کد خبر: ۳۷۳۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۸۰

سفیر ایران در مسکو: پیشنهاد روسیه به ایران در خصوص توافق موقت دروغ است

سفیر ایران در مسکو گفته اینکه روسیه در جریان این سفر در مورد مذاکرات هسته‌ای پیشنهاد توافق موقت را به ایران مطرح کرده غلط و دروغ است

ایسنا: کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو در مورد نتایج سفر اخیر رئیس‌جمهور به روسیه و ارزیابی وی از این سفر خاطرنشان کرد: روابط تهران و مسکو در ابعاد مختلف دارای اهمیت است و در همین چارچوب دیدار هر چه زودتر و سریعتر روسای جمهور دو کشور و انجام گفتگو بین آن‌ها دارای موضوعیت و اهمیت زیادی بود و در همین راستا لازم بود که در ماه‌های آغازین دولت سیزدهم یک نقشه راهی برای همکاری‌های دو کشور ایجاد و تدوین شود تا همکاری‌های دو کشور بتواند سرعت بیشتری پیدا کند.

به گزارش ایسنا، این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه دستاورد‌های سفر دو روزه رئیس جمهور به روسیه را می‌توان در سه حوزه روابط دوجانبه، همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تقسیم بندی کرد، گفت: در جریان رایزنی‌ها بین روسای جمهور دو کشور گفتگو‌های مفصلی در مورد فعال کردن کریدورشمال و جنوب و همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی، هسته ای، گسترش تعاملات تجاری و اقتصادی صورت گرفت. در حوزه منطقه‌ای نیز دو کشور از اشتراک نظر‌های زیادی برخوردارند و دو رئیس جمهور پرونده‌های مهم منطقه‌ای از جمله موضوع یمن، قفقاز، سوریه، تجاوزات رژیم صهیونیستی، تحولات آسیای میانه را مورد بررسی قرار دادند. در عرصه بین‌المللی نیز دیدگاه‌های دو رئیس‌جمهور به هم نزدیک بود و هر دو با یک جانبه‌گرایی غرب مخالفت کردند.

جلالی به پتانسیل‌های موجود در گسترش روابط دو کشور در حوزه بین المللی اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران ۴۳ سال در مقابل یک جانبه گرایی آمریکا ایستادگی کرد و به خاطر این موضوع هزینه‌های زیادی پرداخت کرده است. امروز نیز شاهد چالش جدی روسیه با ناتو و آمریکا هستیم و غرب تمام توان خود را برای منزوی کردن روسیه و پوتین به کار گرفته است.

وی در این ارتباط افزود: روسیه و ایران هر دو با یک جانبه گرایی غرب مخالف هستند و همین رویکرد مشترک در مخالفت با یک جانبه گرایی غرب باعث شده که ایران و روسیه در عرصه بین المللی به یکدیگر نزدیک‌تر شوند و فرصت خوبی را برای همکاری‌های هرچه بیشتر بین دو کشور فراهم کرده است.

جلالی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد برخی از گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در مورد نتایج این سفر از جمله تحلیل برخی از رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه این سفر دستاورد خاصی برای ایران به همراه نداشته است و یا اینکه ایران در این سفر از روسیه درخواست کرده که در برابر ترکیه بایستد، ولی روسیه با چنین درخواستی از سوی ایران موافقت نکرده، گفت: این‌ها، همه گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است و نشان می‌دهد که آن‌ها هیچ اطلاعی از محتوای مذاکرات صورت گرفته، ندارند.

وی با بیان اینکه برخی از گمانه‌زنی‌های مطرح شده درباره نتایج این سفر کاملا فیک و دروغین است، تصریح کرد: اساسا غرب به دنبال منزوی کردن ایران بوده و هست چرا که آن‌ها ایرانی را می‌خواهند که وابسته به غرب باشد. آن‌ها اکنون می‌بینند که ایران ۴۳ سال علیرغم فشار‌ها و تحریم روی پای خود ایستاده و دست به ائتلاف‌های بزرگ بین‌المللی می‌زند.

جلالی با تأکید بر اینکه ائتلاف چین، ایران و روسیه یک ائتلاف بزرگ در عرصه بین المللی است، خاطرنشان کرد: چین دارای اقتصاد جوانی است که به زودی به اقتصاد اول دنیا تبدیل می‌شود، روسیه نیز کشوری بزرگ در حوزه انرژی و نظامی است چنانکه به تازگی به موشک‌های فراصوت جدیدی دست پیدا کرده است. ایران نیز به عنوان یک قدرت تأثیرگذار در منطقه نقش‌آفرینی می‌کند؛ طبعا ائتلاف ایران، چین و روسیه به مذاق غربی‌ها خوش نیامده و آن را به ضرر خود می‌دانند.

وی با بیان اینکه دست و پا زدن‌های رسانه‌های غربی در مورد نتایج این سفر در واقع به نوعی نشان می‌دهد که این سفر تأثیرگذار بوده است و ائتلاف چین، روسیه و ایران برای آن‌ها حائز اهمیت است، اظهار کرد: اگر این سفر تأثیرگذار نبود به این میزان به این موضوع نمی‌پرداختند.

سفیر ایران در روسیه همچنین در مورد همکار‌های ایران و روسیه در موضوع هسته‌ای از جمله ساخت نیروگاه نیز گفت: روسیه در ساخت نیروگاه بوشهر مشارکت و همکاری زیادی داشت. اکنون در ساخت نیروگاه دو و سه نیز مشارکت و همکاری خوبی دارد و امیدواریم هر چه زودتر این پروژ‌ها به نتیجه برسند.

جلالی در واکنش به این سوال که برخی از رسانه‌های غربی مدعی شده‌اند که روسیه در جریان این سفر در مورد مذاکرات هسته‌ای پیشنهاد توافق موقت را به ایران مطرح کرده، آیا این خبر صحیح است، اظهار کرد: این ادعا نیز مطلقا غلط و دروغ است و این نشان می‌دهد که آن‌ها در جریان مذاکرات نیستند و در حال دروغ پراکنی در این ارتباط هستند.