کد خبر: ۳۳۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۲۷

گزارشی از اولين روز ثبت‌نام براي دريافت يارانه نقدي

هر چند دولت قول داده بود سايت ثبت نام براي دريافت يارانه‌هابا مشكلي مواجه نباشد اما در اولين روز ثبت‌نام مشكلات فراواني براي مراجعه كنندگان پيش آمد طوري كه برخي از كافي‌نت‌ها و مراكز پليس + 10 حتي نتوانستند درخواست مراجعان خود را اجابت كنند .  به گزارش «قانون»، اولين روز ثبت نام يارانه‌ها نشان داد آن طور كه دولت انتظار دارد ريزشي در فهرست يارانه‌بگيران رخ نخواهد داد چرا كه تشكيل صف‌هاي طولاني در مقابل مراكز پليس‌+10،كافي‌نت‌ها و حتي برخي دفاتر پست براي ثبت نام حضوري نشان داد شمار متقاضيان دريافت يارانه اصلا اندك نيست و تبليغات در اين زمينه شايد بتواند در روزهاي آتي تاثير گذار باشد . بازارهاي اصلي كشور نيز به آغاز مرحله دوم ثبت‌نام براي دريافت يارانه‌ها واكنش نشان دادند . در بازار طلا و سكه و ارز ديروز افزايش قيمت‌ها محسوس بود . هر چند قيمت طلا در بازارهاي جهاني نيز اندكي افزايش را تجربه كرده بود اما نرخ انواع طلا و سكه در روز گذشته از جناح افزايش قيمت ارز و همچنين رشد قيمت طلا در بازارهاي جهاني ، افزايشي مضاعف را شاهد بودهر قطعه سكه تمام بهار آزادي به 977 هزار تومان رسيد و هر دلار آمريكا به قيمت 3116 تومان فروخته شد .
 تداوم كسالت در بورس
در روز گذشته روند كسل‌كننده معاملات در بورس نيز تداوم يافت شاخص بورس تهران که از ابتدای سال روند نزولی خود را آغاز کرده است، همچنان در مسیر نزولی در حال حرکت بوده و افت قیمت‌ها را مشاهده می‌کند.بورس اوراق بهادار تهران که از ابتدای سال تاکنون در مدار نزولی گیر کرده است ديروز نیز به روند کاهشی خود شدت داد و با افت 393 واحدی مواجه شد. گرچه در فضای سیاسی و بین المللی نگرانی خاصی وجود ندارد اما در شرایط فعلی از تغییر در نرخ سود بانکی و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به عنوان ابهامات مهم بازار سرمایه ذکر می شود که این ابهامات فعالان را به در پیش گرفتن جانب احتیاط ترغیب می‌کند. به این ترتیب ادامه فضای ابهام در بازار سرمایه موجب شد تا قیمت سهام شرکت‌ها افت پیدا کرده و دماسنج بازار سرمایه با 393 واحد کاهش به 77 هزار و 423 واحد برسد و بازدهی منفی بورس همچنان حفظ شود.
 حجم تقاضا بالاست
هر چند ديروز سايت رفاهي با مشكلات متعددي روبه‌رو بود و از ميانه‌هاي روز امكان دسترسي محدود به سايت فراهم شد اما مسئولان سازمان هدفمندي و ديگر مسئولان ذي‌ربط از اعلام دلايل بروز مشكل در سايت خودداري كردند و حتي علي ربيعي صراحتا اعلام كرد سايت مشكلي ندارد و روند ثبت‌نام عادي است با اين حال نرگس نجفي، مدير امور بانكي ستاد هدفمندي يارانه ها در سازمان هدفمندي يارانه‌ها كه در گفت‌وگو با راديو اعلام كرد: هر چند مكرر اطلاع رساني شد كه مردم بايد طبق شماره ملي‌شان و در روز مشخص شده براي ثبت نام به سايت مراجعه كنند اما از اولين ساعتي كه سايت براي ثبت نام باز شد مردم بدون توجه به كد ملي به سايت مراجعه كردند و آن قدر حجم فشار بالا بود كه سايت امكان كاركرد درست را از دست داد. طبيعتا پيش‌بيني‌ها مربوط به كساني بود كه بايد در روز مشخص مي آمدند اما مردمي كه مثلا با توجه به شماره ملي‌شان بايد در روز بيست و ششم ثبت‌نام كنند هم در همين روز بيستم براي ثبت‌نام مراجعه كردند و بار سايت را بالا بردند . وي گفت: چنين اقدامي مسلما نشان مي‌دهد برخي براي ثبت نام بسيار عجله دارند و مي‌خواهند فرصت را از دست ندهند .
با توجه به شلوغی بسیار بالای سایت رفاهی در طول ساعت‌های گذشته در بسیاری از موارد حتی صفحه اصلی این سامانه نیز قابل رویت نیست، اما در زمان‌هایی که صفحه اصلی آن بالا می‌آید در مراحل مختلف نام‌نویسی با مشکلات و ایراد‌های مختلفی از نام‌نویسی مراجعان جلوگیری می‌کند. یکی از اصلی‌ترین این ایراد‌ها در ارائه‌ کد امنیتی موجود در صفحه دوم فرم‌های ثبت‌نامی است. در این حالت وقتی که مراجعان قصد وارد‌کردن کد امنیتی را دارند هیچ صفحه‌ای نمایش داده نمی‌شود و سامانه ایراد غلط‌ بودن خود را می‌دهد. یکی‌دیگر از اصلی‌ترین ایراد‌های گزارش شده در طول ساعات گذشته نیز مربوط به ثبت‌ نشدن شماره ملی تمام اعضای خانواده در بخش سوم فرم‌های ثبت‌نام است که علی‌رغم وارد کردن تمام شماره‌های ملی اعضای خانوار سامانه ایراد کافی‌نبودن نام اعضاء را می‌دهد و به این ترتیب از ثبت‌نام نهایی جلوگیری می‌کند.سومین ایراد نیز مربوط به انتخاب نام شهرستان محل زندگی است که سایت در بسیاری از موارد در بازکردن شهرستان‌هاي استان محل زندگی هیچ‌گونه واکنشی نشان نداده و پنجره مربوط به شهرستان‌های استان محل زندگی را باز نمی‌کند.
 كسي از خارج نمي تواند ثبت‌نام كند
 با اين حال نگراني‌ها در خصوص ثبت‌نام برخي از ايرانيان خارج از كشور وجود داشت. مهدی فغانی ، معاون برنامه‌ریزی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در اين خصوص گفت: تمامی vpn‌ها بسته شده و فقط IP‌های داخلی می‌توانند وارد سایت رفاهی شوند و اگر اطلاعات این افراد از طریق آشنایان آنها در داخل انجام شود، منعی وجود ندارد، در غیر این صورت اگر بخواهند از خارج از کشور ثبت‌نام کنند، نمی‌توانند وارد سایت شوند. وی تاکید کرد: دولت برای اینکه ایرانی‌های مقیم خارج امکان ثبت‌نام در مرحله جدید را دارند یا خیر تصمیم جداگانه‌ای نگرفته است و هر کس در گذشته این یارانه‌ را می‌گرفته می‌تواند، اکنون ثبت‌نام کند.
 چه كساني مي‌توانند ثبت‌نام كنند
وي در مورد اینکه سرپرستان خانوار چگونه در سامانه رفاهی قابل تغییر است، به فارس گفت: در این مرحله که ثبت‌نام آن شروع شده است فقط افرادی می‌توانند ثبت‌نام کنند که یارانه اسفندماه را با عنوان سرپرست دریافت کرده باشند. افرادی که در گذشته به هر علتی یارانه نگرفتند و نخواستند در این مرحله نیز نمی‌توانند ثبت‌نام کنند.
  مالكيت مسكن عامل قطع يارانه نيست
وی در پاسخ به این سوال که متقاضیانی که مالکیت مسکن دارند، آیا از دریافت یارانه نقدی حذف خواهند شد، بیان داشت: دولت در مرحله اول مبنای هیچ گونه حذفی را ندارد و با خود‌اظهاری اطلاعات آنها ثبت می‌شود و می‌توانند یارانه دریافت کنند و کسانی نیز که ثبت نام نکنند به منزله انصراف تلقی می‌شوند.
 فغانی یادآور شد: درخواست از مردم این است که همان گونه که در سال‌های اوایل انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و دیگر مقاطع ایثار کردند، اکنون نیز اگر احساس کردند که نیازمند دریافت یارانه نیستند، به دولت اجازه دهند تا منابع یارانه نقدی را در دیگر بخش‌ها مانند سلامت و درمان، تولید و بهبود فضای کسب و کار و حمل و نقل عمومی هزینه کند. وی تاکید کرد: مردم به مسئولان اعتماد دارند و دولت نیز این اطمینان خاطر را به مردم برای انجام وعده‌ها می‌دهد.

هشدار پلیس فتا به ثبت‌نام‌کنندگان یارانه نقدی
 رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ با اشاره به ثبت‌نام مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، به مردم گفت که مراقب صفحات فیشینگ باشند. سرهنگ محمد مهدی کاکوان با اشاره به آغاز ثبت‌نام مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها، به مردم هشدار داد که مراقب سارقان اینترنتی باشند. وی با بیان اینکه یکی از متداول‌ترین راه‌های کلاهبرداری اینترنتی در این زمینه، فیشینگ یا ایجاد صفحه جعلی است، به ايسنا گفت: ممکن است برخی کلاهبرداران با ایجاد صفحات جعلی که شبیه صفحات سامانه ثبت‌نام یارانه‌ها است، اقدام به سرقت اطلاعات مردم کنند. رئیس پلیس فتای تهران بزرگ گفت ثبت‌نام تنها از طریق سایت اینترنتی http://www.refahi.ir انجام می‌شود.

*روزنامه قانون