جزئیات جدید از انفجار بندرعباس/ پای عوامل خارجی در میان است؟/ درخواست ویژه عضو جبهه پایداری از رئیس بنیاد مستعضفان بعد از انفجار بندرعباس
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که در قالب کمیتهای از سوی مجلس عازم بندرعباس شده بود درباره بررسی محل حادثه در بندر شهید رجایی توضیحاتی ارائه کرد.
احمد عجم، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، درباره بررسیهای صورت گرفته در محل حادثه بندر شهید رجایی درباره اینکه گفته شده احتمال دارد وقوع حادثه به دلیل بداظهاری در ثبت محمولههای پرخطر در گمرک بوده باشد، گفت: اینها همه محتملات است و جمعبندی در این زمینه صورت نگرفته است. ستاد مدیریت بحران در محل حادثه تشکیل شده و ما هم بررسی میدانی داشتیم با توجه به اظهارنظرهای دریافتی ما از مسئولان مختلف که در استان حضور داشتند، هنوز آن اتقان لازم صورت نگرفته و به دست نیامده است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه احتمالات زیادی در آن جا رقم خورده است اینکه بخواهیم این مطلب را با قاطعیت بگوییم هنوز ممکن نیست و باید قدری تامل کنیم چرا که هنوز افراد در صحنه در حال بررسی علت حادثه هستند. بنادر و گمرکات باید این موضوع را تایید کنند که هنوز مورد تایید آنها قرار نگرفته است.
عجم گفت: این موضوع که این محموله پرخطر بوده اما بداظهار شده، هنوز تایید نشده است و ما باید با مستندات صحبت کنیم و باید منتظر بمانیم چراکه دریافتها کلی است اما قطعیت آن هنوز تایید نشده و باید منتظر بمانیم.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا علت حادثه از طریق شواهد به دست آمده مشخص شده یا هنوز نیازمند بررسی بیشتر است، گفت: گمانهزنیهای مختلفی درخصوص علت حادثه وجود دارد اما چون میخواهیم در سطح کشور اطلاعرسانی صورت بگیرد به نظرم باید دلایلی که میتوان به استناد کرد محکمتر باشد. نظریهپردازی یک بحث است اما اطمینان و اتقانی که به دست میآید یک بحث دیگر است. میتوان کلیگویی کرد اما من موافق این نیستم و باید منتظر اخبار تایید شده باشیم.
عجم درباره بررسیهای کمیته اعزام شده از مجلس به محل حادثه گفت: مجلس یک ماموریت داشت و مسئولان اجرایی یک ماموریتی دارند. ما رفتیم صحنه حادثه را دیدیم و مشکلات و خسارات و نحوه خدمترسانی به حادثهدیدگان موضوعات مهمتری بود که مورد بررسی قرار دادیم. آنچه که اتفاق افتاده یک حادثه تلخی است که خسارات جانی داشته و این مهمترین محور بررسی ما بود. خسارات مادی بسیاری هم به بار آمده است و باید منتظر باشیم تا این خدمات انجام شده هم آسیب نبیند و بعد علل و چرایی آن را بررسی کنند که بخش زیادی از آن نیازمند یک بررسی فنی است.
وی ادامه داد: الان محور اصلی ستاد مدیریت بحران و همه کسانی که در محل حادثه حضور پیدا میکنند اطفای حریق است. این اولویت اول است. آتش در نقطه کانونی مهار شده است اما از بین نرفته است، لذا ممکن است تعدادی در همان لحظه انفجار مشغول حضور داشتند و گفته شده که تعداد کمی مفقود هستند و تعدادی هم مصدوم شدهاند البته تعداد مصدومان زیاد است. ما با تیمی که اعزام شده بودیم در بیمارستانها حضور پیدا کردیم و هر کدام از دوستان به موضوعاتی توجه داشتند که در نهایت ما جمع بندی این بررسیها را امروز آماده میکنیم و خدمت هیات رییسه مجلس تقدیم خواهیم کرد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: آنچه که مسلم است نارساییها و نواقص در صحنه باید مرتفع شود و بخشی از آن نیز نیازمند رسیدگی فنی است که بعد از مهار آتش شعلهور میتواند کارشناسان را به آن سمت هدایت کند.
عجم درباره اطفای حریق گفت: ما که روز گذشته آنجا بودیم ۸۰ درصد حریق اطفاء شده بود در مورد ۲۰ درصد هم نگرانیهایی وجود داشت چون نیروی انسانی باید برود و باید احتیاط لازم را داشته باشند در اخبار هم دیدیم که آتش بسیار کم و مهار شده است. کارهای ایمنی که باید صورت میگرفت در همان ساعات اولیه صورت گرفته است در عین حال باید منتظر باشیم که جمع بندی صورت بگیرد.
وی درباره اینکه آیا مشخص است که در زمان انفجار در حلقه اول نزدیک به انفجار چند نفر حضور داشتند و چه تعدادی از افراد مفقود شدهاند، گفت: افراد از طیفهای مختلف در آنجا حضور داشتند و اینکه میگویم گسترده از نظر عدد نیست بلکه از نظر کاری طیف گستردهای از افراد در آنجا حضور دارند از همین رو آماری که با قاطعیت باشد، نداریم.
خضریان: تاکنون هیچ سندی مبنی بر دخالت عوامل خارجی ارائه نشده است
همچنین بنابر گزارش ایلنا، علی خضریان، عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به حادثه تلخ انفجار در بندر شهید رجایی، بر ضرورت برخورد قاطع با عوامل بروز این فاجعه تأکید کرد و گفت: حادثه انفجار در بندر شهید رجایی یک فاجعه انسانی تلخ بود که ریشه در ضعفهای ساختاری و سوءمدیریت جدی در حوزه بنادر کشور دارد.
خضریان افزود: سالهاست به جای واگذاری پروژههای بندری به بخش خصوصی واقعی، شاهد واگذاری محوطههای حساس به شرکتهای خصولتی هستیم؛ شرکتهایی که متأسفانه فاقد تخصص کافی بوده و پروژهها را بدون رعایت الزامات ایمنی به سایر پیمانکاران واگذار میکنند. نتیجه این ساختار معیوب، بروز فجایعی چون حادثه اخیر بندر شهید رجایی است. در همین خصوص باید نقش شرکت خدمات دریایی و بندری کیهان شیران زرین که از شرکتهای وابسته به شرکت سینا میباشد و گفته میشود به عنوان مسئول ایمنی در بندر شهید رجایی فعالیت میکرده است، مشخص شود.
عضو کمیسیون اصل نود مجلس با انتقاد از اطلاعیه شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا که تنها به نگرانی سهامداران پرداخته، تصریح کرد: اطلاعیه اخیر شرکت سینا که صرفاً بر میزان خسارت مالی و تأثیر اندک بر ارزش سهام تأکید دارد، در حالی صادر شده که خانوادههای متعددی در این حادثه داغدار شدهاند. این نوع اطلاعیهها در واقع نمک پاشیدن بر زخم مردم مظلوم است و جای تأسف دارد که مسئولان این شرکت که وابسته به بنیاد مستضعفان هستند، به جای عذرخواهی و پاسخگویی درباره قصور در ایمنی، دغدغه اصلی خود را ارزش داراییهایشان اعلام کردهاند.
خضریان افزود: جالبتر اینکه مدیران این شرکت در اطلاعیه خود اشاره کردهاند که محوطه آسیبدیده تنها ۴ درصد درآمد شرکت را شامل میشده است! سؤال اینجاست با این استدلال، خسارتهای عظیم جانی، مالی و حیثیتی که به کشور تحمیل شده، چگونه قرار است جبران شود؟ آیا جان مردم و آبروی ملی نیز در محاسبات مالی این مدیران جایی دارد؟
نماینده تهران با اشاره به لزوم اقدام جدی مسئولان، اظهار داشت: انتظار مجلس از سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی این است که در اولین فرصت، تمام مدیران مرتبط با بندر شهید رجایی که در این فاجعه نقش و مسئولیت داشتند را تعلیق نماید تا مسیر برای رسیدگی شفاف و بیطرفانه در سازمان بنادر هموار شود. بدیهی است که این اقدام، ناظر به اصلاح ساختار مدیریتی است و به هیچ وجه به معنای تضعیف مدیریت کلان سازمان نیست، بلکه بخشی از مسئولیت خطیر سرپرستی سازمان در این مقطع حساس است.
خضریان با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب افزود: بر مبنای این پیام میبایست هرگونه سهلانگاری یا تعمد کشف و طبق مقررات برخورد شود و از آنجایی که فرمودند همه مسئولان باید خود را در پیشگیری از حوادث تلخ و خسارت بار موظف بدانند؛ انتظار از رئیس بنیاد مستضعفان این است که در لبیک به این پیام و با تشکیل پرونده ویژه، به طور خاص به وضعیت مدیریت و عملکرد شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا و شرکتهای وابسته به آن از جمله شرکت کیهان شیران زرین ورود کرده و ابعاد مالی، مدیریتی و فنی تخلفات احتمالی این شرکتها در اسکله شهید رجایی را با دقت و جدیت بررسی کنند.
عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی با اشاره به ضرورت ورود جدی سرپرست سازمان بنادر پس از عبور از روزهای بحران، گفت: انتظار میرود تا سرپرست سازمان بنادر و دریانوردی که بیش از همه دستگاهها مسئولیت دارد نیز با همان جدیتی که در مدیریت صحنه حادثه عمل کرده است، فرآیند اصلاح ساختار بنادر را با قاطعیت و شفافیت دنبال کند و از تکرار رویههای ناکارآمد گذشته جلوگیری به عمل آورد.
عضو کمیسیون امنیت ملی با رد گمانهزنیها درباره دخالت عوامل خارجی در حادثه تصریح کرد: بر اساس شواهد موجود، این حادثه ناشی از ضعف ایمنی داخلی و سوءمدیریت بوده و هیچ سندی مبنی بر دخالت عوامل خارجی تاکنون ارائه نشده است. لذا فرافکنی در این شرایط تنها موجب انحراف افکار عمومی از مسئولان واقعی این فاجعه خواهد شد.
خضریان در پایان تأکید کرد: این حادثه تلخ باید نقطه عطفی برای اصلاح اساسی در ساختار مدیریت بنادر کشور باشد. لذا مجلس شورای اسلامی با قاطعیت و بدون ملاحظه، روند رسیدگی به این پرونده را دنبال خواهد کرد تا نشان دهد در برابر خونهای ریختهشده و خسارات عظیم ملی، کوتاه نخواهد آمد.