کد خبر: ۷۸۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۰۴

درخواست کمک اردن از ايران براي رهايي از داعش

  درخواست کمک اردن از ايران براي رهايي از داعش اردن براي رهايي از داعش دست به دامن ايران شده است و در اين چارچوب سردار قاسم سليماني فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران ايران چندي پيش وارد امان پايتخت اردن شد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، پايگاه خبري اسرار عربيه در گزارشي به نقل از پايگاه خبري صهيونيستي درباره سفر اخير ناصر جوده، وزير امور خارجه اردن به تهران نوشت : به نقل از پايگاه خبري صهيونيستي دبکا نوشت : اردن براي رهايي از داعش دست به دامن ايران شده است و در اين چارچوب سردار قاسم سليماني، فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران ايران چندي پيش وارد امان پايتخت اردن شد.

اسرار عربيه افزود: ژنرال قاسم سليماني پنجشنبه پنج ماه مارس (14 اسفند ماه) بنا بر دعوت فيصل الشوبکي، رئيس دستگاه اطلاعاتي اردن وارد امان شد و شايد شخص ملک عبدالله دوم شاه اردن نيز با وي ديدار کرده باشد و پس از آن ناصر جوده وزير امور خارجه اردن به تهران رفت.

اسرار عربيه همچنين به نقل از يک منبع اردني نوشت : دليل نزديکي اردن به ايران اين است که اردن نتوانسته است، ضربه اي کاري به داعش در سوريه و عراق وارد کند و به همين دليل دست به دامن ايران شده است تا ايران به اين کشور براي حفاظت از اردن در مقابل خطر داعش کمک کند، زيرا ايراني ها تنها کساني هستند که از ماهها پيش تاکنون پيروزي هايي در منطقه داشته اند و حتي پيروزي ها و نفوذ ايراني ها از سوريه نيز فراتر رفته و به يمن نيز رسيده است.

اين منبع اردني افزود: اردن خود را مقابل تهديد داعش مي بيند و داعش را عامل تهديد نظام سياسي خود مي داند و البته اردن دشمن ايران و حزب الله و متحدان ايران نيز بوده است، اما واقعيت اين است که ايران و متحدانش اکنون پيروزي کسب مي کنند و به همين دليل اردن بسيار سريع دست به دامن تهران شد و خواستار کمک تهران شد و از ائتلاف ضد داعش روي گرداند.

اسرار عربيه در ادامه به نقل از دبکا نوشت : ديدار ناصر جوده از تهران در حقيقت به معناي اعتراف يکي از قديمي ترين متحدان سني مذهب آمريکا در منطقه به قدرت و نفوذ ايران و واقعيت هاي کنوني است.

دبکا ادعا کرد، زماني که سردار سليماني از عراق عازم اردن بود، جنگنده هاي نيروي هوايي پادشاهي اردن، کاروان وي را از بغداد تا امان همراهي کرده است و ژنرال سليماني در امان با مقام هاي اطلاعاتي و نظامي اردني درباره روند نبردها ضد داعش در سوريه و عراق سخن گفته است و اردن نيز براي هماهنگي سياسي و عملياتي با تهران در اعلام آمادگي کرده است.

بر اساس گزارش دبکا، اکنون حدود 12هزار سرباز آمريکايي که بيشتر آن ها از جمله نيروهاي ويژه هستند، در اردن حضور دارند و ماموريت آن ها حفظ تخت شاهي اردن در مقابل تهديدات ناشي از سمت سوريه است.

دبکا در پايان نوشت : به محض اين که ژنرال مارتين دمپسي، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا وارد بغداد شد، سردار سليماني نيز به بغداد بازگشت