چرا تعداد رانندههای تاکسیهای اینترنتی میلیونی شد؟

کوچ از مشاغل صنعتی و کشاورزی سمت مشاغل خدماتی را میتوانیم از دو جنبه بررسی کنیم. شاخصهای کلان اقتصادی و شاخصهای ساده و ملموس
بیش از نیمی از شاغلان ایرانی در گروه شغلی خدمات فعالیت میکنند.
؛ دادههای مرکز آمار ایران درحالی از کاهش سهم شاغلان گروه صنعت و کشاورزی خبر میدهد که قریب 52.1 درصد جمعیت شاغل کشور به مشاغل خدماتی روی آوردهاند. بهعنوان مثال عدد و رقمهای زیادی از حجم رانندههای اسنپ و تپسی در ایران وجود دارد اما فراجا از رصد بیش از 10 میلیون راننده در تاکسیهای اینترنتی خبر میدهد. ترکیب جدید بازار کار ایران جای بحث زیادی دارد اما سادهترین دلایل را میتوانیم در محدودیت درآمدی، سطح انعطافپذیری حوزه شغلی و سایر پارامترهای ملموس اقتصادی پیدا کنیم.
خواندن شاخصهای کلان اقتصادی شاید از حوصله خیلیها خارج باشد اما برای اینکه به زبان خودمانی درجریان باشید لازم است بدانید چیزی تحت عنوان گزارش شامخ یا همان شاخص مدیران خرید وجود دارد که مثلا وضعیت رونق یا رکود بخشهای تولیدی و صنایع را نشان میدهد. این شاخص که بر اساس پرسش و پاسخ بهدست میآید در بازهای بین صفر و 100 قرار میگیرد. هر وقت بالای 50 باشد، نشان از رونق فعالیت دارد و برعکس، عدد زیر 50 حاکی از رکود در آن بخش است.
گزارش شامخ صنعت در بخش استخدام و به کارگیری نیروی انسانی در یک سال گذشته زیر 50 بوده و همین موضوع میتواند میزان جذابیت مشاغل صنعتی را نمایان کند. اجازه دهید از اینجا به بعد همهچیز را به زبان ساده جلو ببریم.
مشاغل صنعتی برای کارگر محدودیت درآمدی دارند. اغلب بنگاههای صنعتی با حقوق مصوب و اصطلاحا وزارت کاری به کارگران حقوق میدهند و همین سقف محدود جذابیت کار در بخش صنعت را تقلیل میدهد. تصور کنید کارگری که بهجای مشغول بودن در کارخانه، امکان تهیه یک سواری ساده را داشته باشد، به کار کردن در تاکسیهای آنلاین نه میگوید؟
مشاغل خدماتی امکان کسب درآمد فوری و حتی روزانه را فراهم میکنند اما بخش در بخش صنایع چنین امکانی وجود ندارد. علاوه بر این خیلیها مشاغل خدماتی را سادهتر از مشاغل صنعتی میدانند که جنس کار به قول معروف یدی و در محیطهای بسته جلو میرود.

نسخه چاپی
ارسال به دوستان
