کد خبر: ۳۶۷۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۴۱

پیشنهاد نماینده یزد برای حل مشکل کم آبی: آب صنایع آب بر از دریا تامین شود

فارس نوشت:نماینده مردم یزد در مجلس گفت که صنایع آب‌بر که عمدتا در استان‌های کویری تاسیس شده‌اند نباید از آب‌های حوزه‌ای استفاده کنند بلکه باید آب این صنایع از طریق انتقال آب از دریا تأمین شود.

محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد  با اشاره به مشکل کمبود آب در کشور گفت:‌ ما به دنبال افزایش دما در سال 99 و 1400 با تنش آبی در استان‌های مختلف مواجهیم که مسئولان مربوطه باید راهکارهای لازم در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای عبور از این وضعیت در دستورکار خود قرار دهند.

وی افزود: در کوتاه‌مدت باید مدیریت عرضه در دستورکار قرار گیرد و در بلندمدت باید مدیریت تقاضا و با فرهنگ‌سازی بتوانیم در بلندمدت بحث مصرف بهینه را در جامعه در حوزه‌های مختلف کشاورزی و... نهادینه کنیم. بحث مصرف بهینه آب و اصلاح الگوی مصرف آب در این حوزه قرار دارد.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حوزه کشاورزی متأسفانه با وجود مشکل کمبود آب ما هنوز بحث کشت سنتی را ادامه می‌دهیم و از روش‌های نوین آبیاری کمتر استفاده نمی‌کنیم و یا در کویر مرکزی محصولات کشاورزی که آب فراوان نیاز دارند را کشت می‌کنیم که این قبیل اقدامات می‌تواند تنش آبی در کشور را تشدید کند.

جوکار خاطرنشان کرد: و یا در حوزه صنعت، صنایع آب‌بر خود به یک معضل در بحث آب تبدیل شده که می‌بینیم در مناطق کویری و کم‌آب این صنایع احداث می‌شوند.

وی افزود: ما در بحث صنعت آمایش سرزمین را نادیده گرفته‌ایم، مناطق مختلف جغرافیایی باید بر اساس شرایط اقلیمی که دارند و ظرفیت‌هایی که در مناطق مختلف وجود دارد باید توسعه بیابد.

صنایع آب‌بر با توجه به محدودیت منابع نباید از آب‌های حوزه‌ای استفاده کنند

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما یک سند توسعه نامتوازن و ناپایداری را اجرا کرده‌ایم و نقشه راه درستی را هم برای این موضوع نداریم و لذا صنایع آب‌بر خود یکی از مشکلاتی است که امروز ما با آن مواجهیم.

جوکار خاطرنشان کرد: بحث جمعیت و مهاجرت به شهرها و پدیده حاشیه‌نشینی خود یکی دیگر از مشکلات است، به هر حال حاشیه‌نشین‌ها باید خدمات به آنها ارائه شود به ویژه در حوزه آب.

وی افزود: به عنوان مثال‌ در حوزه آبریز زاینده‌رود در گذشته یک میلیون نفر بهره‌بردار بودند که این جمعیت امروز به 6 میلیون نفر افزایش یافته که باید در درازمدت تامین منابع آبی برای این جمعیت انجام می‌شده که این کار انجام نشده و صورت نگرفته است و امروز بحث آب در این حوزه به یک بحث اجتماعی و به نوعی تأثیر گذار تبدیل شده است.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حوزه صنعت و آب مورد نیاز برای این بخش باید سرمایه‌گذاری در بخش انتقال آب دریا باشد و نباید به صنایع آب‌بر اجازه دهیم که از منابع آبی حوزه منطقه‌ای استفاده کنند.

جوکار خاطرنشان کرد: یکی از مسائل بحث اقتصاد آب است که بسیار مهم است و ما باید محاسبه کنیم یک محصولی که با آب زیاد تولید می‌شود و اصلا صرفه اقتصادی ندارد نباید در دستورکار قرار گیرد و ما می‌توانیم نوع کشت آنها را تغییر دهیم.

وی گفت: ما در بحث آب باید با مشورت ذی‌نفعان مسائل را حل کنیم و باید بدانیم که حضور در کف خیابان هیچ گاه پاسخگوی نیاز آبی ما نخواهد بود و تنها نتیجه آن فقط افزایش هزینه‌ها برای کشور است.