کد خبر: ۳۶۷۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۱

خطیب نماز جمعه تهران: این ملت، به چیزی کمتر از لغو همه تحریم‌ها تن نخواهد داد/ هیاتی با تجربه برای مذاکره رفتند

ایلنا نوشت:امام جمعه تهران تاکید کرد که در مورد مذاکرات مطالب گفته شده و هیاتی با تجربه برای مذاکره رفتند و مواضع خود را صریح اعلام کردند و نشان دادند. من یک کلمه به این مذاکره‌کنندگان که پاره تن ملت هستند، می‌گویم که شما نماینده یک ملت شجاع هستید که پای آرمان‌هایش تا آخرین نفس ایستاده است، این ملت، به چیزی کمتر از لغو همه تحریم‌ها تن نخواهد داد.

حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی در خطبه‌های امروز نماز جمعه تهران پس از توصیه به تقوا عنوان کرد: تقوا محدود به اعمال شخصی نیست برای خدا باید حریم نگه داریم و تلاش کنیم فضا آلوده نشود در غیر  اینصورت این مایه مصیبت خواهد شد ما حتی نسبت به حیوانات هم مسئولیت داریم یعنی در همه عرصه‌ها باید دید تکلیف ما چیست.

وی افزود: درگذشت آیت الله سید رضی شیرازی را تسلیت می‌گویم. همچنین روز هلال احمر را داریم و باید بگویم نهاد هلال احمر از نهادهای خدمتگزار در عرصه‌های مختلف است. این روزها به دلیل خدمات این نهاد، منسوب به این نهاد است و آرزوی توفیق روزافزون و خدمت هر چه بیشتر برای آنها را دارم.

خاتمی ادامه داد: دهم آذر روز شهادت مرحوم شهید سید حسن مدرس بود شهید مدرس از بزرگانی است که در نگاه امام بزرگ بود و بارها تجلیل کردند از ایشان. بیش از ۱۰ نکته در زندگی مرحوم مدرس است که به ۴ مورد آن اشاره می‌کنم. مدرس الهی و خدایی بود و در حرف و اقدامش این را می‌دید که خدا راضی است یا نه و هوای نفسانی در کارش نبود.

وی یادآور شد: این زندگی درسی برای همه به خصوص مسئولان محترم است کسی که برای خدا گام بردارد، خدا او را کمک می‌کند این نکته اول بود نکته دوم در زندگی این مرد شجاعت این بزرگ مرد بود که گفت خدا در من دو چیز را قرار نداده یکی ترس و دیگری طمع. از اصول خود کوتاه نیامد و جو زده نشد و در طمع نیفتاد.

خطیب موقت جمعه تهران تاکید کرد: ویژگی سوم او روحیه ستم ستیزی بود و تا آخر عمرش ظلم ستیز بود. به دستور رضاخان ترور شد اما ایستاد. رضاخان گفت از جان من چه می‌خواهی گفت می‌خواهم تو نباشی. گفتن این جمله در آن روز دل شیر می‌خواست این روحیه دینی است این روحیه بعد از ۴۰ سال در جان شما مردم زنده است برای همین است که از نفرت از آمریکا کوتاه نمی‌آیید و شعار مرگ بر آمریکای شما باقی است.

وی گفت: نکته چهارم اینکه او به مردم‌سالاری دینی معتقد بود و می‌گفت اسلام قدرت پاسخگویی به مسائل مردم را دارد و مردم سالار است. وقتی نماینده مردم بود گفت وکیل مردم هستیم و باید نظر آنها را بر مسند بنشانیم این یعنی مردم سالاری دینی.

ملت ایران به چیزی کمتر از لغو همه تحریم‌ها تن نخواهد داد/جایی برای خودمحوران در نظام و قانون اساسی نیست

خاتمی با اشاره به اینکه امروز روز تصویب قانون اساسی در سال ۱۳۵۸ است، گفت:  قانون اساسی قاعده مستحکم نظام اسلامی است که تمدن اسلامی را می‌توان بر آن نهاد. قانون اساسی علاج دردهای اساسی کشور است و هر چه تخلف از قانون باشد تخلف از حرکت انقلاب است و با انقلابی‌گری سازگار نیست. قانون اساسی ما معمولی نیست بلکه مترقی‌ترین قانون اساسی در دنیا است. هیچ قانونی نیست حداقل ۵۰ مجتهد و فقیه ۹۰ روز روی کلمه به کلمه آن بحث کنند. آیین نامه مردم سالاری دینی همین قانون اساسی است هم حاکمیت اسلام را در اصل ۴ دارد هم ولایت فقیه و هم جمهوریت نظام و تبلور مردم‌سالاری دینی این قانون است قانون مداری تکلیف و وظیفه است جایی برای خودمحوران در نظام و قانون اساسی نیست. با پاسداشت عملی این قانون می‌توان این میثاق را حفظ کرد.

وی در بخش دیگری از خطبه خود یادآور شد: روز دانشجو در پیش است در مورد نقش این عزیزان در اداره کشور دنیای مطالب است روی یک نکته تاکید می‌کنم. این روز فریاد ضدآمریکایی دانشجویان را در سال ۳۲ تولید کرد. در پرونده جنبش دانشجویی مبارزه با آمریکا درخشنده است. در سال ۳۲ اعتراض به سفر معاوت رییس جمهور آمریکا به ایران مطرح بود و در اردیبهشت سال ۴۹ اعتراض دانشجویان علیه کنسرسیوم اقتصادی آمریکا را داشتیم که آیت‌الله سعیدی بیانیه داد و به دستور صریح آمریکا ایشان به شهادت رسید. تسخیر لانه جاسوسی از مفاخری است که در پرونده جنبش دانشجویی است و این جنبش زنده است و با نشاط به راهش ادامه می‌دهد در خفقان که فریاد، گلوله داشت این جریان شجاعانه وارد شد الان که فضای سراسر کشور مرگ بر آمریکاست، می‌طلبد که این فریاد پرخروش‌تر باشد. از سال  ۳۲ تا ۱۴۰۰ شرارت آمریکا ده برابر شده و از نفوذ آن کاسته شده هر کجا پاای این شرور هست و این قلدر خود را کدخدای دنیا می‌داند و باید فریاد کل ملت باشکوهتر باشد. این انتظار از جنبش دانشجویی هست که با آن شکوه این مایه افتخار را نگه دارند. 

امام جمعه تهران با اشاره به مذاکرات وین گفت: درمورد مذاکرات مطالب گفته شده و هیاتی با تجربه برای مذاکره رفتند و مواضع خود را صریح اعلام کردند و نشان دادند.من یک کلمه به این مذاکره‌کنندگان که پاره تن ملت هستند ، می‌گویم که شما نماینده یک ملت شجاع هستید که پای آرمان‌هایش تا آخرین نفس ایستاده است، این ملت، به چیزی کمتر از لغو همه تحریم‌ها تن نخواهد داد.

وی گفت: آخرین نکته آن است که نمی‌توان زبان تقدیر و تشکر در رابطه با خدمات دولت سیزدهم نداشت در مورد واکسن خدمات بزرگی این دولت صورت داد و مردم هم استقبال می‌کنند از این خدمت به سهم خود تشکر می‌کنم و از مردم تقاضا می‌کنم پروتکل‌ها را رعایت کنند. دعا می‌کنم خدا به این سید فداکار و مخلص که تمام عمرش را در مسیر خدمت به مردم می‌گذراند قوت بیشتری عنایت کند احساسم این است که لحظات پایانی این ویروس منحوس است خواهش می‌کنم دستورالعمل‌ها را رعایت کنید، فاصله اجتماعی و زدن ماسک را جدی بگیرید سلامت مردم در این عرصه مهم است و آرزو داریم‌ جامعه ما عاری از ویروس کرونا باشد و این به تدریج عملی خواهد شد .