کد خبر: ۴۱۶۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۲

وعده جدید واردات خودرو این بار از زبان وزیر اقتصاد

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، دیروز اعلام کرد که واردات خودرو در نیمه دوم سال تسریع می‌شود. این در حالی است که پیش از این وزارت صمت بارها چنین وعده‌ای را مطرح کرده بود، اما اکنون نوبت به وعده سخنگوی اقتصادی دولت رسیده است.
تجارت‌نیوز: احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، دیروز اعلام کرد که واردات خودرو در نیمه دوم سال تسریع می‌شود. این در حالی است که پیش از این وزارت صمت بارها چنین وعده‌ای را مطرح کرده بود، اما اکنون نوبت به وعده سخنگوی اقتصادی دولت رسیده است.

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم، امروز چهارشنبه پنجم مهر ماه در حیاط دولت و جمع خبرنگاران گفت: اجرای کند آیین‌نامه واردات خودرو در شش ماه اول سال، چند دلیل داشت. یک بخش این بود که اولویت‌های تخصیص ارز و سرمایه‌گذاری، پیش از آن مطرح شده بود و سپس، قرار شد تخصیص ارز به واردات خودرو انجام بگیرد. البته ابلاغ این آیین‌نامه نیز زمان‌بر شده بود و پیش‌بینی می‌کنیم این مسأله در شش ماهه دوم سال، سریع‌تر و بیشتر انجام بگیرد.

وعده واردات 300 هزار خودرو به «تسریع روند واردات» تقلیل یافت!

سید رضا فاطمی‌امین، وزیر پیشین صمت، که در سال گذشته با وعده واردات 100 هزار خودرو تا پایان سال 1401، از سرگیری واردات خودرو را اعلام کرد تا زمانی که از سمت خود در ساختمان سمیه کنار گذاشته شد، تقریباً هیچ تسهیل‌گری در روند واردات انجام نداد. این وعده‌ها تمامی نداشتند و فاطمی‌امین بار دیگر وعده واردات 200 هزار خودروی دیگر در سال 1402 را داد که مجموعاً 300 هزار خودرو تا پایان 1402 می‌شود.

این امر باعث شد که دیگر مقامات دولتی، با دقت بیشتر در مورد روند واردات حرف بزنند و آمار عجیب و غریب واردات، صرفاً به اجرای آیین‌نامه واردات و تسریع روند واردات خودرو تقلیل پیدا کرد.

واردات خودروی کارکرده در هاله‌ای از ابهام

پس از انتشار خبر مربوط به آزادسازی واردات خودروی صفر، شهریور ماه سال گذشته نیز خبر ورود خودروهای کارکرده بر سر زبان‌ها افتاد. این امر از بهار امسال، وارد فاز جدی شده و دولت هر از چندگاهی، خبر تصویب آیین‌نامه مربوطه را در روزهای آتی می‌دهد. کار به جایی رسیده که پس از گذشت بیش از سه ماه، آیین‌نامه مربوطه در هاله‌ای از ابهام بوده و فعلاً در حد وعده، باقی مانده است.

از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان بازار خودرو، واردات محصولات دست دوم را بسیار مضر بر اقتصاد کشور می‌دانند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا از انجام آن جلوگیری کنند.

با گذشت 7 ماه، تکلیف 33 هزار متقاضی خودروی وارداتی مشخص نیست!

اسفند ماه سال گذشته، سامانه یکپارچه فروش خودرو جهت ثبت‌نام متقاضیان خودروهای وارداتی صفر کیلومتر، با وعده تحویل پنج ماهه از سوی وزارت صمت باز شد. هر کدام از 33 هزار نفر متقاضی، بدون اطلاع از مدل خودروی ثبت‌نامی، قیمت و زمان تحویل دقیق خودرو، 500 میلیون تومان در حساب‌های وکالتی خود بلوکه کردند.

حال بیش از هفت ماه از وعده تحویل حداکثر پنج ماهه که این خودروها می‌گذرد، اما تنها تکلیف هزار و 108 نفر از متقاضیان مشخص شده و قرار است چانگان CS35 از سوی شرکت سایپا تحویل بگیرند.

کمبود ارز، بهترین بهانه تأخیر در واردات

از زمان جدی شدن روند واردات، کمبود ارز یکی از بهانه‌هایی است که همیشه از سوی کارشناسان و مقامات مختلف به آن اشاره می‌شود. یکی از اظهارات اخیر نیز از سوی محمدرضا باهنر، نائب رئیس مجالس هفتم، هشتم و نهم مطرح شده که می‌گوید: «مصوبه آزادسازی واردات خودرو، نرخ دلار را تا 80 هزار تومان بالا می‌برد.»

بارها در مورد منشأ ارز خارجی و تهاتر تاجران ایرانی با سایر کشورها جهت واردات خودرو اشاره شده است. برای انجام واردات، نیازی به جمع کردن دلار از بازار و خرید خودرو نبوده و تاجر می‌تواند پس از صادرات محصول داخلی، خودروی مورد نیاز کشور را با همان پول و بدون دردسر وارد کند. حتی بدهی سایر کشورها به ایران که باوجود تحریم‌های بین‌المللی قابل پرداخت نیست، می‌تواند از این طریق وارد چرخه اقتصادی کشور شود.

بنابراین گویی مشکل اصلی واردات، در پشت پرده چیز دیگری باشد و هر بار به بهانه‌های مختلف، روند واردات خودرو به تعویق می‌افتد. امید است با رفع مشکلات و اختلاف نظر مقامات دولتی تا پایان سال، حداقل چند هزار خودروی وارداتی، تحویل متقاضیان شود.