علت کنارهگیری ظریف چه بود؟ پزشکیان: برخی در داخل او را تحریم کردند/ از نظر مشورتی ظریف استفاده خواهیم کرد

مسعود پزشکیان رئیس جمهور گفت: آقای دبیری نیازی به این سمتها و حقوقی که ریاست جمهوری به او میدهد، ندارد و شاید برای اینکه برخی مشکلات را حل کند، هزینه شخصی هم کرده باشد.
مسعود پزشکیان رئیس جمهور با قدردانی از زحمات دبیری در معاونت پارلمانی و دکتر ظریف در معاونت راهبردی ریاست جمهوری، گفت: برخی به جای توجه به دغدغههای اصلی مردم، اصرار داشتند که دکتر ظریف باید از سمت خود کنار برود. دکتر ظریف سابقه طولانی در خدمات ارزشمند برای کشور داشته و حتی آمریکا او را تحریم کرده است و البته برخی هم در داخل او را تحریم کردند؛ چنین اقداماتی کشور را از خدمات افراد توانمند محروم میکند.
مسعود پزشکیان عصر روز سهشنبه در آیین تکریم دکتر شهرام دبیری معاون پیشین پارلمانی و معارفه محسن اسماعیلی معاون پارلمانی و راهبردی فعلی رئیس جمهور، با اشاره به سابقه آشنایی خود با دکتر دبیری، گفت: دکتر دبیری فرد توانمندی است که میتوانست در بیرون از ایران زندگی خوبی داشته باشد، ولی زندگی در ایران را برگزید و برای خدمت به مردم تلاش کرد.
رئیس جمهور افزود: آقای دبیری نیازی به این سمتها و حقوقی که ریاست جمهوری به او میدهد، ندارد و شاید برای اینکه برخی مشکلات را حل کند، هزینه شخصی هم کرده باشد. وی فردی یاریرسان به فقراست و هر چند بیمارستان خصوصی دارد، اما به نیازمندان کمکهای زیاد و ارزشمندی میکند.
پزشکیان اظهار داشت: برادری و رفاقت ما با آقای دبیری ادامه خواهد یافت.
رئیس جمهور همچنین با قدردانی از زحمات ظریف در معاونت راهبردی ریاست جمهوری، گفت: برخی به جای توجه به دغدغههای اصلی مردم، اصرار داشتند که دکتر ظریف باید از سمت خود کنار برود. ظریف سابقه طولانی در خدمات ارزشمند برای کشور داشته و حتی آمریکا او را تحریم کرده است و البته برخی هم در داخل او را تحریم کردند؛ چنین اقداماتی کشور را از خدمات افراد توانمند محروم میکند.
پزشکیان درباره سوابق خدماتی ظریف، خاطرنشان کرد: آقای ظریف از آمریکا به ایران بازگشت و حتی در مقابل آمریکا ایستاد و از منافع کشور و مردم حمایت کرد، به همین دلیل هم توسط آمریکا تحریم شد. با این حال برخی زمین و زمان را بهم ریخته و اصرار داشتند که وی نباید در معاونت راهبردی باقی بماند. به هر حال ما قدردان زحمات دکتر ظریف هستیم و از نظرات مشورتی وی استفاده خواهیم کرد.
رئیس جمهور در ادامه درباره واگذاری مسئولیت دو معاونت راهبردی و پارلمانی به دکتر محسن اسماعیلی، گفت: تحلیل من این است که وظایف این دو معاونت به یکدیگر مرتبط است. معاونت راهبردی وظیفه مطالعه برای تدوین قوانین را برعهده دارد. من معتقدم که نباید قانون را بدون پشتوانه علمی و تحقیقاتی تدوین کرد. لوایحی که در دولت تدوین میشود، باید مبتنی بر مطالعه تطبیقی باشد و بررسی شود که سایر کشورها در شرایط مشابه چگونه قانون وضع کردند و نتیجه عملکرد آنها چگونه بوده است؟ اگر قانون پشتوانه علمی داشته باشد دیگر نیازی نیست آن قانون ۱۰ بار تبصره بخورد یا سال دیگر عوض شود.
پزشکیان افزود: بیان نظر صحیح، پذیرش نظر صحیح دیگران و اجرای درست آن نظر و دیدگاه از شاخصهای تقواست و هیچ ظلمی بالاتر از این نیست که نپذیریم دیدگاه و نظر اشتباهی داشتهایم و حتی آن نظر را در جامعه اعمال کرده و برای مردم مشکل ایجاد کنیم. امیدوارم آقای اسماعیلی با سابقهای که دارد کمک کند که بتوانیم نظر و دیدگاه صحیح را به قانون تبدیل کرده و آن را به درستی اجرا کنیم.
رئیس جمهور تأکید کرد: همه باید دست به دست هم دهیم تا کشور را به عزت و سربلندی رسانده و اهداف سند چشماندازی را که مدنظر مقام معظم رهبری است، محقق کنیم.
دکتر پزشکیان در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اهمیت تبادل نظر درباره مسائل کشور، گفت: هنگام تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی، نظرات متفاوتی درباره نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به برجام وجود داشت. نظر من این بود که ایشان معتقد هستند که نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید نظرات خود را در این زمینه بیان کنند.
رئیس جمهور ادامه داد: ممکن است کارشناسان درباره مسائل کشور نظرات متفاوتی داشته باشند، ولی وقتی سیاستگذار تمام این نظرات را اخذ و بررسی کرد و تصمیم نهایی را گرفت، همه باید از آن تصمیم جمعبندی شده حمایت کنند. طبیعی است که ذهنیت و نظرات افراد یکسان نباشد، بنابراین باید نظرات مختلف بیان شود و در نهایت این سیاستگذار است که تصمیم نهایی را میگیرد و همه باید آن را اجرا کنند. ولی ما یاد نگرفتهایم که چگونه با یکدیگر گفتگو کرده و به دنبال حذف یکدیگر نباشیم.
پزشکیان همچنین با بیان اینکه همه کسانی که در کشور توان، علم، انگیزه و عشق به ایران دارند، باید به میدان بیایند، تاکید کرد: اگر همه دست به دست هم داده و با هم همکاری کنیم، مشکلات کشور حل خواهد شد.
رئیس جمهور با اشاره به حضور و سخنرانی خود در جمع نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، گفت: من خطاب به نمایندگان مجلس خبرگان رهبری گفتم، هر مسجدی میتواند یک میدان عملیات برای حل مشکلات اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی و رفع ناترازیها باشد. اعتقاد و باور من این است که هر کسی در هر جایگاهی قرار دارد، باید به میدان آمده و کمک کند تا مشکلات آن حوزه را حل کند. باید افراد توانمند در هر محله برای حل مشکلات آن محله با یکدیگر همکاری کنند.
پزشکیان در ادامه با اشاره به برنامه دولت برای توسعه فضاهای آموزشی، خاطر نشان کرد: مردم و خیرین در حال کمک به دولت برای ساخت مدارس هستند. اگر میخواستیم با رویههای قبلی عمل کنیم، شاید ۸۰ سال دیگر هم نمیتوانستیم مدارس را تکمیل کنیم، اما مردم پای کار آمدند و به دولت کمک کردند. ما اگر به مردم اعتماد کنیم، آنها برای حل مشکلات کشور به میدان آمده و کار را تمام میکنند.
در ادامه این نشست محسن اسماعیلی معاون راهبردی و پارلمانی رئیس جمهور با تشکر از اعتماد دکتر پزشکیان، گفت: برنامه من این است که از همه ظرفیتهای ساختاری و انسانی و کمک نخبگان در معاونت راهبردی استفاده کنم. معاونت راهبردی محلی برای شنیدن صدای نخبگان است و ما مشتاق شنیدن صدای کسانی هستیم که قادر به حل کردن مشکلات کشور هستند.
اسماعیلی ادامه داد: در معاونت پارلمانی نیز به دنبال بهبود و ارتقای روابط دولت و مجلس هستیم تا تعامل بین قوا نمادی برای شعار وفاق ملی باشد.
معاون راهبردی و پارلمانی رئیس جمهور افزود: آنچه را در معاونت پارلمانی و راهبردی در دولت چهاردهم بنیان گذاشته شده، با قوت بیشتر ادامه خواهیم داد و به بالندگی و رشد آن کمک میکنیم. کارهای بسیاری برای انجام داریم و شاید در کنار هم قرار گرفتن معاونت راهبردی و پارلمانی کمک کند تا مسیر رسیدن ما به اهدافمان تسهیل شود.
در ادامه این نشست دکتر شهرام دبیری با اشاره به مأموریت معاونت پارلمانی در دولت چهاردهم، گفت: مهمترین مأموریت ما کسب رأی اعتماد وزرای پیشنهادی بود که توانستیم از مجلس شورای اسلامی برای همه وزرا رأی اعتماد بگیریم. البته این موفقیت بدون هدایت و حمایت رئیس جمهور امکانپذیر نبود.
وی ادامه داد: در این ۶ ماه، ۱۸۴ لایحه معوق تعیین تکلیف و ۱۶ لایحه تقدیم مجلس شد. تصویب بودجه ۱۴۰۴ نشانگر اوج تعامل دولت و مجلس بود. در این ۶ ماه، ۹۹ تذکر خطاب به رئیس جمهور درباره عملکرد اعضای کابینه از سوی نماینگان مجلس شورای اسلامی مطرح و به ۴۲ مورد پاسخ داده شد. ۶۶۱ تذکر دولت نیز به نمایندگان منتقل شد. تعداد تذکرات به رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت نسبت به دوره مشابه دولت سیزدهم کاهش داشته است. در این مدت بیش از ۴۰ جلسه با مجمع نمایندگان استانها، فراکسیونها و کمیسیونها برگزار و رئیس جمهور هم در ۱۰ جلسه صحن علنی مجلس حضور یافت.