دکتر مجید قاسمی؛ دانشگاه آرمانی باید بتواند کارآفرینان دانشپذیر تربیت کند
پنجمین همایش ملی توسعه علمی کشور، با عنوان راهکارهای رسیدن به دانشگاه نسل سوم در تاریخ 1آذر 1396، در محل دانشگاه تربیت مدرس و با حضور مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رؤسای انجمنها و دانشگاههای گروه یک کشور، اعضای شورای انجمن علمی ایران، کارشناسان و جمعی از دانشجویان برگزار شد.
در این همایش دکتر مجید قاسمی رییس شورای انجمنهای علمی کشور، دکتر محمدتقی احمدی رییس دانشگاه تربیت مدرس، دکتر علی خاکی صدیق رییس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دکتر احمد افشار عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر محمود مهرمحمدی رییس دانشگاه فرهنگیان، دکتر محمد مهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مرکزی، در نشست اول با موضوع «مفهومیابی و آسیبشناسی راهاندازی دانشگاه نسل سوم» به سخنرانی پرداختند.
همچنین در نشست دوم، آقایان دکتر جلیل خاوندکار دبیر انجمن علمی پارکها و مراکز رشد، دکتر ابراهیم صالحی عمران رییس انجمن آموزش عالی ایران، دکتر جواد حاتمی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، دکتر مقصود فراستخواه عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، دکتر محمد تقی احمدی رییس دانشگاه تربیت مدرس، بحثهای را با موضوع«الزامات و پیامدهای راهاندازی دانشگاه نسل سوم» مطرح کردند.
به گزارش روابطعمومی دانشگاه خاتم، در این همایش دکتر مجید قاسمی پیرامون «توسعه دانشگاه با هدف دستیابی به دانشگاه آرمانی» سخنرانی کرد. وی با اشاره به چالشها و خواستهها در راه رسیدن به دانشگاه آرمانی، گفت: سیر تحول نگاه به جایگاه دانشگاه در چند مرحله خلاصه میشود از جمله دانشگاه نسل یکم(آموزش محور)، نسل دوم(پژوهش محور)، نسل سوم(کارآفرینمحور)، نسل چهارم(قدرت رقابت محور) که مرحلهی نهایی دانشگاه آرمانی(توسعهی مقاوممحور) است. ماهیت این جایگاه به نوع نگاه به نهادهای مختلف در اقتصاد و جامعه برمیگردد. بنابراین انتظار از دانشگاههای کشور با عنایت به باورها و نگرشهای مدیریت کشور شکل میپذیرد.
وی در ادامه طیف وظایف دانشگاهها را از نسل اول تا نسل آرمانی به ترتیب اشاعهی دانش موجود، تولید دانش جدید، کاربرد دانش برای ارتقای سطح زندگی با ایجاد قدرت خرید، کاربرد دانش برای ایجاد قدرت رقابت در کشور و تولید و اشاعهی دانش برای تداوم بخشیدن به توسعهی مقاوم و پایدار برشمرد و افزود: سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی خواهان پیشتازی اقتصاد دانشبنیان است و مفهوم این پیشتازی آن است که موتور حرکت اقتصاد کشور باید دانش باشد. بنابراین دانشگاه آرمانی باید بتواند کارآفرینان دانشپذیری را تربیت کند که با تکیهی مسئولانه بر دانش و نوآوری، نقش اثرگذاری بر پایدارسازی توسعهی مقاوم را بر عهده بگیرند.
وی با طرح بستر استقرار دانشگاه، ادامه داد: بدون تردید اگر قرار باشد که دانشگاه پلی برای رسیدن به کارآفرینی باشد، لازم است دانشجویان اصول حضور در بازارهای اقتصادی و کار آفرینی را فرا بگیرند. افزایش تعداد بنگاههای نوبنیاد تشکیل شده توسط فارغالتحصیلان دانشگاه کافی نیست و مقاومت در بقای این بنگاهها شرط اصلی توفیق دانشگاه در گسترش کارآفرینی است.
رییس دانشگاه خاتم با اشاره به چالشهای کارآفرینی تصریح کرد: اگر قرار باشد دانشگاه عامل تقویت قدرت رقابت شود، لازم است دانشجویان به جز درسهای فنی خود، رمز و راز مسائل اقتصادی و ماهیت خلق قدرت رقابت را فرا بگیرند. برای این کار نیز لازم است که رشتههای سنتی کنار گذاشته شود و مجموعههای جدیدی به صورت بینرشتهای جای رشتههای سنتی را بگیرند. یکی از بزرگترین مشکلات بنگاههای نوبنیاد این است که کارآفرینان این بنگاهها درک دقیقی از چگونگی خلق قدرت رقابت در صحنهی فعالیت خود ندارند. قدرت رقابت از مزیت بهرهوری حاصل میشود.
وی با تبیین مسئولیتپذیری در دانشگاه گفت: دانشگاه باید درک درستی از ماهیت و جایگاه مسئولیتپذیری داشته باشد، سند مسئولیتپذیری خود را مدون کند و فرهنگ رویکرد مسئولانه را اشاعه بدهد. یکی از ویژگیهای پژوهش و نوآوری در دانشگاه آرمانی، مسئولانه بودن این پژوهش و نوآوریهاست.
دکتر مجید قاسمی ضمن معرفی تجربیات موفق دانشگاه خاتم اظهار داشت: دانشگاه خاتم از همان شروع فعالیت خود خواهان گام برداشتن در راستای دستیابی به دانشگاه آرمانی بوده است. برای مثال در خصوص راهبرد تحولی، مؤسسه رهیافتهای نوآور برتر پاسارگاد(رهیافت)، از درون نگاه تحول آینده به وجود آمد تا مسئولیت تسهیل امر متحول کردن دانشگاه به سمت پیشگامی در اقتصاد دانشبنیان را بر عهده بگیرد. نقش رهیافت مشابه یک نهاد رشد دانشگاهی و نوآوری است ولی رهیافت باید خود را پیوسته و به شکلی پویا، با چالشهای محیطی سازگار سازد.
در این همایش، در دو پنل تخصصی با موضوع مفهومیابی و آسیبشناسی راهاندازی دانشگاه نسل سوم و نیز برنامهریزی، الزامات و پیامدهای راهاندازی دانشگاه نسل سوم، به بحث و بررسی پرداخته شد و حاضران در خصوص مطالب مطرح شده اظهار نظر کردند. در پنل اول دکتر محمود فتوحی فیروز آباد رییس دانشگاه صنعتی شریف، دکتر احمد معتمدی رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر محمد علی برخورداری رییس دانشگاه علم و صنعت، دکتر محمد کافی رییس دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر محمود صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی و در پنل دوم، دکتر علی اصغر رستمی ابوسعیدی رییس دانشگاه پیام نور، دکتر وحید احمدی مشاور وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، دکتر غلامحسین لیاقت دبیر کمیسیون انجمنهای علمی ایران، دکتر مسعود شفیعی رییس انجمن جمعیت ایرانی پیشبرد صنعت و دانشگاه و خانم دکتر پروانه سلحشوری نماینده مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.
در این همایش دکتر مجید قاسمی رییس شورای انجمنهای علمی کشور، دکتر محمدتقی احمدی رییس دانشگاه تربیت مدرس، دکتر علی خاکی صدیق رییس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دکتر احمد افشار عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر محمود مهرمحمدی رییس دانشگاه فرهنگیان، دکتر محمد مهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مرکزی، در نشست اول با موضوع «مفهومیابی و آسیبشناسی راهاندازی دانشگاه نسل سوم» به سخنرانی پرداختند.
همچنین در نشست دوم، آقایان دکتر جلیل خاوندکار دبیر انجمن علمی پارکها و مراکز رشد، دکتر ابراهیم صالحی عمران رییس انجمن آموزش عالی ایران، دکتر جواد حاتمی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، دکتر مقصود فراستخواه عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، دکتر محمد تقی احمدی رییس دانشگاه تربیت مدرس، بحثهای را با موضوع«الزامات و پیامدهای راهاندازی دانشگاه نسل سوم» مطرح کردند.
به گزارش روابطعمومی دانشگاه خاتم، در این همایش دکتر مجید قاسمی پیرامون «توسعه دانشگاه با هدف دستیابی به دانشگاه آرمانی» سخنرانی کرد. وی با اشاره به چالشها و خواستهها در راه رسیدن به دانشگاه آرمانی، گفت: سیر تحول نگاه به جایگاه دانشگاه در چند مرحله خلاصه میشود از جمله دانشگاه نسل یکم(آموزش محور)، نسل دوم(پژوهش محور)، نسل سوم(کارآفرینمحور)، نسل چهارم(قدرت رقابت محور) که مرحلهی نهایی دانشگاه آرمانی(توسعهی مقاوممحور) است. ماهیت این جایگاه به نوع نگاه به نهادهای مختلف در اقتصاد و جامعه برمیگردد. بنابراین انتظار از دانشگاههای کشور با عنایت به باورها و نگرشهای مدیریت کشور شکل میپذیرد.
وی در ادامه طیف وظایف دانشگاهها را از نسل اول تا نسل آرمانی به ترتیب اشاعهی دانش موجود، تولید دانش جدید، کاربرد دانش برای ارتقای سطح زندگی با ایجاد قدرت خرید، کاربرد دانش برای ایجاد قدرت رقابت در کشور و تولید و اشاعهی دانش برای تداوم بخشیدن به توسعهی مقاوم و پایدار برشمرد و افزود: سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی خواهان پیشتازی اقتصاد دانشبنیان است و مفهوم این پیشتازی آن است که موتور حرکت اقتصاد کشور باید دانش باشد. بنابراین دانشگاه آرمانی باید بتواند کارآفرینان دانشپذیری را تربیت کند که با تکیهی مسئولانه بر دانش و نوآوری، نقش اثرگذاری بر پایدارسازی توسعهی مقاوم را بر عهده بگیرند.
وی با طرح بستر استقرار دانشگاه، ادامه داد: بدون تردید اگر قرار باشد که دانشگاه پلی برای رسیدن به کارآفرینی باشد، لازم است دانشجویان اصول حضور در بازارهای اقتصادی و کار آفرینی را فرا بگیرند. افزایش تعداد بنگاههای نوبنیاد تشکیل شده توسط فارغالتحصیلان دانشگاه کافی نیست و مقاومت در بقای این بنگاهها شرط اصلی توفیق دانشگاه در گسترش کارآفرینی است.
رییس دانشگاه خاتم با اشاره به چالشهای کارآفرینی تصریح کرد: اگر قرار باشد دانشگاه عامل تقویت قدرت رقابت شود، لازم است دانشجویان به جز درسهای فنی خود، رمز و راز مسائل اقتصادی و ماهیت خلق قدرت رقابت را فرا بگیرند. برای این کار نیز لازم است که رشتههای سنتی کنار گذاشته شود و مجموعههای جدیدی به صورت بینرشتهای جای رشتههای سنتی را بگیرند. یکی از بزرگترین مشکلات بنگاههای نوبنیاد این است که کارآفرینان این بنگاهها درک دقیقی از چگونگی خلق قدرت رقابت در صحنهی فعالیت خود ندارند. قدرت رقابت از مزیت بهرهوری حاصل میشود.
وی با تبیین مسئولیتپذیری در دانشگاه گفت: دانشگاه باید درک درستی از ماهیت و جایگاه مسئولیتپذیری داشته باشد، سند مسئولیتپذیری خود را مدون کند و فرهنگ رویکرد مسئولانه را اشاعه بدهد. یکی از ویژگیهای پژوهش و نوآوری در دانشگاه آرمانی، مسئولانه بودن این پژوهش و نوآوریهاست.
دکتر مجید قاسمی ضمن معرفی تجربیات موفق دانشگاه خاتم اظهار داشت: دانشگاه خاتم از همان شروع فعالیت خود خواهان گام برداشتن در راستای دستیابی به دانشگاه آرمانی بوده است. برای مثال در خصوص راهبرد تحولی، مؤسسه رهیافتهای نوآور برتر پاسارگاد(رهیافت)، از درون نگاه تحول آینده به وجود آمد تا مسئولیت تسهیل امر متحول کردن دانشگاه به سمت پیشگامی در اقتصاد دانشبنیان را بر عهده بگیرد. نقش رهیافت مشابه یک نهاد رشد دانشگاهی و نوآوری است ولی رهیافت باید خود را پیوسته و به شکلی پویا، با چالشهای محیطی سازگار سازد.
در این همایش، در دو پنل تخصصی با موضوع مفهومیابی و آسیبشناسی راهاندازی دانشگاه نسل سوم و نیز برنامهریزی، الزامات و پیامدهای راهاندازی دانشگاه نسل سوم، به بحث و بررسی پرداخته شد و حاضران در خصوص مطالب مطرح شده اظهار نظر کردند. در پنل اول دکتر محمود فتوحی فیروز آباد رییس دانشگاه صنعتی شریف، دکتر احمد معتمدی رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر محمد علی برخورداری رییس دانشگاه علم و صنعت، دکتر محمد کافی رییس دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر محمود صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی و در پنل دوم، دکتر علی اصغر رستمی ابوسعیدی رییس دانشگاه پیام نور، دکتر وحید احمدی مشاور وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، دکتر غلامحسین لیاقت دبیر کمیسیون انجمنهای علمی ایران، دکتر مسعود شفیعی رییس انجمن جمعیت ایرانی پیشبرد صنعت و دانشگاه و خانم دکتر پروانه سلحشوری نماینده مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.