کد خبر: ۴۲۳۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۳۷

بوسه یهودا چیست؟

بوسهٔ یهودا (Kiss of Judas) که علی سورنا در آهنگ جدیدش از آن استفاده کرد به ماجرای لو دادن حضرت عیسی توسط حواری خائن یهودا اشاره دارد.
 نمناک نوشت: بنابر کتاب مقدس و باور مسیحیان، یهودا از حاکمان رم سی سکه دریافت کرد تا جای مسیح را به آنان لو بدهد.

براساس انجیل متی، یهودا، یکی از دوازده حواری، همراه گروه کثیری از کسانی که سران کاهنان و مشایخ قوم فرستاده بودند به محل اختفای حضرت عیسی در باغ جتسیمانی و پس از شام آخر رسیدند.

این گروه همه با شمشیر و چماق مسلّح بودند. آن شاگرد خائن به همراهان خود علامتی داده و گفته بود:کسی را که می‌بوسم همان شخص است، او را بگیرید.

پس یهودا فوراً به طرف عیسی رفت و گفت:سلام، ‌ای استاد! و او را بوسید. عیسی در جواب گفت:«ای رفیق! کار خود را زودتر انجام بده».

در همین موقع آن گروه جلو رفتند و عیسی را دستگیر کرده محکم گرفتند.‌

در این لحظه یکی از کسانی که با عیسی بودند دست به شمشیر خود برد، آن‌را کشید و به غلام کاهن اعظم زده گوش او را برید.

ولی عیسی به او فرمود:«شمشیر خود را غلاف کن. هر که شمشیر کشد به شمشیر کشته می‌شود مگر نمی‌دانی که من می‌توانم از پدر خود بخواهم که بیش از دوازده فوج از ملائکه را به یاری من بفرستد؟ اما در آن صورت پیشگوئی‌های کتاب مقدس چگونه تحقق می‌یابد؟.(عهد جدید، متی، 26:14-54.)

مفهوم بوسه یهودا در آثار ادبی

بوسهٔ یهودا (Kiss of Judas) یا خیانت یهودا، به رویدادی در داستان عیسی مسیح اشاره دارد که یکی از شاگردان عیسی، با بوسه‌ای به روی عیسی، او را به گروهی از افراد خشمگین تسلیم کرد اما در مفهوم گسترده‌تر، بوسهٔ یهودا ممکن است به عملی اشاره داشته باشد که در نظر می‌آید دوستانه باشد، اما در واقع برای مخاطب زیان‌آور و خصمانه باشد.

دو هزار سال است که بوسه یهودا و سی سکه نقره پاداش وی در فرهنگ غرب به نمادهای خیانت معروف است. خیانت به عیسی در چهارشنبه مقدس هفته مقدس در مراسم مسیحیت، عزاداری می‌شود.