کد خبر: ۲۴۳۴۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۶۹

رجیستری هم باعث کاهش سرقت گوشی‌ها نشد

طرح رجیستری می‌توانست به روند پیدا شدن و ردیابی گوشی‌های سرقت شده کمک بسیاری کند و میزان دزدی این محصولات را کاهش دهد؛ اما متأسفانه با افزایش قیمت گوشی‌های هوشمند شاهد افزایش چشمگیر دزدی این محصولات هستیم که اکثر آن‌ها تبدیل به قطعه برای بازار تعمیرات موبایل می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ افزایش قیمت نرخ ارز باعث افزایش چشم‌گیر قیمت موبایل شده و در حال حاضر بازار موبایل وضعیت نا به سامانی دارد؛ در این بین این موضوع باعث شده تا گوشی‌های هوشمند تبدیل به هدف اصلی سارقین خیابانی شود. متأسفانه کاربران در حال حاضر علاوه بر نگرانی خراب شدن و آسیب دیدن گوشی‌ باید نگران سرقت آن هم باشند و این موضوع فشار مالی بسیاری را متوجه مردم خواهد کرد، زیرا با توجه به قیمت‌های فعلی خرید یک گوشی مناسب بسیار سخت شده است.

یکی از اهداف ثانوی طرح رجیستری علاوه بر توقف قاچاق گوشی‌های موبایل، جلوگیری از سرقت این دسته محصولات ذکر شده بود؛ زیرا پس از اجرای طرح رجیستری افرادی که گوشی‌های دست دوم را خریداری می‌کنند باید با استفاده از سامانه همتا مالکیت آن را به سیم‌کارت شخصی خود انتقال دهند زیرا در غیر این صورت پس از چند ماه دسترسی آن گوشی به شبکه موبایل غیر فعال می‌شود. اما مشکل اینجاست که اکثر گوشی‌های دزدیده شده باز می‌شوند و قطعات آن‌ها به صورت جداگانه برای تعمیرات فروخته می‌شود.

در این بین یک موضوع نا مشخص است؛ در صورتی که گوشی سرقتی به دلیل ورود سیم کارت جدید غیر فعال شود و اگر مالک آن موفق به باز پس گیری گوشی خود شود، برای فعال سازی مجدد آن باید چه مراحلی را طی کند. البته مسئولین در ابتدا اعلام کرده بودند که ردیابی گوشی‌های سرقتی از اهداف اصلی طرح رجیستری به شمار نمی‌رود. در همین راستا وزیر ارتباطات اعلام کرده بود که طرح رجیستری برای مردم منافعی دارد و از سرقت گوشی‌های تلفن همراه که مشکلات زیادی را ایجاد کرده تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند؛ اما این طرح تا به امروز جزء ایجاد دردسرهای فراوان، هیچ نفع دیگری برای کاربران و وارد کننده‌ها نداشته است.

به گفته مسئولین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گوشی‌های در حال حاضر با استفاده از شماره سیم‌کارت و imei در شبکه ثبت می‌شوند و آن‌ها می‌توانند گوشی‌های دزدیده شده را با استفاده از این اطلاعات از شبکه غیر فعال کنند؛ البته این طرح تا این لحظه اجرا نشده و در صورت اجرا شدن فقط گوشی دزدیده شده غیر فعال می‌شود و کمکی به روند ردیابی آن نخواهد کرد. با وجود این که طرح رجیستری از پاییز سال گذشته شروع به کار کرد، اما تا به امروز وعده‌های وزارت ارتباطات در مورد ردیابی گوشی‌های دزدیده شده با استفاده از این سامانه عملی نشده است.

حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی طرح رجیستری درباره علت این تاخیر اظهار کرد:
این سرویس موجود است و می‌توان آن را ارائه هم داد اما نیاز است یک سری گام‌های باقیمانده را هم به ثبات برسانیم و بعد این سرویس را ارائه دهیم.

شهر سخت افزار:طرح رجیستری تا به امروز موفق شده است تا هدف اصلی خود یعنی جلوگیری از قاچاق تلفن همراه را اجرایی کند، اما اهداف فرعی این طرح همچنان نیاز به توجه بیشتر دارد؛ در همین راستا رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، حسین فلاح جوشقانی اعلام کرد که ردیابی گوشی‌ های دزدیده شده از اهداف فرعی این طرح بوده و همین حالا هم اگر پلیس از ما استعلام کند، این اطلاعات را در اختیارش می‌گذاریم. اما مشکلات دیگری هم وجود دارد؛ سارقین پس از دزدیدن گوشی مورد نظر، دستگاه را خاموش کرده و سیم‌کارت را از آن خارج می‌کنند، سپس گوشی را اوراق کرده و قطعات آن را به صورت جداگانه به فروش می‌رسانند؛ این موضوع باعث می‌شود تا روند ردیابی محصول مورد نظر غیر ممکن شود.