کد خبر: ۴۰۲۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۰۱

آمار رسمی کشته‌ و زخمی‌شدگان وقایع هشتم مهرماه زاهدان/ استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرد

مدرس خیابانی گفت: بر اساس تصمیم شورای عالی امنیت ملی و شورای تامین استان در خصوص برکناری افراد و کسانی که احتمالا قصور و کوتاهی داشتند بررسیهای اولیه انجام که در این راستا فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان و رییس کلانتری ۱۶ این شهر تغییر کردند و یک جابجایی در رابطه با فرمانده انتظامی استان شد که این هم از مطالبات مردم و مسوولان مربوطه بود.

ایرنا: در اتفاقات هشتم مهرماه امسال در زاهدان ۳۵ نفر جان خود را از دست دادند که به دستور رهبر معظم انقلاب و بر اساس مصوبات شورای تامین و سیاست‌هایی که رییس جمهور و وزیر کشور اعلام کردند افرادی که در این حوادث بیگناه کشته شدند به عنوان شهید محسوب می شوند.

حسین مدرس خیابانی در نشستی با خبرنگاران و سردبیران ایرنا در تهران افزود: همچنین افراد بیگناهی که دچار حادثه شدند به عنوان جانباز محسوب می شوند که بر اساس گزارش دستگاههای امنیتی و انتظامی تا کنون ۲۴ نفر مجروح این حوادث به عنوان بیگناه شناخته شدند و ممکن است این تعداد بیشتر شوند و به ۳۵ نفر هم برسد.

مدرس خیابانی اظهارداشت: بعد از دستوری که رهبر معظم انقلاب در خصوص بررسی برای تشخیص افراد بیگناه در این حوادث اعلام فرمودند کمیته مصادیق ذیل شورای تامین تشکیل شد و به بررسی مصادیق آن پرداخت و در سفر اخیر رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور روند ملحق کردن این ۲۴ نفر و افرادی هم که شاید شناسایی شوند به بنیاد شهید انجام شد.

وی تاکید کرد: حوزه جانبازان هم کمیته مصادیقی دارد که افرادی که آسیب قطع عضو و معلولیت جسمی شده اند را شناسایی و به عنوان جانباز تحت پوشش خدمات این بنیاد قرار خواهد داد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس تصمیم شورای عالی امنیت ملی و شورای تامین استان در خصوص برکناری افراد و کسانی که احتمالا قصور و کوتاهی داشتند بررسیهای اولیه انجام که در این راستا فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان و رییس کلانتری ۱۶ این شهر تغییر کردند و یک جابجایی در رابطه با فرمانده انتظامی استان شد که این هم از مطالبات مردم و مسوولان مربوطه بود.

وی در خصوص آزاد کردن زندانیانی که تحریک و احساسی شدند و دست به اقداماتی در این حوادث زدند نیز گفت: بعد از سفر نماینده عالی رهبر معظم انقلاب به سیستان و بلوچستان ۲۰۰ نفر از افرادی که در جریان این حوادث دستگیر شده بودند آزاد شدند.

خسارات وارده به شهرداری زاهدان ۲ هزار میلیارد ریال است

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: تنها شهرداری زاهدان ۲ هزار میلیارد ریال از اغتشاشات مهرماه در زاهدان خسارت دید و همچنین آسیب هایی به اماکن عمومی و مردم وارد شد به طوریکه بیش از یکهزار و ۹۰۰ موتور سیکلت را آتش زدند و به ۱۹۶ خودروی مردمی و دولتی آسیب وارد کردند و سه مرکز خرید با دارا بودن ۸۰ مغازه را آتش زدند و به ۲۲ بانک و همچنین مرکز جراحی نبوت زاهدان که در کنار محل حادثه و متعلق به سپاه بود خسارات بالایی وارد کردند.

وی گفت: هیات ویژه اعزامی از سوی رهبر معظم انقلاب به سیستان و بلوچستان با مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان و برخی سران طوایف و مولوی‌های دیگر ملاقات کرد و مسایل را با هم بررسی کردند.

مدرس خیابانی گفت: هیات ویژه رهبری معظم انقلاب همچنین ملاقات هایی با علما، بزرگان و سران طوایف در شهرستان‌های زابل، خاش، سراوان، ایرانشهر، چابهار و زاهدان داشت و در نهایت مسائلی که در استان رخ داد را به صورت همه جانبه بررسی و گزارش آن تقدیم رهبر معظم انقلاب شد و ایشان هم برای اجرا دستوراتی را ابلاغ کردند.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان جزو معدود استان‌هایی است که شورای راهبردی دارد و این مساله در ذیل حکمی که رهبر معظم انقلاب برای نماینده ولی فقیه در استان صادر فرمودند تشکیل که در این شورا استاندار، فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق، رییس کل دادگستری، مدیرکل اطلاعات و فرمانده نیروی انتظامی عضو هستند که نتایج این سفر به شورای راهبردی و شورای تامین استان ابلاغ شده که در حال طی فرآیند می باشد.

نقش مهم رسانه‌ها در بیان دستاوردهای نظام

استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه این نشست تفصیلی گفت: با وجود اینکه اقدامات بسیار خوبی در سطح کشور به ویژه سیستان و بلوچستان شده است اما بسیاری از مردم از این دستاوردها اطلاعی ندارند و اینجا رسالت و وظیفه رسانه‌ها و ما مدیران را دوچندان می‌کند تا بتوانیم خدماتی که نظام جمهوری اسلامی ایران با وجود تمام تحریم‌های ظالمانه و سنگ اندازی‌های دشمنان به مردم گزارش کنیم.

وی تصریح کرد: دشمنان نظام با تحریمهای ظالمانه، موانع زیادی در پیشرفت امور کشور ایجاد کرده اند اما با وجود تمام خباثت‌ها و دشمنی‌های دشمنان ایران اسلامی به حرکت خودمان ادامه می‌دهیم و لازم است که نقاط مثبت و شرایطی که در کشور فراهم می کنیم با وجود همه محدودیت‌ها به اطلاع مردم برسد.

مولفه‌های قدرت در سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در سند تحولی که آیت الله رئیسی برای کشور تدوین کرد ۶ مولفه را برای نظام برشمرده که نظام بر اساس این ۶ مولفه می‌تواند برنامه‌ریزی کند؛ که این ۶ مولفه قدرت به تنهایی در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد.

وی ادامه داد: نخستین مولفه قدرت پهناوری سرزمین است که در سیستان و بلوچستان به لحاظ سواحل وسیع‌ترین استان کشور است و این استان بدون سواحل ۱۸۷ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که با احتساب سواحل رتبه اول پهناوری در کشور مربوط به این استان است.

مدرس خیابانی افزود: دومین مولفه قدرت نیروی انسانی جوان است؛ که ۶۴ درصد جمعیت سیستان و بلوچستان زیر ۳۰ سال هستند و ما جوان‌ترین استان نیز کشور هستیم.

وی افزود: سومین مولفه قدرت که در سند تحول دولت به آن اشاره شده مرزهای طولانی است که سیستان و بلوچستان یک‌هزار و ۶۰۰ کیلومتر مرز خاکی و آبی با کشورهای همسایه دارد و بیشترین و طولانی‌ترین مرزهای کشور متعلق به این استان است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: چهارمین مولفه قدرت ساحل و دریا است که اخیرا رهبر معظم انقلاب در رابطه با اقتصاد دریا محور مطالبی را بیان فرمودند و استان سیستان و بلوچستان حدود ۴۰۰ کیلومتر سواحل مکران در بهترین و استراتژیک ترین ساحل کشور دارد و تنها بند اقیانوسی کشور متعلق به استان است.

وی بیان کرد: همچنن انرژی و معدن ۲ مولفه‌ دیگر در سند تحول کشور است که این دو مولفه نیز در سیستان و بلوچستان وجود دارد.

مدرس خیابانی افزود: سیستان و بلوچستان رنگین کمانی از معادن و انرژی جاذبه خورشید دارد و این استان همچنین در زمینه سرعت باد هم در سطح کشور اول است به طوری که بالاترین سرعت باد در زابل و منطقه میل نادر این استان وجود دارد که برای بهره گیری از ظرفیت باد چندین توربین بادی نصب شده و همچنین این استان بالاترین میزان جذب انرژی خورشیدی را دارد که نیاز است تا وزارت نیرو در این زمینه ورود کند.

سیستان و بلوچستان پایتخت وحدت اسلامی است

وی بیان کرد: اگر ما صحبتی از وحدت و یکپارچگی مذاهب و اقوام در کشور می‌کنیم مصداق عینی و جلوه واقعی آن در سیستان و بلوچستان است و برای همین استان ما پایتخت وحدت اسلامی است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: وحدت شیعه و سنی در استان سیستان و بلوچستان به معنای واقعی وجود دارد و سالها و قرنهاست که مردم شیعه و سنی در استان با قومیت‌های بلوچ و سیستانی و طوایف مختلف در کنار هم زندگی می‌کنند و پیوندهای ناگسستنی و خویشاوندی، اجتماعی و اقتصادی با هم ایجاد کرده که مثال زدنی است.

بسیاری از مسوولان سیستان و بلوچستان برادران اهل سنت هستند

مدرس خیابانی با اشاره به اینکه نظام و دولت توجه ویژه ای به اهل تسنن دارد تصریح کرد: علی رغم جو سازیهای متعدد مبنی بر عدم به کارگیری افراد اهل تسنن در مدیریت استان گفت: بسیاری از مدیریتهای استان از جمله در سطح معاونان استاندار، فرمانداران و مدیران کل به برادران اهل تسنن واگذار شده است.

وی گفت: در نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان بیش از ۷۰۰ مامور اهل سنت وجود دارد و در مجموعه سپاه استان نیز بیش از هشت هزار نفر از جوانان اهل سنت در قالب بسیج مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: ۲ نفراز معاونان استاندار سیستان و بلوچستان اهل تسننهستند و بیش‌از ۶۰ درصد فرمانداران، بیش‌از ۷۰ درصد معاونان فرماندار و بخشداران استان بلوچ و از اهل سنت هستند لذا این تفکیک و خط کشی که بین شیعه و سنی می‌کنند کار دشمنان است و ما چنین خط کشی‌هایی در داخل استان نداریم.

علی رغم جو سازی‌های متعدد مبنی بر عدم به کارگیری افراد اهل تسنن در مدیریت استان، بسیاری از مدیریت‌ها در سیستان و بلوچستان از جمله در سطح معاونان استاندار، فرمانداران و مدیران کل به برادران اهل تسنن واگذار شده استاستاندار سیستان و بلوچستان گفت: حقیقتا برای ما خیلی سخت است که خط کشی کنیم و برای خود اهل سنت هم این کار سخت است ما در این استان مواردی داریم که پدر شیعه و مادر اهل سنت هستند و عکس آن نیز صادق است.

وی بیان کرد: اکثر فعالیت‌های اقتصادی سیستان و بلوچستان در اختیار اهل سنت استان است و از لحاظ جمعیتی ۷۰ درصد استان سنی هستند و هم از لحاظ غالب بودن بر فعالیت‌های کسب و کار اکثر آنان اهل سنت هستند.

وی اظهارداشت: معاون سیاسی اجتماعی استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیرکل شرکت توزیع برق استان، مدیرکل امور روستایی و عشایری،مدیرکل ورزش و جوانان، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل شمال استان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان از برادران اهل سنت هستند که این یک پیام دارد که در استانی که اهل سنت از لحاظ جمعیتی غالب هستند در تصمیم‌گیری و فعالیت‌های مختلف از جمله فعالیت‌های دولت حضور پررنگی دارند.

مدرس خیابانی افزود: برخی افراد منافعشان در اختلاف افکنی بین شیعه و سنی است و بعضی‌ها همواره تبعیض را تکرار می‌کنند که حقیقتا چنین چیزی وجود ندارد البته تلاش می‌کنیم که اهل سنت در مناصب و مسوولیت‌های دیگر هم پر رنگ‌تر ظاهر شوند.