کد خبر: ۳۹۰۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۳

سخنگوی ستاد امر به معروف : حجاب و عفاف در هشت سال گذشته رها شده بود / باید از دستگاه های دولتی شروع کنیم

حجت الاسلام خانمحمدی گفت: گاهی اوقات شاهد هستیم که وقتی فردی می‌خواهد یک مانتو معمولی تهیه کند موفق نمی‌شود و ناچار است از لباس‌هایی که در بازار است استفاده کند بنابراین باید با جریان‌های اصلی این موضوع برخورد شود

حجت الاسلام سید علی خانمحمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در واکنش به اخباری مبنی بر برخورد با نوجوانان دهه ۹۰ که در پارکی در شیراز گرد هم آمده بودند، گفت: با این نوجوانان برخوردی صورت نگرفته است و با عوامل برگزار کننده این ورزش و کسانی که این گردهمایی را ایجاد کرده بودند، برخورد صورت گرفته است. البته ستاد امر به معروف و نهی از این منکر در این زمینه ورودی نداشته است و البته بیانیه‌ای در خصوص بی‌برنامگی دستگاه‌ها در زمینه فرهنگی ارائه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه توجه به عفاف و حجاب موضوع بسیار مهمی است، ادامه داد: باید در کشور نسبت به موضوع عفاف و حجاب برنامه داشته باشیم، اگر در این مسیر برنامه‌ای نداشته باشیم، قطعا دچار انحراف خواهیم شد. اگر برنامه نداشته باشیم هم در برخوردها انحراف ایجاد می‌شود و هم این فضا رها می‌شود و دشمن هم از این فضا استفاده می‌کند. این نوجوانان پاک هستند، اما ممکن است دشمن از این فضا استفاده کرده و روی این کودکان جریان‌سازی شود و اثراتی روی این بچه‌ها بگذارند.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه باید در زمینه عفاف و حجاب با برنامه پیش برویم، تصریح کرد: باید در این زمینه از مسئولان مطالبه داشته باشیم. در بحثی که ما در موضوع عفاف و حجاب شروع کردیم نقطه شروع را از دستگاه‌های دولتی گذاشتیم. باید این مطالبه ایجاد شود که زیرساخت در دستگاه‌های دولتی فراهم شود و این مسئله از سوی دستگاه‌های دولتی پیگیری شود و بتدریج در کشور این موضوع فرهنگ‌سازی شود. اگر مسئله حجاب در کشور قانون است باید چارچوب‌های آن در کشور رعایت شود و اگر قانون نیست در مجلس درباره آن تصمیم بگیرند تا این دوگانگی و دوقطبی در سطح اجتماع ایجاد نشود.

حجت الاسلام خانمحمدی ادامه داد: آنچه که ستاد پیگیری می‌کند، این است که برای اصل این موضوع در سطح ادارات و مجموعه‌های دولتی و در حوزه اصناف باید برنامه داشته باشیم. گاهی اوقات شاهد هستیم که وقتی فردی می‌خواهد یک مانتو معمولی تهیه کند موفق نمی‌شود و ناچار است از لباس‌هایی که در بازار است استفاده کند بنابراین باید با جریان‌های اصلی این موضوع برخورد شود یعنی در بحث البسه نامتعارف باید افرادی که در مبادی اصلی این موضوع هستند برخورد شود.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد، در چنین مواقعی اولین برخوردی که باید صورت گیرد، باید با مسئولان فرهنگی باشد. حدود یک سال از روی کارآمدن مدیران در وزارت ورزش و جوانان گذشته است، اما در حوزه جوانان چه برنامه‌ای داشته است؟ آیا برنامه‌ای در حوزه ارتقای سطح فرهنگی ورزشی جوانان داشته است؟ ما اینقدر بی‌برنامه جلو می‌رویم تا به یک جایی می‌رسد که برخورد خشن صورت بگیرد.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد: اصل حرف ستاد این است که ما در حوزه عفاف و حجاب برنامه داریم و مخالف بگیر و ببندیم و مخالف این هستیم که دوگانگی ایجاد شود. همچنین مخالف برخوردهای خشن هستیم، اما از سوی دیگر نیز مخالف بی‌قانونی هم هستیم. همچنین نباید اینگونه باشد که رها بماند و هیچ‌کسی در این موضوع اقدامی نکنند و مجموعه‌های فرهنگی آن را رها کنند، اتفاقی که در هشت سال گذشته صورت گرفت و مسئله عفاف و حجاب رها بوده است.

حجت الاسلام سید علی خانمحمدی خاطرنشان کرد: باید اهتمام جدی بین دستگاه‌ها در زمینه هنجارهای فرهنگی وجود داشته باشد و اگر ما باور داریم که دشمن در این زمینه کار می‌کند تا سبک زندگی ما را تغییر دهد کشور هم باید در حوزه مسائل فرهنگی برنامه درست و منسجمی داشته باشد و همه در یک سطح حرکت کنند. به طور مثال در حال حاضر صدا و سیما چه قدر در این زمینه اقدام به فرهنگ‌سازی کرده است. برای امر به معروف و نهی از منکر باید فرهنگ‌سازی شود و برای این کار باید از دستگاه‌هایی مانند صدا و سیما استفاده شود.

وی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در زمینه امربه معروف و نهی از منکر گفت: در حال حاضر نظارت بر حوزه نمایش خانگی با صدا و سیما است اما یک بخشی از فرهنگی که در جامعه می‌بینیم از همین سبک زندگی است که در فیلم‌های نمایش خانگی نشان داده می‌شود و هیچ نظارتی بر آن نیست و به نظرم مجموعه‌هایی که باید در حوزه رسانه فرهنگ‌سازی کنند باید در این زمینه پاسخگو باشند.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر همچنین درباره اخراج کارمند زن بدحجاب از ادارت گفت: این موضوع شایعه است که به آن پرداخته شده بود در این طرح با مسئول دستگاه‌های دولتی برخورد می‌شود و نه با شخص بدحجاب. همانطور که یک فرد مدیر و مسئول به سایر موضوعات از جمله موضوعات اداری توجه دارد باید به موضوع فرهنگی نیز توجه داشته باشد. مسئول مافوق یک اداره باید نسبت به این مسئله تذکر بگیرد و اینگونه نیست که آن کارمند اخراج شود در قانون تخلفات اداری نیز این موضوع وجود دارد.

حجت الاسلام سید علی خانمحمدی درباره موضوع عفاف و حجاب و نوجوانان گفت: در بحث نوجوانان نیز باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و آسیب‌ها مطرح شود. به طور مثال در حال حاضر در موضوع طلاق همه آسیب‌های آن را احساس می‌کنیم و این موضوع ربطی به قشر مذهبی و غیرمذهبی هم ندارد از همین رو به دنبال راه‌حل برای این موضوع هستند. در بحث حجاب و عفاف هم همینطور است نمی‌توانیم با برخوردهای خشن به یک جوان حجاب را بقبولانیم باید فرهنگ‌سازی در این زمینه صورت بگیرد. به نظرم باید در این زمینه فیلم‌ها و سریال‌هایی ساخته شود تا از این طریق نوع سبک زندگی فرهنگ‌سازی شود. باید در این زمینه کار اصولی شود و اگر بخواهیم برخورد خشن در این زمینه به ویژه با نوجوانان داشته باشیم، اصلا درست نیست.