به خطر انداختن جان خود زندگي بسياري از مردم را در حوادث غيرمنتظره نجات مي دهند. در واقع قرار گرفتن مداوم در برابر دود و گازهاي سمي به دي.ان.اي. اپيدرم آسيب وارد مي کند و در نتيجه احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزايش مي دهد. اين، نتيجه مطالعه اي است که بر روي 30 هزار آتش نشان آمريکايي صورت گرفته و در ماهنامه « پزشکي حرفه اي و محيطي » منتشر شده است.

4 - رانندگان کاميون و تاکسي

علت مشکلات پوستي در رانندگان کاميون و تاکسي، دود اگزوز خودروهاي ديگر نيست، بلکه نور خورشيد و به ويژه اشعه هاي ماوراي بنفشي است که از سطح شيشه هاي خودرو عبور مي کند. جوليوس فيو، جراح و متخصص زيبايي که در نيويورک و شيکاگو شاغل است، در اين باره گفت : « افرادي که در حمل و نقل فعاليت دارند، مثلا رانندگان کاميون، تاکسي يا رانندگان قطار بيش از ديگران در معرض آثار زيانبار نور خورشيد قرار دارند که نتيجه آن چين و چروک هاي زودرس و از دست رفتن خاصيت ارتجاعي پوست است.» سال 2013 در مطالعه اي که در نشريه آمريکايي « آکادمي درماتولوژي » منتشر شد، رانندگاني که در مسيرهاي طولاني با شيشه هاي پايين رانندگي مي کنند، در معرض پيامدهاي منفي نور خورشيد قرار دارند و 53 درصد موارد سرطان پوست، در سمت چپ بدن اين افراد مشاهده شده است.

5- کشاورزان و کارگران پالايشگاهها

امنيت اجتماعي کشاورزي آمريکا در سال 2011 در مطالعه اي از مرگ و مير ناشي از سرطان پوست در جمعيت کشاورزان (يک درصد در مردان و شش درصد در زنان) خبر داد. در واقع، کشاورزان مانند دريانوردان يا کارگران ساختماني که غالبا در برابر نور خورشيد از خود محافظت نمي کنند، به علت قرار گرفتن بيش از حد در معرض نور خورشيد و اشعه هاي ماوراي بنفش، در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارند. به علاوه پوست آنها با تعريق نيز آسيب مي بيند، عرق کردن، حساسيت به نور و احتمال سوختگي را افزايش مي دهد. آکادمي پوست آمريکا به کارگران پالايشگاهها توصيه مي کند مراقب آثار زيانبار هيدروکربن ها باشند و مرتب بدن خود را بشويند.