کد خبر: ۳۹۷۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۳۵
ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلویزیونی

به توافق خوب و عادلانه کاملاً باور داریم

رییس جمهوری با اشاره به نشان دادن تصویر شهید سلیمانی در مجمع عمومی سازمان ملل، اظهار کرد: این پیامی برای مظلومیت جمهوری اسلامی و ملت ایران و خواست ایران برای محاکمه عاملان تروریسم دولتی بوده است. اگر عوامل این ترور مجازات نشوند هرکس در دنیا می‌تواند هرکار تروریستی را صورت دهد.
سیدابراهیم رئیسی در ابتدای گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم با اشاره به سفرهای خود در روزهای اخیر به کشورهای همسایه و نیز حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار کرد: رویداد راهپیمایی اربعین رویداد فرهنگی بزرگی بود و دولت هم خدمت‌رسانی و تسهیل زیارت را وظیفه داشت و البته میزبان خود مردم بودند مخصوصا مردم عراق و اهل تسنن این کشور که خوب از میهمانان پذیرایی کردند.

وی افزود: خدا حاج قاسم سلیمانی را رحمت کند که گفت ما ملت امام حسینیم و این عشق به اهل بیت در هشت میلیون زائری که به عتبات رفت امری نیست که بشود در نظر نگرفت.

رئیسی یادآور شد: هم در اجلاس شانگهای و حضور در سمرقند و هم در نیویورک موضوعات مهمی مطرح شد. در شانگهای از نظر اقتصادی به زیرساخت‌های اقتصادی آسیا وصل شدیم.

رییس جمهوری تأکید کرد: ارتباط اقتصادی ایران با کشورهای عضو این پیمان می‌تواند کمک شایانی به کشور ما داشته باشد. علاوه بر حضور در اجلاس شانگهای که سران این پیمان در آن حضور داشتند، دیدارهایی هم داشتیم از جمله با رییس جمهوری چین درباره قرارداد ۲۵ ساله و نیز قراردادهایی در حوزه انرژی و نیز فعال شدن تجارت بین دو کشور و مسائل پولی و مالی بین دو کشور. همچنین در این دیدار درباره همکاری آنان در پروژه‌های اساسی از جمله در پروژه‌های ریلی صحبت شد که تاکید داریم در این زمینه همکاری‌ها بیشتر و جدی‌تر شود. ما با روسیه هم روابط تجاری‌مان از زمان سفر به این کشور ۸۰ درصد بیشتر شده است و کارهایی در حوزه تجاری، اقتصادی و فضایی و کریدور داریم.

رئیسی اظهار کرد: بعد از اولین سفری که من به تاجیکستان داشتم تا الان روابط تجاری و اقتصادی ما پنج برابر افزایش یافته است. همکاری‌های مختلفی با کشورهای آسیای مرکزی داریم که در راستای سیاست همسایگی است و آنان هم اعتماد متقابلی به ما یافته‌اند که باید آن را ارتقاء ببخشیم تا به همکاری‌های گسترده‌تری بدل شود.

رییس جمهوری با اشاره به حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ادامه داد: در این سفر که اولین سفر بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی بود باید مواضع به حق ملت ایران و مواضع به حق آنان می‌بودم و صدای ملت می‌شدم. آنچه که در سخنرانی انجام شد این بود که مواضع به حق جمهوری اسلامی در مسائل هسته‌ای و مظلومیت ملت ایران و نیز اجتناب از استانداردهای دوگانه در مسائل حقوق بشری و دیگر موارد مطرح شود.

وی یادآور شد: در یونسکو هم سعی کردم به اسناد داخلی مثل سند بنیادین آموزش و پرورش در ایران توجه داشته باشم و نشان دهم که ضمن آمادگی برای تعامل با صاحبنظران در زمینه آموزش، خودمان هم سندهای داخلی و محور حرکت داریم.

رئیسی تاکید کرد: نشستی با رهبران ادیان و رؤسای جمهوری برخی کشورها و مقامات آنها داشتم و نیز در نشست‌ با مسئولان موسسات تحقیقاتی و پژوهشی آمریکا که در این مورد تلاش کردم اجازه نقد یا بررسی مواضع جمهوری اسلامی از سوی این افراد را داده باشم و پاسخ آنان را هم دادم و یک فضای فکری آزاد را برای بررسی مواضع خودمان داشتیم.

وی گفت: ما به توافق خوب و عادلانه کاملاً باور داریم و در دیدار با آقای مکرون این امر را مطرح کردیم که باید تضمین‌هایی به جمهوری اسلامی داده شود تا ما مثل گذشته شاهد بدعهدی نباشیم.

رییس جمهوری یادآور شد: من در این دیدار به آقای مکرون گفتم که چرا با سابقه تاریخی که دارید و این سابقه از آمریکا بسیار بیشتر است از این کشور پیروی می‌کنید؟ که ایشان می‌گفت ما موضع مستقل داریم اما به هرحال به نکاتی در این زمینه اشاره کردیم و همچنین درباره روابط دو کشور و افزایش ابعاد آن نیز اشاره شد.

رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در آخرین متنی که برای مذاکرات ارائه کرده بر تضمین اعتمادآور تاکید داشته، اظهار کرد: همچنین بر موضوع پادمان هم اشاره داشته‌ایم تا آژانس انرژی اتمی از مسائل سیاسی فاصله بگیرد که آقای مکرون می‌گفت پادمان برای این بود که بگوید آژانس تحت تأثیر مسائل سیاسی نیست که من در پاسخ موارد متعددی را از نقض این امر به ایشان یادآوری کردم از جمله اینکه بارها گزارش آژانس مبنی بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ما بوده است.

وی افزود: رغبت بسیار زیادی برای فعالیت اقتصادی با ایران در کشورهای مختلفی که با سران آنها دیدار کردم وجود دارد و همگی آنان تاکید داشتند که برخلاف فضای تحریمی، ما دوست داریم با ایران همکاری کنیم. چه با مقامات همسایگان و چه با مقامات سایر کشورها که دیدار داشتیم این موضوع مطرح بود و ما هم دوست داریم که با همه کشورهای دنیا همکاری و تعامل داشته باشیم. البته کشورهایی که خودشان هم این آمادگی را برای تعامل داشته باشند.

رییس جمهوری با اشاره به نشان دادن تصویر شهید سلیمانی در مجمع عمومی سازمان ملل، اظهار کرد: این پیامی برای مظلومیت جمهوری اسلامی و ملت ایران و خواست ایران برای محاکمه عاملان تروریسم دولتی بوده است. اگر عوامل این ترور مجازات نشوند هرکس در دنیا می‌تواند هرکار تروریستی را صورت دهد.

قرار است سیدابراهیم رئیسی در این گفت‌وگوی درباره مسائل داخلی و سیاست خارجی کشور سخن بگوید.

این گفت‌وگو به صورت زنده از شبکه‌های یک و خبر سیما و رادیو سراسری در حال پخش است.

تکمیل می شود