کد خبر: ۴۰۲۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۶۱

احمد راستینه: هر دستگاهی درباره کشف حجاب مماشات کرد، باید پاسخگو باشد/ عده‌ای فکر می‌کنند از طریق مسئله حجاب می‌توانند به جمهوری اسلامی ضربه بزنند

احمد راستینه درباره موضوع کشف حجاب و احتمال تعطیلی گشت ارشاد می‌گوید: اکنون ما در حال پیگیری هستیم که براساس مصوبه ۶۳۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی، چرا دستگاه‌هایی که وظیفه داشتند یک آیین‌نامه روشن و شفاف در خصوص حوزه عفاف و حجاب و شرح وظایف قانونی‌شان ارائه دهند، به مسئولیت‌شان عمل نکردند.
 احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس درباره موضوع حجاب و احتمال تعطیلی گشت ارشاد می‌گوید: کمیسیون فرهنگی در خصوص موضوع عفاف و حجاب دو کار را در دستور برنامه خود دارد؛اول اعمال ماده ۴۲۵ آیین‌نامه داخلی مجلس است که تعدادی از نمایندگان از کمیسیون فرهنگی خواستند گزارشی از عدم‌انجام مسئولیت‌ها توسط دستگاه‌های مختلف در خصوص موضوع عفاف و حجاب آماده کنند و گزارش دستگاه‌هایی که به وظایف خود عمل نکردند، در صحن مجلس ارائه شود. از این‌رو، کمیسیون در حال آماده کردن گزارش است. البته باید توجه داشت که این دغدغه و خاستگاه به خاطر اتفاقات چند ماه اخیر کشور نیست، چون ۳۰ دستگاه در این رابطه مسئولیت دارند و از آنجایی که برخی دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل نکردند باید شفاف‌سازی صورت بگیرد.

او می‌گوید: پس از گزارش به صحن، اگر خلاء‌های قانونی وجود داشته باشد و نیازمند قانونگذاری باشد یا نیازمند اعمال کار نظارتی ویژه در برخی دستگاه‌ها باشد، در صحن مجلس تصمیم‌گیری خواهد شد. دستور کار دوم و دیگر کمیسیون فرهنگی در رابطه با عفاف و حجاب این است که ما جلساتی را به طور ویژه با دستگاه‌های متولی در این امر برگزار کرده و خواهیم کرد تا عوامل و ریشه‌هایی که سبب برخی از آسیب‌های اجتماعی شده را مشخص و جمع‌بندی کنیم و نقشه راه آن تنظیم شود. آن علل و عوامل و جلوگیری از این چالش می‌تواند در قالب طرح در مجلس مطرح شود یا در قالب دستورهای نظارتی که مجلس به دستگاه‌ها ارائه خواهد کرد، باشد. نتیجه این رویکردها، به زودی در قالب گزارش، علنی خواهد شد.

نماینده شهرکرد می‌گوید: حجاب، خط فاصله تمدنی ما با غرب است. حجاب فقط هویت اسلامی ما نیست، بلکه حجاب، هویت تمدنی ما هم هست. قبل از ورود اسلام به ایران، زنان ایرانی دارای حجاب بودند، اما اسلام آمد به غنای تمدنی ما یک جایگاه ارزشی بخشید. امروز دشمن ما فکر می‌کند از نقطه‌ای که می‌تواند به نظام جمهوری اسلامی ضربه بزند، حجاب است. اینکه برخی افراد در اغتشاشات اخیر و پس از آن، روی به کشف حجاب آوردند، دو دسته هستند. یک دسته آن‌ها، افرادی هستند که تصور می‌کنند با این کار، فریاد اعتراض‌شان را اعلام می‌کنند. دسته دیگر بر این باورند که با این کار موفق خواهند شد به نظام جمهوری اسلامی ضربه بزنند. این دسته، افرادی هستند که در طول سال‌های متمادی، اساساً نگرش‌شان نسبت به مبانی دین، نگرش بسیار ضعیفی بوده است یا دنبال‌کننده جریانان بیگانگان در داخل کشور هستند.

فهم برخی از دستگاه‌ها در گسترش پدیده کشف حجاب، فهم غلطی است. و به عنوان نماینده مجلس به دستگاه‌های متولی در این امر می‌گویم، شما‌هایی که مماشات می‌کنید دارید خلاف صریح قانون رفتار می‌کنید و حتماً باید پاسخگو باشید

کسی که حجاب را رعایت نکند، با محرومیت اجتماعی روبرو می‌شود

این چهره اصولگرای مجلس می‌گوید: نسبت به برخورد با بی‌حجابان در وهله اول باید روال اقناع‌سازی را در پیش بگیریم. به زودی برنامه جامعی در حوزه اقناع‌سازی برای افرادی که احیاناً غافل هستند و تصورشان از نوع اعتراض غلط است، تهیه و ارائه خواهیم کرد. حوزه اقناع، حوزه تحلیل و گفت‌وگو است. یک عده شاید علاقه‌ای به اقناع شدن نداشته باشند، اما وقتی قانون نظام اسلامی است باید به قانون تمکین کنند. طبیعتاً کسی که به قانون احترام نگذارد، با محرومیت‌های اجتماعی روبرو خواهد شد.

راستینه می‌گوید: در همه دنیا برای ناقضان قانون، براساس مسئولیت‌های اجتماعی که دارند، مجازات‌هایی پیش‌بینی می‌شود. امروز دستگاه‌های متولی ما در حوزه عفاف و حجاب در بخش اقناع‌سازی به شدت ضعیف عمل کردند. در حوزه اقناع‌سازی، در بخش دانش‌آموزی، وزارت آموزش و پرورش وظایفی به عهده دارد و همچنین وظایفی، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی دارند. این مجموعه‌ها باید به درستی و به موقع، کار توجیه و اقناع را انجام دهند. یعنی ضرورت دارد یک بار دیگر، حوزه فرهنگی ما در بخش عفاف و حجاب بازخوانی شود.

هر دستگاهی درباره کشف حجاب مماشات کند، باید پاسخگو باشد

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید: هم باید دستگاه‌های متولی، کارشان را در خصوص اقناع‌سازی درست انجام دهند و هم سایر دستگاه‌ها در خصوص افرادی که از قانون سرپیچی کردند باید مسئولیت‌شان را ایفا کنند. اکنون ما در حال پیگیری هستیم که براساس مصوبه ۶۳۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی، چرا دستگاه‌هایی که وظیفه داشتند یک آیین‌نامه روشن و شفاف در خصوص حوزه عفاف و حجاب و شرح وظایف قانونی‌شان ارائه دهند، به مسئولیت‌شان عمل نکردند و این موضوع به جد در کمیسیون در حال بررسی است.

وی می‌گوید: اساساً فکر می‌کنم فهم برخی از دستگاه‌ها در گسترش پدیده کشف حجاب، فهم غلطی است. من به عنوان نماینده مجلس به دستگاه‌های متولی در این امر می‌گویم، شما‌هایی که مماشات می‌کنید دارید خلاف صریح قانون رفتار می‌کنید و حتماً باید پاسخگو باشید.