کد خبر: ۸۳۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲

۱۵ پيش‌ بيني دقيق بيل گيتس که اکنون به حقيقت پيوسته‌ اند

  سال ۱۹۹۹ بيل گيتس کتابي منتشر کرد که در آن ۱۵ پيش‌بيني جسورانه کرده بود. در آن زمان چنين پيش‌بيني‌هايي عجيب و غير قابل دسترس به نظر مي‌رسيد. حال يکي از دانشجويان زمينه کسب و کار در وبلاگ خود از اين پيش‌بيني‌ها صحبت کرده که تمام آن‌ها اکنون به حقيقت پيوسته‌اند.

در کتاب بيل‌گيتس که با نام «کسب و کار در سرعت فکر» منتشر شده، پيش‌بيني‌هاي جالبي وجود دارد که اکنون شاهد به وقوع پيوستن آنها هستيم. در ادامه به ۱۵ مورد از پيش‌بيني‌هاي وي مي‌پردازيم.

۱. سايت‌هاي مقايسه قيمت
پيش‌بيني گيتس: «خدمات مقايسه خودکار قيمت‌ها توسعه خواهد يافت و به مردم اجازه خواهد داد تا قيمت‌ها را در چندين وب‌سايت مختلف مشاهده کنند و در آن صنعت مورد نظر ارزان‌ترين محصول را پيدا کنند.»

چيزي که اکنون مي‌بينيم: شما به راحتي براي پيدا کردن يک محصول در گوگل، آمازون و وب‌سايت‌هاي مختلف جستجو مي‌کنيد و تفاوت قيمت يک کالاي مشابه را متوجه مي‌شويد. همچنين وب‌سايت‌هايي اکنون در فضاي وب به وجود آمده‌اند که تنها وظيفه آن‌ها مقايسه قيمت محصولات در فروشگاه‌هاي مختلف است.

۲. دستگاه‌هاي موبايل
پيش‌بيني گيتس: «مردم دستگاه‌هاي کوچکي به همراه خواهند داشت که به آن‌ها اجازه مي‌دهد دائم در دسترس باشند و کسب و کار الکترونيکي خود را در هر جاي ممکن انجام دهند. آن‌ها مي‌توانند اخبار را چک کنند، پرواز رزرو شده خود را بررسي کنند، اطلاعاتي از بازار‌هاي مالي بدست آوردند و هر کار ديگري را با اين دستگاه‌ها انجام دهند.»

چيزي که اکنون مي‌بينيم: گوشي‌هاي هوشمند و به تازگي ساعت‌هاي هوشمند به راحتي تمام اين کارها را براي افراد مختلف انجام مي‌دهند.

۳. پرداخت بلافاصله، بهداشت و درمان بهتر از طريق وب
پيش‌بيني گيتس: «مردم از طريق اينترنت بدهي‌‌هاي خود را پرداخت مي‌کنند، معاملات و امور مالي خود را انجام مي‌دهند و با دکتر خود ارتباط برقرار مي‌کنند.»

چيزي که اکنون مي‌بينيم: شايد تکنولوژي هنوز نتوانسته ارتباط با دکتر‌ها را انقدر آسان کند اما وب‌سايت‌هايي همچون ZocDoc و موارد مشابه وجود دارند که ترتيب معاينه و پيدا کردن يک دکتر خوب را مي‌دهند. هم‌اکنون بسياري از مردم از طريق اينترنت پرداخت بدهي‌هاي خود را انجام مي‌دهند يا روي امور مالي که انجام مي‌دهند در هر زمان و مکان تسلط دارند.

۴. دستيار‌هاي شخصي و اينترنت اشياء
پيش‌بيني گيتس: «همکار‌هاي شخصي توسعه پيدا مي‌کنند. آن‌ها بدون در نظر گرفتن اينکه در خانه يا محل کار باشيد به شکل هوشمندانه‌اي تمام وسايل شما را به يکديگر متصل و سينک مي‌کنند. اين دستگاه‌ها ايميل و اعلانيه‌هاي شما را بررسي مي‌کنند و اطلاعاتي را که نياز داريد جلوي چشمتان ظاهر مي‌کنند. زماني که به يک فروشگاه وارد مي‌شويد مي‌توانيد به آن دستيار بگوييد که دستور غذايي شما چيست تا ليستي از بهترين مواد لازم را براي پخت آن غذا به شما معرفي کند. همين دستيار‌ها به تمام دستگاه‌هاي ديگر درباره کاري که هم‌اکنون در حال انجام آن هستيد يا خريدي که انجام داده‌ايد اطلاع مي‌دهد.»

چيزي که اکنون مي‌بينيم: گوگل ناو، دستيار شخصي هوشمندي که بر روي دستگاه‌هاي موبايل اجرا مي‌شود و در همين مسير ترسيم شده توسط گيتس در حال حرکت است. همچنين دستگاه‌‌‌هاي هوشمندي همچون Nest وجود دارد که اطلاعات روزانه شما را گردآوري مي‌کنند و بهترين دماي ممکن را در طول روز براي محل زندگي شما تنظيم مي‌کند. همچنين ابزاري همچون Beacons وجود دارد که بر پايه آخرين خريد، کوپن‌هاي فروشگاه‌ها را براي شما مي‌فرستد.

۵. محافظت آنلاين از خانه
پيش‌بيني گيتس: «ابزار‌هاي محافظت از خانه متداول مي‌شوند و زماني که شما خانه نيستيد و شخصي به ديدار شما مي‌آيد، به شما اطلاعات لازم را ارسال مي‌کنند.»

چيزي که اکنون مي‌بينيم: کمپاني Beacons دوربين‌هاي نظارت خانه‌اي مي‌فروشد که وظيفه مراقبت از خانه شما را برعهده دارند. گوگل سال پيش اين شرکت را با قيمت ۵۵۵ ميليون دلار به تصاحب خود درآورد.

۶. شبکه‌هاي اجتماعي
پيش‌بيني گيتس: «وب‌سايت‌هاي شخصي براي دوستان و خانواده شما متداول مي‌شوند و به شما امکان گفتگو و برنامه‌ريزي را مي‌دهند.»

چيزي که اکنون مي‌بينيم: شبکه‌هاي اجتماعي همچون فيسبوک و اينستاگرام اين کارها را خيلي راحت انجام مي‌دهند.

۷. پيشنهاد‌هاي هوشمند و خودکار
پيش‌بيني گيتس: «نرم‌افزارهايي به وجود مي‌آيند که مي‌دانند شما به سفر رفته‌ايد و با استفاده از همين اطلاعات فعاليت‌هاي مربوط به آن محل را به شما پيشنهاد مي‌دهند. نرم‌افزار‌ها مي‌توانند فعاليت‌ها، تخفيف‌ها، پيشنهادات و حتي قيمت‌هاي ارزان آن منطقه را به شما اطلاع دهند.»

چيزي که اکنون مي‌بينيم: اپليکيشن‌ها و وب‌سايت‌هايي به وجود آمده‌اند که پيشنهاداتي هوشمندانه بر اساس اطلاعات آخرين خريد‌هاي شما ارائه مي‌دهند. گوگل و فيسبوک نيز هم‌اکنون بر اساس موقعيت جغرافيايي فرد تبليغات خود را نمايش مي‌دهند.

۸. سايت‌هاي بحث و بررسي زنده ورزشي
پيش بيني گيتس: «در حالي که در تلوزيون يک جدال ورزشي را تماشا مي‌کنيد سرويس‌هايي وجود خواهند داشت که به شما اجازه بحث درباره هر چيز زنده‌اي را که در حال اتفاق افتادن است مي‌دهند و شرايط راي دادن شما براي کسي را که فکر مي‌کنيد برنده خواهد شد فراهم مي‌کنند.»

چيزي که اکنون مي‌بينيم: شبکه‌هاي اجتماعي اکنون به خوبي اين وظيفه را بر عهده گرفته‌اند که توييتر سر دسته آن‌ها است. همچنين در سايتي همچون ESPN به صورت زنده مي‌توانيد نظر خود را پيرامون مسابقه در حال برگزاري ارسال کنيد.

۹. تبليغات هوشمند
پيش‌بيني گيتس: «دستگاه‌ها تبليغاتي هوشمند خواهند داشت. اين دستگاه‌ها سليقه شما را در خريد متوجه مي‌شوند و بر اساس آن مناسب‌ترين تبليغات را به شما نمايش مي‌دهند.»

چيزي که اکنون مي‌بينيم: بسياري از سرويس‌هاي تبليغاتي اکنون ويژگي که گيتس در سال ۱۹۹۹ پيش‌بيني کرده بود را در اختيار دارند. تبليغ کنندگان در اين سرويس‌ها مي‌توانند بر اساس سابقه کليک‌هاي که کرده‌ايد، علايق شخصي و مدل‌هاي خريد شما، بهترين تبليغ را نمايش دهند.

۱۰. تبليغ وب‌سايت‌ها در تلويزيون
پيش‌بيني گيتس: «تلويزيون لينک‌هاي مرتبط با محتوايي را که در حال تماشاي آن هستيد به شما نشان مي‌دهد که تکميل کننده آن محتواي در حال پخش است.»

چيزي که اکنون مي‌بينيم: اکنون شبکه‌هاي ورزشي به وب‌سايت‌هاي ورزشي، شبکه‌هاي خريد به وب‌سايت فروشگاه‌‌ها و مواردي از اين دست لينک‌هاي مرتبط را به نمايش مي‌گذارند.

۱۱. تحريريه‌ و جلسه‌هاي بحث آنلاين
پيش‌‌بيني گيتس: «ساکنين شهر‌ها و کشور‌هاي مختلف بدون محدوديت‌هاي مرزي و جغرافيايي، سياست‌هاي منطقه‌اي و ايمني مي‌توانند بحث و بررسي‌هايي با يکديگر انجام دهند و يک تحريريه آنلاين شکل دهند.»

چيزي که اکنون مي‌بينيم: بسياري از وب‌سايت‌هاي خبري (همچون زوميت) بخش نظردهي دارند که کاربران مي‌توانند مشغول به بحث و گفتگو درباره موضوع مطلب شوند. در برخي وب‌سايت‌ها انجمن خاصي براي پرسيدن سوال‌ها و درخواست يک موضوع وجود دارد. در بسياري از وب‌سايت‌هاي بزرگ نيز تحريريه‌هاي آنلاين وجود دارد. شبکه‌هاي اجتماعي همچون فيسبوک، توييتر و از اين دست نيز در اين موضوع مرجع به حساب مي‌آيند، جايي که هر روزه درباره مسائل مختلف بحث و گفتگو مي‌شود.

۱۲. وب‌سايت آنلاين بر حسب علاقه
پيش‌بيني گيتس: «اجتماع‌هاي آنلاين به مکان شما محدود نمي‌شوند بلکه تحت تاثير علايق شما خواهند بود.»

چيزي که اکنون مي‌بينيم: در اينترنت انواع وب‌سايت‌هاي خبري و جوامع آنلاين وجود دارد که بر يک موضوع واحد متمرکز شده‌اند. اکنون بسياري از وب‌سايت‌ها ترجيح مي‌دهند پيرامون يک موضوع خاص محتوا توليد کنند.

۱۳. نرم‌افزار مديريت پروژه
پيش بيني گيتس: «مديران پروژه به دنبال تيم‌هايي مي‌گردند تا آن‌ها را به صورت آنلاين در کنار يکديگر قرار بدهند.»

چيزي که اکنون مي‌بينيم: تعداد زيادي اپليکيشن و سرويس جهت آسان‌سازي روند کار‌ها در فضاهاي سازماني وجود دارد و هر روزه نيز توسط تيم‌هاي مختلف مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

۱۴. استخدام آنلاين
پيش‌بيني گيتس: «افرادي که به دنبال کار مي‌گردند مي‌توانند فرصت‌هاي شغلي را به صورت آنلاين و با توجه به نياز‌ها، علايق و مهارت‌هاي تخصصي خود پيدا کنند.»

چيزي که اکنون مي‌بينيم: سايتي همچون لينکداين در همين رابطه به کاربران امکان آپلود رزومه خود و پيدا کردن يک شغل بر پايه علايق و نياز‌ها را مي‌دهد. در اين زمينه لينکداين فرصت استخدام آنلاين را بسيار آسان کرده است.

۱۵. نرم‌افزار‌هاي مربوط به کسب و کار
پيش‌بيني گيتس: «کمپاني‌ها به دنبال پروژه‌هاي جديد و خارج از محدوده خود با يکديگر همکاري خواهند کرد. حال چه کار آن‌ها به پروژه ساخت و ساز، توليد يک فيلم يا يک کمپين تبليغاتي مرتبط باشد. اين کار براي هر دو کمپاني بزرگي که با يکديگر همکاري مي‌کنند مفيد خواهد بود و به برون سپاري بخشي از کار نيز منجرمي‌شود.»

چيزي که اکنون مي‌بينيم: در حال حاضر نيز شرکت‌هاي بزرگي در زمينه‌هاي مختلف با يکديگر همکاري مي‌کنند.