کد خبر: ۸۸۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۷۸

از پاي شکسته کري تا اظهارات خوشبينانه لاوروف

 خبرآنلاين: در هفته اي که گذشت گفتگوهاي هسته اي ايران و ۵+۱ از يکسو و نشست هاي دوجانبه ظريف و کري به صورت موازي پي گرفته شد.

مذاکرات هسته اي ايران و ۵+1 همچنان فشرده و پيوسته در حال برگزاري است. در هفته اي که گذشت ظريف و کري براي نخستين بار پس از تفاهم لوزان رو در روي هم نشستند و مذاکره دوجانبه ايران و آمريکا را در ژنو سوئيس انجام دادند. اين دور از گفتگوها در فضايي انجام شد که موضوع پذيرش يا نپذيرفتن پروتکل الحاقي از سوي ايران بسيار مورد بحث قرار گرفته بود. امري که به باور کارشناسان حقوق بين الملل و مسائل هسته اي اقدامي ضروري براي تاييد صلح آميز بودن برنامه اتمي ايران به شمار مي رود و مي تواند صلح آميز برنامه هسته اي ايران را اثبات کند.

سيد عباس عراقچي عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته اي، نحوه اجراي پروتکل الحاقي را يکي از موارد اختلافي ايران و 1+5 عنوان کرد و گفته بود اميدواريم در گفت و گوي يک روزه ژنو راه حلي براي اختلافات پيدا شود. او همچنين تاکيد داشت نشست دو جانبه آقاي کري و ظريف درباره موضوعات محتوايي و مسايلي است که هنوز براي آن ها راه حلي پيدا نشده است. پس از برگزاري اين نشست مهم يک مقام آمريکايي به خبرنگاران گفت: پيشرفت هاي اساسي در دستيابي به توافق جامع به دست آمده است. اين ديپلمات آمريکايي همچنين به رويترز گفته: آمريکا گفته است که مذاکرات را بعد از 30 ژوئن (9 تير) تمديد نخواهد کرد، ما يقينا باور داريم امکان رسيدن به توافق تا 30 ژوئن هست و درمورد تمديد مهلت مذاکرات بحثي مطرح نيست. توضيحات ظريف دربارۀ احتمال رسيدن به توافق هسته‌اي هم پس از پايان اين نشست قابل توجه بود. وزير خارجه کشورمان وظيفه مذاکره کنندگان است تا تلاش کنند با راه حل هايي که در لوزان به توافق رسيديم ، بدون زياده خواهي و وارد کردن مسايل جانبي کار نگارش متن را به پايان برسانيم. ظريف همچنين تاکيد کرد طرفين در هفته هاي باقيمانده به صورت فشرده مذاکرات را دنبال خواهند کرد.
وزير خارجه آمريکا اما همچون ظريف محتاطانه سخن نگفت و مذاکرات را بسيار خوب توصيف کرد اما از ارائه توضيحات بيشتر در خصوص جزئيات اين مذاکرات خودداري نمود. در اين فضا معاون اول رئيس جمهور هم پاسخ منتقدان را داد و تاکيد کرد: تيم مذاکره کننده از خطوط قرمز عبور نکرده است.
يکي ديگر از اتفاقات مهمي که در هفته اخير و در طول مذاکرات ايران و ۵+۱ که در وين برگزار مي شد رخ داد حصول توافق بر سر راهکار بازگشت تحريم ها بود. بر اين اساس که اعضاي ۵+۱ در مذاکرات لوزان بر سر اين موضوع به اختلاف جدي خورده بودند. آمريکا و شرکاي غربي و به ويژه فرانسه تاکيد داشتند در صورتي که ايران تعهدات خود را نقض کند تحريم ها بايد بلافاصه و به صورت خودکار عليه ايران فعال شوند، اين در حالي بود که چين و روسيه با چنين رويه اي مخالف بودند و تاکيد داشتند بازگشت پذيري تحريم ها بايد در راستاي ساز و کار شوراي امنيت مورد بررسي قرار گيرد. رويترز و ديگر رسانه هاي غربي البته توضيحات کامل و با ارائه جزئياتي در اين خصوص ارائه نداده اند.
در همين حال مسئله پذيرش پروتکل الحاقي به عنوان يکي از موضوعات کليدي مذاکرات در محافل داخلي و بين المللي مورد توجه قرار مي گرفت. در شرايطي که برخي نگراني ها در داخل از تسري بازرسي ها به اماکن نظامي و حساس حکايت مي کرد. دکتر محمد تقي حسيني در گفتگو با خبرآنلاين تاکيد کرد: آمانو به ما مي گفت، ژاپني ها هم نگران بودند با پذيرش پروتکل الحاقي،تخت امپراطور هم بازرسي شود. اين ديپلمات وزارت امور خارجه که زماني مدير کل کنترل تسليحات وزارت امور خارجه بود در اين گفتگو تاکيد کرد: برخي از نگراني ها در خصوص پذيرش پروتکل الحاقي بيش از آنکه کارشناسانه و فني باشد، ناشي از احساسات و اطلاعات ناقص است. توافق مبتني بر اراده دولت ها ضوابطي دارد که مانع اقدامات تحقير آميز خواهد شد. اراده و اقتدار دولت ها در پذيرش يک توافق و احترام به يکديگر اهميت دارد.
با نزديک تر شدن هر چه بيشتر به موعد تعيين شده براي مذاکرات هسته اي اظهار نظرهاي مختلف هم در اين رابطه فراوان به گوش مي رسد. سفير آلمان در تهران در همين رابطه اظهار داشت: به حصول توافق هسته اي در موعد مقرر خوش بينم .

دوچرخه سواري هاي جان کري هم هميشه در طول مذاکرات هسته اي هم ادامه دارد بالاخره کار دست وزير خارجه آمريکا داد. کري که در مرز سوئيس و فرانسه در حال دوچرخه سواري بود طي تصادفي آسيب ديد و استخوان لگنش دچار شکستگي شد. {تصادف کري} تصادف کري و انتقال او به بيمارستان موضوع چگونگي ادامه مذاکرات را در حاله اي از ابهام فرو برد. چرا که پزشکان به او توصيه کردند کري ۳ تا ۶ هفته از انجام سفرهاي هوايي طولاني مدت پرهيز کند. تيم پزشکي وزير خارجه آمريکا ابراز نگراني کردند در صورتي که مراقبت هاي پزشکي لازم براي پاي تازه جراحي شده کري انجام نشود لخته شدن خون سلامتي آقاي کري را به خطر بيندازد.

در عين حال وزارت خارجه آمريکا پس از اين حادثه اعلام کرده بود که خللي در روند مذاکرات ايجاد نمي شود و کري حضور فعال در مذاکرات با ايران را حفظ مي کند. جان کربي سخنگوي جديد وزارت خارجه آمريکا در گفتگو با اين شبکه گفت حال عمومي جان کري مناسب است و وي در حال انتقال از از ژنو به آمريکا است. از آن سو رئيس جمهور آمريکا هم در گفتگويي تلويزيوني با يک شبکه اسرائيلي تاکيد کرد: اقدام نظامي برنامه هسته اي ايران را متوقف نمي کند. رئيس جمهور آمريکا در اين مصاحبه تاکيد کرد گزينه نظامي درباره ايران حتي اگر آمريکا در آن مشارکت داشته باشد، مشکل را حل نخواهد کرد بلکه به طور موقت سرعت برنامه هسته اي ايران را کند خواهد کرد اما آن را حذف نخواهد کرد. و بالاخره هفته پر حادثه مذاکرات هسته اي ايران و ۵+۱ با اظهار نظرهاي مقامات روسي به پايان رسيد. جايي که هم ريابکوف و هم لاوروف از نزديک بودن توافق هسته اي سخن گفتند وزير خارجه روسيه در کنفرانس سازمان همکاري اقتصادي شانگهاي طي سخناني تاکيد کرد: هيچ مانعي بر سر توافق هسته اي با ايران وجود ندارد.

هفته اي که با مذاکرات در وين آغاز شده بود با شروع دوباره آن در پايتخت اتريش پي به پايان رسيد. تيم مذاکره کننده ايراني به سرپرستي عباس عراقچي روز پنجشنبه ۱۴ خرداد ماه وارد اتريش شدند تا ادامه اين گفتگوها پي گرفته شود. گفتگوهايي که قرار است فشرده تر از قبل و تا پايان ماه جاري ميلادي ادامه داشته باشد، براي زماني کمتر از يک ماه.