کد خبر: ۹۷۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۵۹۷

توصيه اميرعبداللهيان به سعودي‌ها: ليبي‌سازي يمن به نتيجه نمي‌رسد

  در ادامه مذاکرات دوره‌اي وزراي خارجه ايران و روسيه در ارتباط با مسايل منطقه، حسين اميرعبداللهيان معاون عربي و آفريقاي وزارت خارجه اخيرا رايزني‌هايي با ميخائيل باگدانف معاون وزير خارجه روسيه در خصوص تحولات سوريه و يمن داشت، که مشروح اين رايزني‌ها را در اختيار ايسنا قرار داده است.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، در نشست مشترک جمهوري اسلامي ايران و روسيه که به رياست ميخائيل باگدانف معاون وزير خارجه روسيه و حسين اميرعبداللهيان معاون عربي و آفريقاي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، دوطرف درباره جديدترين تحولات سوريه، يمن و ليبي به تبادل‌نظر پرداختند.

اميرعبداللهيان در اين نشست با اشاره به ديدگاه و رويکرد مثبت مقامات عالي‌رتبه جمهوري اسلامي ايران بر بهبود و توسعه روابط با همسايگان بويژه کشورهاي منطقه گفت: در رايزني‌هاي اخير وزير امور خارجه با مقامات کشورهاي کويت و قطر تاکيد گرديد هيچ راهي جز گفت‌وگو نيست و حل مسائل منطقه از جمله بحرين ، يمن ، ليبي ،سوريه و عراق راهکاري جز ، راه حل سياسي وجود ندارد . اين رويکرد فرصتي براي همه ما در منطقه است تا با رفع موانع موجود ، همکاري‌هاي فيمابين را در جهت منافع مشترک ملت‌هاي منطقه افزايش دهيم.

وي با تشريح نقشه‌هاي خطرناک افراط‌گرايان و تروريسم تکفيري در منطقه براي همتاي روسي‌اش افزود: متاسفانه برخي کشورها با توسل به رويکرد نظامي بدعت‌هاي جديدي را در حل مسائل منطقه دنبال مي‌کنند که عامل ترويج خشونت و ناامني بيشتر منطقه و رشد فزاينده تروريسم است. ايده برخي طرف‌ها براي حذف ايران از معادلات منطقه هرگز محقق نخواهد شد و تهران همواره اعتقاد داشته که حل و فصل مسائل منطقه‌اي بايد از درون منطقه و با حضور همه کشورها باشد و بر اين اساس از گفت‌وگوي منطقهاي بعنوان اقدامي مثبت و سازنده استقبال و ابتکار قطر را در اين مسير سازنده مي‌دانيم.

معاون عربي و آفريقاي وزير خارجه با بررسي اوضاع يمن و سوريه ، افزود: ليبي‌سازي يمن به نتيجه نمي‌رسد و سعودي‌ها را به توقف اقدامات جنگي عليه ملت يمن توصيه مي‌کنيم.

باگدانف نيز با تاکيد بر ضرورت رايزني‌هاي بيشتر ميان کشورهاي منطقه بويژه عربستان و جمهوري اسلامي ايران براي دستيابي به تفاهم در خصوص مسائل منطقه استفاده از الگوي توافق هسته‌اي را براي حل مسائل منطقه ضروري دانست و افزود: حل مسائل منطقه از جمله سوريه و يمن بدون حضور جمهوري اسلامي ايران ، ممکن نيست و ادامه وضعيت فعلي تنها به قدرت گرفتن تروريست‌ها و داعش مي‌انجامد. تجربه ليبي به خوبي نشان داد با از بين رفتن ساختارهاي سياسي بدون درنظر گرفتن اصول متعارف و شناخته شده حقوق بين الملل شرايط براي رشد و فعاليت گروه‌هاي تروريستي و افراطي مهيا مي‌شود.

معاون وزير خارجه روسيه درباره نشست سه‌جانبه وزراي خارجه آمريکا، روسيه و عربستان در دوحه قطر گفت: برخي کشورها در دستيابي به توافق سياسي بين مخالفان با دولت قانوني سوريه کارشکني مي کنند در حالي که دستيابي به صلح و آرامش در اين کشور از طريق حضور همه گروه‌هاي سياسي و معارضه معتقد به راه کار سياسي در مذاکرات با دولت قانوني بشارالاسد امکانپذير است.

وي همچنين درباره ادامه حملات نظامي خارجي به يمن اظهار کرد: روسيه اساسا با حملات نظامي خارجي که بدون کسب مجوز شوراي امنيت باشد، مخالف است و اين مخالفت را در حملات به يوگسلاوي سابق و عراق اعلام کرد؛ چراکه مغاير با حقوق شناخته شده بين‌المللي است. با ادامه اين وضعيت همه در يمن چه جامعه بين‌المللي ، چه طرف‌هاي موثر و چه گروه‌هاي داخلي بازنده خواهند بود.

معاونين وزراي خارجه ايران و روسيه هر سه ماه يکبار به صورت دوره اي با هم گفت‌وگو مي کنند و در قبال تحولات منطقه به تبادل نظر مي‌پردازند. آخرين دور گفت‌وگوهاي ايران و روسيه در ارديبهشت ماه امسال در مسکو انجام شده بود.
*ايسنا